میهن صنعت:

آمادگی دانشگاه تهران برای راه‌اندازی مرکز علمی مشترک بین ایران و عراق

رئیس دانشگاه تهران در دیدار با رئیس دانشگاه بصره از آمادگی این دانشگاه برای راه‌اندازی مرکز علمی مشترک بین ایران و عراق در منطقه آزاد اروند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، رئیس دانشگاه تهران در دیدار با رئیس دانشگاه بصره از آمادگی این دانشگاه برای راه‌اندازی مرکز علمی مشترک بین ایران و عراق در منطقه آزاد اروند خبر داد.
سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در جریان سفر به کشور عراق، با حضور در دانشگاه بصره با سعاد شاهین الطاهرین، رئیس دانشگاه بصره دیدار و گفت‌و‌گو کرد و در این دیدار، تفاهم‌نامه دانشگاه تهران و دانشگاه بصره بین روسای دو دانشگاه مبادله شد.

فعالیت‌های پژوهشی مشترک شامل مبادله اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهشگران؛ برگزاری برنامه‌های آموزشی تخصصی کوتاه‌مدت؛ راهنمایی مشترک پژوهش‌های پسادکتری؛ توسعه موسسه‌های تحقیقاتی مشترک و قطب‌های علمی و پارک‌های علم و فناوری و همکاری در ایجاد برنامه‌های چند رشته‌ای در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری از جمله محورهای این تفاهم‌نامه است.

مقیمی، در نشست مبادله تفاهم‌نامه فی‌مابین روسای دو دانشگاه تهران و بصره، با اعلام آمادگی برای راه‌اندازی مرکز علمی مشترک بین ایران و عراق در منطقه آزاد اروند، گفت: دانشگاه تهران و دانشگاه بصره می‌توانند طرفین اجرایی شدن ایجاد مرکز علمی مشترک بین دو کشور باشند.

رئیس دانشگاه تهران همچنین از برنامه دانشگاه تهران برای راه‌اندازی شعبه مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی در جنوب ایران خبر داد و افزود: در این شعبه به آموزش زبان‌آموزان عراقی و دانشجویان عراقی که علاقمند به تحصیل در ایران هستند، اقدام می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی شعبه‌های جدید دانشگاه تهران در مناطق آزاد از جمله پردیس بین‌المللی خلیج فارس در جزیره قشم و پردیس بین‌المللی کاسپین در جوار منطقه آزاد انزلی، تاکید کرد: غیر از مباحث آموزشی، فعالیت‌های مربوط به کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان در این شعبه‌های جدید پیگیری می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام آمادگی برای برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت ویژه اساتید دانشگاه بصره، خطاب به رئیس دانشگاه بصره اظهار کرد: دانشگاه تهران آمادگی دارد جهت توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه بصره که درجه مربی دارند و یا نیازمند گذراندن دوره‌های ویژه هستند، با این دانشگاه همکاری نماید.

مقیمی در پایان با تاکید بر ضرورت تعریف پروژه‌های پژوهشی بین‌المللی با دانشگاه‌های کشور دوست و برادر عراق، افزود: یکی از این حوزه‌ها، تعریف پروژه پژوهشی منطقه‌ای در زمینه علائق مشترک همچون راهکارهای مقابله با گرد و خاک و مسائل زیست محیطی و آب است.

سعد شاهین حمادی رئیس دانشگاه بصره نیز با اشاره به اشتراکات فرهنگی بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد تفاهم‌نامه‌ها به هم‌افزایی لازم در زمینه توانمندی‌های دانشگاه‌های جهان اسلام بینجامد.

مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران و دکتر ملکی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در این دیدار و مبادله تفاهم‌نامه حضور داشتند./تسنیم

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=252417
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه