ادامه روند فعلی واگذاریها ایدرو را منحل می‌کند

ميهن صنعت : رییس سازمان گشترش و نوسازی صنایع ایران با انتقاد از نحوه واگذاری‌هایی که در حال انجام است گفت: اگر چنین روندی در فروش سهام متعلق به ایدرو ادامه یابد چیزی از سازمان باقی نخواهد ماند.


به گزارش ميهن صنعت به نقل از فارس، غلامرضا شافعی در مراسم چهل و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با انتقاد از نادیده گرفتن اساسنامه این سازمان، اظهار داشت: در برخی مقاطع به ایدرو به چشم یک سازمان توسعه‌ای نگاه نشده بلکه انحلال این سازمان در دستور کار بوده است.

وی ادامه داد: طی سالهای اخیر برخی افراد که بر سازمان گسترش تصدی داشته، اعمال نظر کرده اند، اساسنامه این سازمان را نادیده گرفته و حتی در مقاطعی سعی در حذف این سازمان داشته اند.

وی ادامه داد: در برخی موارد نظر قانون‌گذار این بوده که دولت 20 درصد سهم بازار را در اختیار داشته باشد تا بتواند در بازار ایفای نقش کرده و اجازه انحصار و شبه انحصار را ندهد، این در شرایطی است که برخی از همین قانون چنین تعبیر کرده اند که دولت باید در همه جا 20 درصد سهام داشته باشد.

شافعی نمونه این موضوع را صنایع خودروسازی دانست و تصریح کرد: در افق 1404 باید 3 میلیون خودرو در کشور تولید و یک میلیون خودرو صادر شود. اگر فرض کنیم 20 درصد از سهم بازار در اختیار دولت باشد باید 600 هزار دستگاه خودرو از سوی دولت تولید شود بنابراین دولت بازار را در کنترل خواهد داشت.

به گفته وی، این فرضیه که دولت باید در خودروسازان بزرگ 20 درصد سهم داشته باشد، متفاوت از آن است که دولت باید 20 درصد سهم بازار را در اختیار خود گیرد.

مدیرعامل سازمان گسترش تصریح کرد: در مقاطع مختلف گرایش‌های مختلفی در ایدرو وجود داشته که بر اساس شرایط تغییر کرده است اما در حال حاضر شرایط ایجاب می کند که ایدرو نقش توسعه ای خود را در قالب برنامه پنجم و افق 1404 ایفا کند و به عنوان نمونه باید در صنعت نفت و گاز معادل 500 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام دهد.

وی افزود: با وجود در نظر گرفتن چنین سهم گسترده ای در سرمایه گذاریهای نفت و گاز اما در سالهایی حتی جهت گیری به سمت حذف این سازمان توسعه ای بوده و حتی برخی از سهام‌های متعلق به این سازمان نیز فروخته شده و پول آن به خزانه واریز شده است در حالی که باید 70 درصد آن به ایدرو برمی گشت اما در مواقعی این سهم به 50 درصد و حتی به صفر نیز رسیده است.

معاون وزیر صنعت با اشاره به فروش 1500 میلیارد تومان از سهام و دارایی های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اظهار داشت: قرار بود که از این رقم، 200 میلیارد تومان به سازمان داده شود که البته باید صرف توسعه منطقه ای می شد نه توسعه ملی، اگر چه ممکن است گاهی توسعه منطقه ای و ملی بر هم منطبق باشند اما همیشه این گونه نیست.

وی اظهار داشت: اگر چنین روندی در فروش سهام متعلق به ایدرو ادامه یابد چیزی از سازمان باقی نخواهد ماند، بنابراین باید به صراحت گفت که در برخی مقاطع نگاه به ایدرو به چشم یک سازمان توسعه ای نبوده بلکه انحلال این سازمان در دستور کار بوده است.

شافعی ادامه داد: در برخی مقاطع ایدرو به لحاظ قانونگذاری، مالی و اجرا تضعیف شده است و حتی سهم این سازمان از فروش سهام خودش نیز بازپرداخت نشده و در موارد متعددی به اساسنامه این سازمان تعرض شده است.

وی اساسنامه ایدرو که در سال 46 تنظیم شده بود را بسیار مناسب دانست و گفت: در قانون بودجه 83 قانون برنامه چهارم، قانون بودجه84، 86 و 87 ، قانون اصلاح موادی از برنامه چهارم و اصل 44 به اساسنامه این سازمان تعرض شده است که منجر شده برخی از مدیران شایسته این سازمان را ترک کنند.

مدیرعامل ایدرو تاکید کرد: هم اکنون زمان آن رسیده که بازتعریف از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت گیرد و آن را به عنوان یک سازمان توسعه ای به رسمیت بشناسیم، البته برخی اقتصاددانان معتقدند که دولت باید پای خود را از اقتصاد به طور کلی بیرون کشد.

معاون وزیر صنعت گفت: این سئوال را باید جواب داد که آیا کشور برای توسعه نیاز به سازمان توسعه ای دارد یا خیر. در حالی که رفتاری که در سالهای گذشته اعمال شده نشان داده که اجماعی بر این امر وجود ندارد.

وی ادامه داد: قرار بود ایدرو فازهای 17 و 18 پارس جنوبی را ظرف مدت 52 ماه تمام کند اما هم اکنون 73 ماه گذشته است و حتی 73 درصد پیشرفت هم نداشته ایم؛ به این معنا که در هر یک از این فازها به جای ماهی 2 درصد یک درصد پیشرفت را تجربه کرده ایم.

وی تصریح کرد: در فاز 14 پارس جنوبی در حالیکه طبق برنامه باید 68 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشیم تنها 38 درصد پیشرفت داشته ایم این در شرایطی است که با چنین سازمانی با این عظمت نیروی انسانی برجسته و سخت افزارها و نرم افزارها به دلیل برخی شرایط عملکرد مطابق برنامه نیست.

وی گفت: اگر قرار است در این رشته ها سرمایه گذاری کنیم سازمان توسعه ای نیاز داریم و باید آن را تقویت کنیم، ضمن اینکه حاضریم با هر کسی که در این مورد دچار شک و تردید است، مناظره کنیم.

شافعی ادامه داد: هم اکنون تنها یک شرکت زیر مجموعه باید در پارس جنوبی 9 میلیارد دلار سرمایه گذاری داشته باشد که این عدد بسیار بزرگی است در حالی که وقتی بنده در وزارت صنایع سابق مشغول به کار بودم، کل منابع ارزی در اختیار 110 میلیون دلار بود. بنابراین 9 میلیارد دلار برای من پول بسیاری است.

وی ادامه داد: هم اکنون این شرکت که قرار است چنین سرمایه گذاری را در بخش نفت داشته باشد به سازمان خصوصی سازی سپرده اند تا واگذار شود و حتی برخی زیر مجموعه های آن نیز واگذار شده اند درحالی که این سازمان بدون ابزار چگونه می تواند سرمایه گذاری عظیم این چنینی داشته باشد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با انتقاد از نحوه واگذاری‌هایی که در حال انجام است، اظهار داشت: وقتی یک شرکت در فهرست فروش قرار می گیرد اختیارات مجمع از آن گرفته می شود و این اختیارات به دستگاهی داده می شود که به لحاظ تخصصی صلاحیت لازم را ندارد و این امر ظلم به مسئول این سازمان و کشور است.

شافعی ادامه داد: در چنین مواردی مسئول ما هستیم در حالیکه اختیار در دست ما نیست . این چه نحوه سازمانی و مدیریت است که حتی یک شرکت نمی تواند تغییر آدرس دهد بنابراین احساس می کنیم چنین حرکاتی در جهت خدمت به کشور نیست.

وی اظهار داشت: قصد داریم به اساسنامه مصوب سازمان برگردیم و به لحاظ مالی خود را تقویت کنیم که البته نیازمند توجه دولت و مجلس است اگر چه در قانون بودجه سال 91 کل کشور این رویکرد تا اندازه محدودی مورد توجه قرار گرفته است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2103
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه