«میهن صنعت» بررسی کرد؛

آیا تعرفه های جدید باعث ارزانی خودروهای وارداتی خواهد شد؟

به زودی عرضه خودروهای وارداتی آغاز خواهد شد، اما آیا تعرفه های جدید باعث ارزانی خودروهای وارداتی خواهد شد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  با مشخص شدن قیمت پایه چانگان CS35 پلاس و رونمایی از محصولات کیا، به زودی عرضه خودروهای وارداتی آغاز خواهد شد.اما در این میان یک پرسش آینده این خودروها را با کمی ابهام مواجه کرده است؛ آیا تعرفه های جدید باعث ارزانی خودروهای وارداتی خواهد شد؟

ممنوعیت واردات و در پی آن تحریم ها از سال 97 و افزایش نرخ ارز و تورم و باعث شد که قیمت ها در بازار خودرو مسیر عجیب و غریب را در پیش بگیرند.طی این سال های به رغم حرف و در ظاهر تلاش ها، بازار مسیر خود را ادامه داد و قیمت ها به سطحی رسیدند که برای بسیاری از افراد خودرو دار شدن به یک رویا بدل شده است.

با این حال این بازار همچنان روی خوشی به افزایش قیمت ها نشان می دهد. در این گیر و دار با مشخص شدن قیمت پایه چانگان سی اس 35 پلاس که توسط سایپا وارد خواهد شد، به نظر می رسد که بالاخره قفل واردات به زودی شکسته خواهد شد.به خصوص اینکه برخی از محصولات کیا نیز در شو روم کوشا خودرو به معرض نمایش عموم درآمده اند.همین دو خبر کافی است که بازار خودرو را برای پذیرایی از محصولات جدید آماده کند. طی سال های اخیر عدم ورود محصولات به روز از یک سو، عطش را زیاد کرده و از سوی دیگر قیمت محصولات مشابه را به شدت افزایش داده است.

با این حال وزارت صمت برای اینکه بتواند مانع از دلال بازی و آشفتگی بازار شود، قصد دارد که این خودروها را در بورس کالا عرضه کند.تا همین چند روز پیش  غیر از مشخص بودن سود 15 درصد واردکنندگان (سود وارد کننده، خدمات پس از فروش، تامین قطعات و توسعه شبکه) نکته روشن دیگری در این قضیه وجود نداشت.اما با مشخص شدن میزان تعرفه ها، برخی گمانه زنی ها به پایان رسید و هم به طور طبیعی قیمت تمام شده بر خلاف تصور، آنچنان بالا نشین نخواهد بود.

به بیان دیگر، با پایین تعریف شدن تعرفه خودروهای وارداتی، وزارت صمت در صدد نشان دادن این است که قیمت ها کاهش پیدا خواهد کرد.چرا که در ظاهر با توجه به پایین تر بودن تعرفه واردات نسبت به دور قبل و همچنین در نظر گرفتن ارز نیمایی برای وارد کنندگان این گونه به ذهن متبادر می شود که قیمت ها بالا نخواهند رفت.در این میان از یک سو قیمت ها ی بازار و از سوی دیگر تقاضاهای انباشته مطرح است.

از یک جهت باید منتظر واکنش خریداران بود و از سوی دیگر باید دید که آیا تکیه بر تعرفه ها پایین و ارز نیمایی می تواند باعث کاهش قیمت ها و قرار گرفتن در شیب نزولی شود؟این در حالی است که طی ماه های اخیر به خصوص در ماه گذشته، قیمت ها به شدت روند افزایشی داشته اند.

البته طی روزهای اخیر کمی افت کرده اند ولی این افت به اندازه افزایش قیمت ها نبوده است. به بیان دیگر اگر با بالا رفتن نرخ ارز 20درصد افزایش پیدا کرده اند، این افت کمتر از 5 درصد بوده است.در کنار این مسائل باید در نظر داشت که به رغم تعرفه های در نظر گرفته شده، باز هم سود اصلی این داد و ستد به دولت خواهد رسید.

در واقع اگر چه تعرفه ها را پایین تر از تصور و آنچه که پیشتر بوده است در نظر گرفته اند.اما اختصاص ارز نیمایی باعث می شود که بازار با حجم بیشتری از خودروهای وارداتی مواجه شود.

بنابراین با توجه به انواع و اقسام عوارض و تعرفه ها در عمل دولت به اهداف درآمدی خود خواهد رسید. ولی آنچه که در ظاهر نشان داده است، تلاش برای کاهش قیمت است.کاهش قیمت هایی که تنها با افزایش عرضه محقق خواهد شد.

در این شرایط تنها 30 درصد از تولیدات داخلی وارد بازار می شوند و از سوی دیگر بر خلاف گفته های ماه های پیش به نظر می رسد که حتی کمتر از 10 هزار دستگاه به صورت فیزیکی تا پایان سال وارد گمرکات کشور شوند. همین عوامل موجب می شود که قیمت های نهایی کشف شده در بورس کالا در هاله ای از ابهام قرار بگیرد ولی آنچه که به طور قطع می توان نظر داد این است که چانگان با قیمت هایی بسیار بالاتر از 583 میلیون تومان به فروش خواهد رفت و این یعنی دولت جای شرکت های وارد کننده نشسته است و برنده اصلی ممنوعیت وارد خواهد بود. به بیان دیگر پاس گل دولت روحانی به نحو احسن در دولت رئیسی به تور نشسته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=257750
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه