آيا كره هم از ايران مي رود ؟

سفير ايران در کره جنوبی در حالی هشدار داده ایران ممکن است واردات کالا از این کشور را متوقف کند که براساس آمار گمرک كشور حجم تجارت ایران و کره جنوبی در سال 1390 بیش از 45 درصد نسبت به سال 1389 افزایش یافته كه خود بيانگر اهميت بازار ايران براي دولتمردان و ب


به گزارش ميهن صنعت به نقل ازایسنا، بنا بر اطلاعاتي دريافتي در پي برخي اظهار همراهي‌ها ازسوي مسؤولان جمهوري كره با تحريم‌هاي يكجانبه اتحاديه‌ي اروپا و ايالات متحده عليه جمهوري اسلامي ايران، تصميم‌ گرفته شده است كه دربرابر اقدامات اخير دولتمردان اين كشور، هشدارهاي لازم ارايه و در صورت توجه نشدن، اقدام‌هاي عملي انجام شود. در اين راستا سفير ايران در کره جنوبی طی اظهاراتی هشدار داده كه ممكن است ايران در اعتراض به تصميم این کشور براي ممنوع يا محدود كردن واردات نفت خام ايران در پي تحريمهاي مذكور، واردات کالا را از كره‌ جنوبي متوقف كند.

احمد معصومي‌فر تاکید کرده که اين اقدام سئول موانعي جدي را ‌براي صادرات كره‌جنوبي به ايران به‌وجود خواهده آورد.

این اظهارات در حالی اهميت مي‌يابد که حجم تجارت ایران و کره جنوبی در سال گذشته با رشد 45 درصدی بالغ بر 6.1 میلیارد دلار شده و در اين ميان، درحاليكه صادرات ایران به کره در سال قبل با رشد خیره کننده 140 درصدی به رقم 1.3 میلیارد دلار رسید، واردات ایران از این کشور شرق آسیا با افزایش 30 درصدی به حدود 4.7 میلیارد دلار رسیده است.

شمش آهن و فولاد، محصولات آهني و فولادي، خودرو و قطعات خودرو، محصولات پتروشيمي، يخچال فريزر، کاغذ و مقوا و دستگاه‌هاي کارت خوان جزو عمده‌ترین اقلام وارداتی ایران از کره در سال گذشته بودند. در حالی که پروپان و بوتان مايع شده، روي غيرممزوج، متانول، محصولات پتروشيمي، سرب و آلومينيوم نیز اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران به کره را تشکیل دادند. اين فهرست خود نشان‌دهنده ميزان اتكاي كره به واردات مواد اوليه و درنتيجه‌ي آن صادرات محصولات توليدي و صنعتي است.

همچنین در حال حاضر محصولات الکترونیکی و لوازم خانگی ساخت شرکتهای کره‌ای سهم قابل توجهی از بازار ایران را به خود اختصاص داده‌اند. محصولاتی که یا به صورت واردات رسمی و قاچاق و یا به صورت مونتاژ داخلی وارد بازار کشور می‌شوند. کره همچنین بزرگترین صادرکننده خودرو به ایران است.

با توجه به آمار فوق و ميزان حضور برندهايي چون سامسونگ، ال‌جي و كيا در بازار ايران، می‌توان نتیجه گرفت در صورتی که ایران تصمیم به ممنوعیت واردات کالاهای کره‌ای بگیرد، شرکت‌های کره‌ای از بازاری چند میلیارد دلاری محروم خواهند شد. باید دید آیا دولت کره بازار چند میلیارد دلاری ایران را به‌خاطر خوش‌خدمتي در راستاي تحریم‌های غرب علیه کشورمان از دست خواهد داد یا خیر؟

پیش‌تر بزرگترین خودروساز کره یعنی کیا و هیوندای از قطع صادرات خود به ایران در پی تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان خبر داده بودند که البته این تهدیدها بر صنعت خودروسازی ایران تاثیر چندانی نگذاشت.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1686
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه