میهن صنعت:

اجرای بزرگترین طرح گازی 8 ساله شد/ 2.2 میلیارد دلار گاز ایران سوخت

میهن صنعت: اجرای طرح ساخت کارخانه ان.جی.ال خارگ به عنوان بزرگترین پروژه جمع آوری گازهای همراه نفت ایران در خلیج فارس در حالی هشت ساله شده است که به ازای هر سال تاخیر 2.2 میلیارد دلار گاز ایران در مشعل‌ها می‌سوزد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در شرایط فعلی یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی صنایع نفت و گاز ایران اتلاف و گازسوزی در میادین نفت و گاز کشور به ویزه میادین نفت و گاز منطقه خلیج فارس است.

مسئولان شرکت ملی نفت ایران چند سال قبل با انتشار گزارشی اعلام کردند: سالانه به طور متوسط حدود 240 میلیارد فوت مکعب گازهای همراه در میادین نفتی خلیج فارس بدون کوچکترین استفاده ای می سوزد.

از این رو مهر ماه سال 1385 برای جمع آوری روزانه حدود 600 میلیون فوت مکعب گاز همراه و 50 هزار بشکه میعانات گازی از سکوهای نفتی بهرگانسر، سروش، نوروز، فروزان، ابوذر، خارک و میادین دورود یک، دو، قرارداد طرح NGL خارک منعقد و مقرر شد در مدت 44 ماه این طرح به بهره برداری برسد.

به نقل از مهر اما با گذشت نزدیک به 8 سال از امضای این قرارداد نه تنها طرح NGL خارک به بهره‌برداری نرسیده است بلکه به نظر می رسد امکان تکمیل این طرح زیست محیطی حداقل تا دو سال آینده با توجه به روند پیشرفت پروژه امکان پذیر نباشد.

علی عظیمی مجری پروژه ان.جی.ال خارک در شرکت نفت فلات قاره ایران با ارائه گزارشی از پیشرفت ٤٣ درصدی اجرای این پروژه گازی خبر داد و گفت: قرار بود این طرح گازی تا پایان سال 92 تکمیل شود اما در نهایت زمان اجرای قرارداد تا 18 ماه آینده تمدید شده است.

این مقام مسئول پیشرفت فیزیکی این پروژه در بخش‌های اجرا، خرید و مهندسی را به ترتیب ٤٢,٥، ٤٢.٣ و ٧٣ درصد اعلام کرد و یادآور شد: جذب حدود ٦٠٠ میلیون دلار منابع مالی برای اجرای پروژه ان.جی.ال خارک از طریق صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار دارد.

از سوی دیگر گزارش منتشر شده توسط وزارت نفت نشان می دهد که تاکنون در این طرح گازی حدود 545 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است و قرار است برای تکمیل و بهره برداری نهایی حدود 824 میلیون دلار دیگر در این طرح هزینه شود.

تاخیر در اجرای طرح ان.جی.ال خارگ در حالی هشت سال شده است که برآوردهای انجام گرفته در شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد که با راه اندازی این پروژه و فروش محصولات گازی آن سالانه 2.2 میلیارد دلار منابع مالی نصیب اقتصاد کشور می شود.

به گزارش مهر، با اجرای این طرح گازهای همراه تولید شده در سکوهای میادین نفتی بهرگانسر، سروش و نوروز از طریق یک خط لوله به سکوی نفتی ابوذر منتقل و سپس به همره گازهای همراه این سکوی دریایی و میادین دورود و فروزان در کارخانه NGL خارک پالایش و مورد استفاده مجدد قرار می گیرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=52927
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه