کارآفرینی و ایجاد اشتغال گسترده در منطقه ارگ جدید بم

آشنایی با روند تولید در کارخانه های گروه کرمان خودرو + ویدیو

شرکت کرمان موتور اولین شرکت از گروه کرمان خودرو بوده که در سال 1373 با هدف ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و کمک به کسب و کار در منطقه محروم ارگ جدید بم تاسیس شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از کرمان موتور شرکت های دیگری مانند خودروسازان بم و شرکت های قطعه ساز زیر مجموعه کرمان خودرو هم در ارگ جدید بم تاسیس شدند. طی سفری که به این منطقه تجاری داشتیم، فرصتی پیش آمد تا از کارخانه خودروسازان بم و کرمان موتور و همچنین خطوط تولید بدنه و قوای محرکه کرمان خودرو بازدید داشته باشیم.

شرکت خودروسازان بم فعالیت خود را به عنوان نماینده رسمی فولکس واگن در ایران با عرضه خودرو فولکس واگن گل در دهه 1380 آغاز کرد. اما پس از تحریم ها فعالیت فولکس واگن با این شرکت به تعلیق درآمد و خودروسازان بم مجبور شد دست همکاری به سمت خودروسازان چینی از جمله جیلی و لیفان دراز کند. با توجه به اینکه طی سالهای اخیر خودروسازان بم محصول جدیدی را به بازار عرضه نکرده، کرمان خودرو برای جلوگیری از خواب سرمایه تصمیم گرفت که خودرو جک S3 کرمان موتور را در این شرکت تولید کند. در کنار آن بخش هایی از بدنه خودرو جک J4 نیز در کارخانه خودروسازان بم تولید می شود.

خودروسازان بم در حال حاضر با احداث سوله جدیدی که در سال 1397 بهره برداری شده، ظرفیت تولید 18 دستگاه خودرو در ساعت را دارد که معادل سالانه 110 هزار دستگاه خودروست. لازم به ذکر است که خودروسازان بم به تازگی اقدام به عرضه محصول جدیدی کرده که این خودرو کراس اووری به نام بک X3 پرو بوده که در نمایشگاه خودرو کرمان رونمایی شده است. بدین ترتیب قرار است که در آینده محصول اختصاصی این شرکت در کنار جک S3 در همین خطوط تولید با افزایش ظرفیت به تولید برسد و هیچ تداخلی برای سایر پروسه های تولید ایجاد نمی شود. همچنین در سوله جدید خودروسازان بم، فضای بزرگی برای احداث خط رنگ جدید و رباتیک برای کرمان موتور در نظر گرفته شده که اکنون در مرحله نصب تجهیزات بوده که ظرفیت این خط رنگ نیز 18 دستگاه خودرو در ساعت بوده که از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا در آن استفاده شده و عملیات پاشش رنگ و حمل خودرو به صورت کاملا مکانیزه انجام می شود.

کرمان خودرو خودرو ابتدا یک مونتاژ کار بود و سپس به داخلی سازی محصولات و تامین قطعات یدکی از راه تولید آنها اقدام کرد. به همین جهت شرکت های مختلفی در این گروه با هدف تولید قطعات هم برای خطوط تولید و هم بازار یدکی فعالیت دارند. یکی از این شرکت ها نخل ارگ کریمان بوده که در حال حاضر دارای دو خط پرس G1 و G2 بوده که گلگیرهای جلو و سازه سقف جک J4 را تولید می کند و در آینده ممکن است قطعات جک S3 نیز در این شرکت تولید شود. در این شرکت ورق فولاد به صورت رول از فولاد مبارکه خریداری شده و سپس شیت بندی شده و توسط پرس های مختلف در چند مرحله به قطعات مورد نظر که گلگیرهای جلو و همچنین سازه تقویتی سقف و ورق سقف بوده تبدیل می شود. در مرحله بعد سازه سقف به صورت کاملا آماده و گلگیرها به کرمان موتور برای تولید اتاق جک J4 ارسال می شود.

شرکت قوای محرکه کرمان خودرو یک شرکت قطعه سازی بوده که از سال 1379 با تولید قطعات گیربکس پراید آغاز به کار کرد. رفته رفته قطعات خودروهای مختلف بازار در این شرکت تولید شد و سپس ضمن ادامه دادن فعالیت های گذشته، به تولید برخی از قطعات محصولات کرمان موتور مانند جک S5 نیز اقدام کرد. این شرکت اکنون قطعات مختلفی از جمله سرسیلندر، دیسک ترمز، سگ دست خودروهای مختلف از جمله جک S5، پیستون خودروهای مختلف، مجموعه ترمز و … را تولید می کند. همچنین در حال تحقیق و توسعه برای تولید و داخلی سازی قطعات مختلف پیشرانه جک J4 بوده و موفق به تولید پیستون جک J4 شده که در صورت دریافت تاییده های لازم، در آینده این قطعه از پک های CKD این خودرو حذف خواهد شد.

در آخرین مرحله بازدید به سراغ خط تولید کرمان موتور رفتیم. جایی که تمام محصولات جک در ایران که اکنون شامل 6 خودرو می شود در کنار هم تولید می شوند. برنامه تولید روزانه کارخانه کرمان موتور متفاوت بوده و بسته به موجودی پک های CKD و همچنین فروش و تعهدات ایجاد شده به مشتری متفاوت است. کارخانه کرمان موتور اکنون با ظرفیت تولید میانگین روزانه 110 دستگاه فعالیت می کند که پروسه تولید خودرو در آن به صورت کاملا دستی اجرا می شود. لازم به ذکر است که در گذشته که در این کارخانه خودروهایی مانند دوو سیلو و ماتیز تولید می شد، پروسه تولید به صورت رباتیک بود. ولی اکنون به دلیل تیراژ کمتر و همچنین کاهش هزینه ها و امکان تغییر ترکیب تولید از نیروی انسانی به صورت مستقیم برای تولید خودرو استفاده می شود.

در خطوط تولید کرمان موتور ابتدا اجزای مختلف بدنه شامل شاسی، قسمت های جانبی و سقف به یکدیگر متصل شده و به ایستگاه پلاک زدن می رسند. سپس به ایستگاه جوشکاری منتقل شده و این قطعات کاملا به یکدیگر جوش داده می شوند. سپس دفرمگی و نقصی اگر در بنده باشد برطرف می شود. پس از آن درب های جانبی، کاپوت و صندوق عقب نصب شده و نیروهای کنترل کیفیت نحوه مونتاژ قطعات را بررسی می کنند. اگر مشکلی بود که برطرف می شود و در غیر این صورت خودرو به سالن رنگ برده می شود. پاشش رنگ در کرمان موتور در حال حاضر رباتیک نبوده و دستی انجام می شود که از خبره ترین افراد برای یکنواخت شدن کیفیت رنگ استفاده شده است. البته در سال آینده کرمان موتور سالن رنگ رباتیک خود را احداث خواهد کرد که باز هم موجب بالارفتن کیفیت رنگ و ظرفیت رنگ می شود.

پس از سالن رنگ نیز خودرو به سالن تریم وارد شده و ادوات مختلف از جمله موتور، گیربکس و تریم داخلی و تزیینات روی آن بسته می شود و ایستگاه به ایستگاه خودرو کاملتر می شود. در پایان خودرو از نظر کیفیت مورد بررسی قرار گرفته و در تست جاده نیز سلامت اجزای فنی آن ارزیابی می شود. سپس با اطمینان از سلامت همه این موارد، خودرو به مشتریان تحویل داده می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=257461
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه