معاون زنگنه خبر داد؛

آغاز صادرات گازوئیل ایران به اروپا/ صادرکننده بنزین هواپیما شدیم

معاون وزیر نفت با اشاره به ثبت رکورد صادرات روزانه ۲۵ میلیون لیتر گازوئیل، از آغاز صادرات گازوئیل ایران به اروپا خبر داد و گفت: سوخت هواپیما هم به سبد صادراتی اضافه شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،عباس کاظمی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت صادرات فرآورده‌های نفتی ایران، گفت: برای نخستین بار در طول یکصد سال گذشته ایران به جای واردکننده به صادر کننده انواع فرآورده‌های نفتی تبدیل شده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه هم اکنون به طور کامل از تمامی ظرفیت بنادر و پایانه‌های نفتی کشور به منظور صادرات انواع فرآورده‌های نفتی استفاده خواهد شد، تصریح کرد: در شرایط فعلی در پایانه و بنادر نفتی بندرعباس، ماهشهر، عسلویه و لاوان با صف کشتی‌های فرآورده‌بر برای صادرات روبرو بوده و حتی برای تمامی کشتی‌ها برای بارگیری و صادرات محصولات نفتی نوبت تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به فعالیت همزمان چهار پست اسکله در پایانه نفتی ماهشهر، تصریح کرد: به زودی دو پست اسکله جدید نفتی در پایانه نفتی ماهشهر فعال خواهد شد.

این مقام مسئول با با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به ۵۰۰ هزار لیتر در روز افزایش یافته است، تبیین کرد: تاکنون در پایانه نفتی ماهشهر عملیات لوله کشی و نصب بازوهای بارگیری به پایان رسیده که به زودی عملیات راه اندازی آنها به پایان می‌رسد.

کاظمی در خصوص حجم صادرات انواع فرآورده‌های نفتی از کشور هم توضیح داد: در هفت ماه نخست امسال به طور متوسط روزانه ۱۷ میلیون لیتر گازوئیل از ایران به بازارهای جهانی و منطقه‌ای صادر شده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه امسال با صادرات ۲۵ میلیون لیتر گازوئیل در یک روز رکورد جدیدی برای صادرات این فرآورده نفتی به ثبت رسیده است، بیان کرد: علاوه بر گازوئیل هم اکنون روزانه یکهزار تا یکهزار و ۵۰۰ تن گازمایع هم به بازارهای جهانی صادر می‌کنیم.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی میزان تولید فعلی گاز مایع کشور را حدود ۶۰۰۰ تن در روز عنوان کرد و افزود: علاوه بر گاز مایع و گازوئیل، به طور متوسط روزانه بیش از ۴۵ میلیون لیتر نفت کوره هم در طول هفت ماهه نخست امسال صادر می‌کنیم.

وی با اشاره به آغاز صادرات سوخت هواپیما در سال ۹۵، تاکید کرد: نفت سفید از دیگر محصولات نفتی است که در صورت داشتن تقاضا در بازار نسبت به صادرات آن اقدام می‌کنیم.

کاظمی از چین و هند به عنوان دو مشتری اصلی فرآورده‌های نفتی ایران در بازار نام برد و خاطرنشان کرد: حجم صادرات محصولات نفتی به اروپا کمتر بوده زیرا تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در اروپا نسبت به بازارهای آسیایی کمتر است.

در همین حال عباس کاظمی معاون وزیر نفت هفته گذشته در گفت‌وگو با مهر با تشریح جزئیات راه اندازی ۳ طرح جدید بنزین‌سازی ایران، اعلام کرده بود: سال آینده برای نخستین بار ایران عضو باشگاه صادرکنندگان بنزین جهان می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=95198
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه