میهن صنعت :

آغاز مذاکرات برقی ایران- قرقیزستان/ پیشنهاد جدید تهران به بیشکک

میهن صنعت : دور جدید مذاکرات آب و برقی ایران و قرقیزستان در تهران آغاز شد و در این مذاکرات ایران پیشنهادی مبنی بر بازسازي 38 نيروگاه برقآبی را به مقامات بیششک ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، یکی از سیاست های وزارت نیرو از چند سال گذشته تاکنون صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق به کشورهای مختلف جهان و به ویژه کشورهای منطقه آسیای میانه، مرکزی و حوزه قفقاز بوده است.

گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که در حال حاضر ایران در کشورهای آذربایجان، اتیوپی، ارمنستان، ازبکستان، آفریقای جنوبی، افغانستان، الجزایر، امارات، بنگلادش، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، سریلانکا، سوریه، عراق، عمان، کنیا، لبنان و نیجریه پروژه‌هایی در دست اجرا دارد.

ارزش 59 پروژه آب و برق در دست اجرای ایران در کشورهای مختلف جهان معادل 3.2 میلیارد دلار برآورد می‌شود در این بین تاکنون 13 طرح آب و برقی به ارزش 1.4 میلیارد دلار به پایان رسیده است.

پروژه احداث سد و نیروگاه اوما اویا در سریلانکا، سد و نیروگاه سنگ توده 2 تاجیکستان، تونل انزاب تاجیکستان، نیروگاه صدر عراق و نیروگاه جندر سوریه و احداث سد و نیروگاه مگری ارمنستان از مهمترین طرح های در دست اجرای صنعت آب و برق ایران در کشورهای مختلف است.

همزمان با اجرای این طرح‌های آبی و برقی، دور جدید مذاکرات آب و برقی ایران و قرقیزستان در تهران آغاز شد و در این مذاکرات ایران پیشنهادی مبنی بر بازسازي 38 نيروگاه برقآبی را به مقامات بیششک ارائه کرد.
 
حمید چیت‌چیان وزير نيروایران در نشست با گروه دوستي پارلماني قرقيزستان با اشاره به آمادگی ایران به منظور بازسازي و احداث نيروگاه برقآبی در این کشور حوزه آسیای میانه، گفت: همچنین كارشناسان ايراني براي بازسازي 38 نيروگاه برقآبی قرقيزستان آمادگي دارند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اعلام اینکه صنعت برق ايران در زمينه احداث نيروگاه‌هاي حرارتي از توان فنی و تخصصی بالایی برخوردار است، تصریح کرد: هم اکنون ایران از بیش از 70 هزار مگاوات ظرفيت نصب شده نيروگاه هاي برق برخوردار است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه از مجموع ظرفیت نصب شده تولید برق در ایران حدود 15 درصد معادل 10 هزار و 226 مگاوات نيروگاه‌هاي برقابي ساخت، نصب و راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: تمام اين نيروگاه‌ها با استفاده از توانمندي‌هاي داخل ايران احداث شده و با توجه به ظرفيت‌هاي آبي خوب قرقیزستان، اطمينان داریم بتوانيم همكاري خوبي در موضوع انرژي آبي با هم داشته باشيم.

چیت‌چیان با بيان اينكه زمينه همكاري دو كشور تنها در بخش برقابي نيست، تاکید کرد: ايران آمادگي دارد در تمام زمينه‌هاي توليد، انتقال، توزيع، شبكه‌هاي برقي و آموزش به قرقيزستان كمک كند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=28406
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه