«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

آخرین وضعیت خدمات پس از فروش خودروهای تحریمی در ایران

آغاز مجدد تحریم ها گرچه مشکلات فراوانی را بر سر راه تولید خودرو گذاشت اما در این شرایط شرکت هایی که محصولات خودرا پیش از تحریم به مشتریان خود فروخته اند، هم اکنون از لحظا خدمات پس از فروش در چه جایگاهی قرار دارند؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، آغاز مجدد تحریم ها گرچه مشکلات فراوانی را بر سر راه تولید خودرو گذاشت اما در این شرایط شرکت هایی که محصولات خودرا پیش از تحریم به مشتریان خود فروخته اند، هم اکنون از لحظا خدمات پس از فروش در چه جایگاهی قرار دارند؟

خدمات پس از فروش یکی از مهمترین فاکتور‌ها برای خرید است. در اصل بسیاری از خریداران یک محصول، خصوصا خودرو ابتدا در خصوص گارانتی و خدمات پس از فروش تحقیق می‌کنند و بعد از آن اقدام به خرید می‌کنند. در مبحث خودرو در حال حاضر که واردات خودرو بسته است این فاکتور تبدیل به مهمترین موضوع شده و اینجا عیار شرکت‌های خدمات دهنده مشخص خواهد شد.

به طور مثال شرکت بهمن که پیش‌تر وارد کننده و تولید کننده برندهای مزدا، هاوال و FAW بود با خروج این شرکت‌ها همزمان باید به این سه برند خدمات دهد. وجود سه برند که هرکدام زیر مجموعه خاص به خود را دارند این نگرانی‌را ایجاد می‌کند که آیا بهمن می‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد؟

به طور رندوم از یکی از مشتریان بسترن سوالاتی پرسیدیم و تحقیقاتی کردیم تا بتوانیم ارزیابی مختصری نسبت به این سیستم داشته باشیم. مشتری مورد نظر بسترن B50 دارد و به صورت دوره‌ای این خودرو را به نمایندگی مرکزی در جاده مخصوص کرج می‌برد. در ابتدا راجع به قطعات یدکی سوال پرسیدیم . مشتری به ما توضیح داد در این چند سال تا به حال منتظر و یا لنگ قطعه‌ای نبوده است و برخی قطعات مصرفی مانند لنت، برف پاک‌کن و دیگر اجزا با قیمت کمتر نسبت به بازار در این محل قابل ابتیاع است. مهمترین فاکتور این است که قطعات استفاده شده در خدمات و گارانتی مورد تایید شرکت هستند.

رفتار پرسنل خدمات پس از فروش دومین فاکتور مهم در این مساله محسوب می‌شود. هرچقدر که خدمات دهی یک شرکت خوب باشد اما رفتار پرسنل آن شرکت با مشتریان بد باشد، تمام آن زحمات و کارها دیده نخواهد شد و زیر سوال می‌رود. پس از سوالی که از این مشتری پرسیدیم رفتار این پرسنل خوب است و حتی در این شرکت شخصی حضور دارد که به شکایت مشتریان به صورت آنی پاسخ می‌دهد. این حرکت از سوی بهمن یعنی رعایت اصول مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع که بسیار مهم است.

یکی دیگر از نکته‌هایی که در بحث اهمیت به مشتری و مشتری مداری مهم است بحث مدت زمان انتظار در تعمیرگاه خواهد بود. به گفته این مشتری تعمیرکاران و تکنسین‌های شرکت بهمن  به سرعت و با دقت کافی موارد و مشکلات خودرو را بررسی و مرتفع می‌سازند مگر آنکه مشکل پی آمده نیاز به دقت کافی داشته باشد.

نکته دیگر در خصوص خدمات پس از فروش شرکت بهمن، همکاری بسیار خوب با شرکت‌های بیمه است. این شرکت ارتباط نزدیکی با این شرکت‌ها دارد و این باعث می‌شود روند تعیین خسارت و پرداخت آن برای مشتریان بهمن آسان‌تر و سریع‌تر شود.

تنها نکته قابل اشاره و البته مهم کیفیت بالای تعمیرگاه مرکزی است چنانکه همین مهم باعث شده که حجم قابل توجهی از مشتریان برای دریافت سرویس های مختلف به تعمیرگاه مرکزی مراجعه کنند. البته این به معنی بی کیفیتی تعمیرگاه های سطح شهر نیست اما به نظر می رسد که تعمیرگاه مرکزی به دلیل امکانات بیشتر، مورد توجه خریداران محصولات گروه بهمن قرار گرفته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=186349
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه