كار ما سياسي نيست، كارشناسي و تخصصي است

ابتکار سیاسی بودن مساله بنزین پتروشیمی را تکذیب کرد

میهن صنعت : داستان بنزين پتروشيمي و جريان توزيعش در تهران، همچنان از سوي برخي رسانه ها به اصرار تكذيب مي شود، تكذيبي كه با هدف برداشتن بار از روي شانه هاي توزيع كنندگان دولت قبلي است، توزيع كنندگاني كه در يك سال و نيم اخير با روي كار آمدن دولت جديد، متهم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، داستان بنزين پتروشيمي و جريان توزيعش در تهران، همچنان از سوي برخي رسانه ها به اصرار تكذيب مي شود، تكذيبي كه با هدف برداشتن بار از روي شانه هاي توزيع كنندگان دولت قبلي است، توزيع كنندگاني كه در يك سال و نيم اخير با روي كار آمدن دولت جديد، متهم شده اند به اهمال در ايجاد آلودگي به واسطه بي توجهي به بنزيني كه به نام سوخت داخلي به مردم ارايه مي شد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با تكذيب كردن سياسي بودن مساله، بر نگاه كارشناسي سازمان متبوعش تاكيد دارد. معصومه ابتكار، در اين خصوص به روزنامه «اعتماد» گفت: «ما داستان سوخت را بارها توضيح داديم، با وجودي كه پاسخ اين موارد و ابهامات داده شده، اما همچنان رسانه ها به اين موارد مي پردازند. وزارت نفت هم پاسخ داده، چند روز پيش در كميسيون انرژي پاسخ نمايندگان را داده اند. آنچه واضح است اين است كه ما نبايد توضيح دهيم، سازمان بر اساس اندازه گيري هايي كه در سطح شهر انجام داده به اين آلودگي ها در تهران رسيديم، نتايجش را ديديم و گزارش داديم.»

او معتقد است: «كار ما سياسي نيست، كار ما كاملاكارشناسي و تخصصي است. بر مواضع خود در مباحث كارشناسي هم پافشاري داريم چون آنچه به دست آورديم، بر اساس اطلاعات سنجش دستگاه هاي اندازه گيري و سنجش مان است.»

او با اشاره به اعلام سازمان بهداشت جهاني مبني بر كاهش هشت رتبه يي آلودگي هواي تهران در سال جاري گفت: «اصلاابتكار سياسي است، سازمان بهداشت جهاني چه، كه كاهش رتبه تهران را در خصوص آلودگي هوا اعلام كرده است؟ آنها كه شاخص ها را دارند جهاني بررسي مي كنند.»

او همچنين به برنامه اقدام ملي گردوغبار در ستاد ملي گردوغبار هم اشاره كرد، برنامه يي كه براي كنترل گردوغبار شهرها در حال بررسي است تا با برنامه هايي كه از اين ستاد بيرون مي آيد، شاهد كاهش ميزان گرد و غبار شهرها باشيم.

اما مديركل سابق محيط زيست استان تهران در گفت وگو با فارس اعلام كرده بود بنزين پتروشيمي تاثيري بر آلودگي هوا نداشت. علي اشرفي پور اعلام كرد: «اينكه گفته مي شود با توليد بنزين پتروشيمي آلاينده هاي آروماتيك و هيدروكربن هاي آروماتيك افزايش پيدا كرده است و موجب افزايش آلودگي شهرها شده است كاملاادعاي بي موردي است. چرا كه اولاتركيبات هيدروكربن هاي آروماتيك در بنزين توليدي پالايشگاه ها نيز وجود دارد و بنزين توليدي پالايشگاه هاي ما نيز حداكثر استاندارد يورو ٢ را پاس مي كردند و ميزان اكتان بنزين توليدي پالايشگاه هاي ما نيز در رنج ٨٠- ٧٠ درصد بوده است.»

اشرفي پور ادامه داد: «بنزين توليدي پتروشيمي هاي ما كه يك تركيب رفرميك است حداكثر يك پنجم ميزان بنزين مصرفي روزانه كشور بوده است ضمن اينكه تعداد دستگاه هاي سنجش هيدروكربن هاي آلي مخصوصا بنزن در شهر تهران كه از يك توزيع مناسبي برخوردار باشد تا بتوان اندازه هاي آن را به شهر تهران تعميم داد هيچ وقت وجود نداشته است.»

از سويي ديگر حافظي، رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران با درنظرگرفتن اقدامات يك سال گذشته در جهت كاهش آلودگي هواي تهران به مهر گفت: «اگر به اقداماتي كه براي بهبود وضعيت كيفيت هوا صورت گرفته شده است اشاره يي نشود از انصاف به دور است چراكه تعداد روزهاي پاك شهر تهران در سال جاري در مقايسه با سال گذشته بهبود يافته به طوري كه از سه روز به هشت روز افزايش داشته است.

وي با اشاره به اينكه الگوي هوا در ١٠ سال گذشته تغيير يافته است، گفت: در گذشته آزبست و سرب در هوا وجود داشت و امروز ذرات معلق كمتر از ٥/٢ ميكرون بيشترين تهديد كننده سلامت مردم هستند.»

خودروسازان و الزام آنها به روي آوردن به استاندارد، مساله يي بود كه در دولت فعلي رخ داد، اگر خودروسازان اندكي هم خود را ملزم به رعايت استانداردها در خودروهاي جديد كرده باشند، در يك سال گذشته رخ داده است. اما همچنان يكي از مشكلات اساسي آلودگي هواي شهر تهران و ديگر كلانشهرها به شمار مي آيند.

حافظي از مجلس خواست تا قوي تر در اين زمينه برخورد كنند و اعلام كرد: «اگر خودروساز داخلي توان رقابت ندارد، اجازه ندهند مردم بيش از اين آسيب ببينند، اجازه دهند كه خودروي استاندارد جايگزين شود مگر اينكه تعهد كنند و پاسخگوي تعهد خود نيز باشند.»

او به بهبود كيفيت سوخت اشاره كرد و گفت: «بر اساس نمونه برداري هاي موجود در مجموع كيفيت سوخت از منظر بنزن و عدد اكتان و گوگرد بهبود يافته است. سوخت پاك موجود يورو٤ نيست، اما نسبت به سوخت پتروشيمي ها بهتر است.

گوگرد اين سوخت پاك بين ٢١ تا ٢٧٠ ppmاست متوسط آن ١٠٠ ppmو ميانگين آن ٥/٧٧ ppmاست در حقيقت در ميانگين ٨ برابر استاندارد است. سوخت گازوئيل تحويلي به شركت اتوبوسراني ٣٦٤٠ ppm است، در شوراي شهر تهران مصوبه يي براي مجهز كردن اتوبوس هاي شركت واحد شهر تهران به فيلتر دوده تصويب شد نكته اينجاست كه اين فيلترها تا گوگرد ٢٥٠ ppmپاسخگو است و بيش از اين كارآيي ندارد.»در مطالعه يي كه سازمان بهداشت جهاني در نيمه اول سال ٢٠١٤ ميلادي انجام داد، شاخص آلودگي در شهر تهران برابر با ٨٤/٨٦ بود و تهران از نظر اين شاخص تركيبي كه نشان دهنده آلودگي هوا و آب است، در جايگاه بيست وهفتمين شهر آلوده دنيا قرار داشت. اين در حالي است كه در رده بندي اين سازمان در سال ٢٠١٣ ميلادي، تهران به عنوان نوزدهمين شهر آلوده دنيا معرفي شده بود و شاخص آلودگي در اين شهر برابر با ٩٠/٨٩ بود و از شهر پكن در چين هم الوده تر بود.

در اين مطالعه كه ٢٩٩ شهر دنيا از نظر آلودگي مورد مطالعه قرار گرفته بودند، سومين شهر آلوده ايران شيراز و چهارمين شهر آلوده اصفهان معرفي شد. شيراز در سال ٢٠١٣ ميلادي به عنوان پنجاه ونهمين شهر آلوده دنيا و دومين شهر آلوده ايران معرفي شده بود. در اين سال شاخص آلودگي در اين شهر برابر با ٠١/٧٦ بود و شهر اصفهان با داشتن شاخص آلودگي ٢٩/٧٥ سومين شهر آلوده ايران در سال ٢٠١٣ ميلادي بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=62011
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه