عضو هیأت مدیره انجمن تایر خبر داد

ارائه درخواست افزایش تعرفه واردات تایر به وزارت صنعت/ رکوردشکنی واردات در دو ماه اخیر

عضو هیأت مدیره انجمن صنعت تایر از ارائه درخواست تولید‌کنندگان برای افزایش تعرفه واردات تایر به وزارت صنعت خبر داد و گفت: صنعتگران با افزایش قیمت تمام شده تولید به دنبال رشد قیمت مواد اولیه به ویژه کائوچو روبه‌رو هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،

عباس عباسی‌ ابیانه در یک نشست خبری اظهار داشت: طی سه ماه گذشته قیمت کائوچو که از پتروشیمی‌ها تأمین می‌شود تا 100 درصد افزایش یافته و علاوه بر این، قیمت کائوچو طبیعی نیز 1.5 تا 2.4 دلار افزایش داشته که همین مسئله باعث بالا رفتن قیمت تمام شده تولید تایر در کشور شده است.

وی تصریح کرد: قیمت هر کیلو کائوچو قبلاً کمتر از 4 هزار تومان بود که در حال حاضر به بیش از 8 هزار تومان رسیده و در کنار این مسئله، قیمت دوده صنعتی نیز افزایش یافته است.

عباسی ادامه داد:‌ قیمت تایر در کشور هنوز تغییری نکرده و امیدواریم در سال آینده نیز جهشی در قیمت تایر اتفاق نیفتد.

عباسی با اشاره به افزایش واردات تایر طی دو ماه اخیر، گفت: واردات تایر در آذر و دی‌ ماه رشد قابل ملاحظه‌ای داشته به طوری که میزان واردات تایر در این دو ماه به اندازه 40 درصد کل واردات تایر در ماه‌های قبل ا‌ز آن بوده است.

وی افزود: در این دو ماه 100 هزار حلقه تایر رادیال باری به کشور وارد شد و این در حالی است که در کل ماه‌های قبل از آن، میزان واردات این نوع تایر 250 هزار حلقه بوده است.

عباسی ادامه داد:‌ در مورد واردات تایرهای سواری هنوز خطر زیادی را نمی‌بینیم اما در مورد تایر خودروهای سنگین جای نگرانی وجود دارد.

وی در عین حال کاهش واردات تایر در سال جاری و همچنین کنترل تولید تایر در کشور را دلیلی برای خالی شدن انبار کارخانه‌ها عنوان کرد و گفت:‌ در حال حاضر هیچ تایر انباری و کهنه در صنعت داخل وجود ندارد.

به گفته عباسی، در سال 93 عمده تایرهای وارداتی تولید چین بودند که میزان واردات در آن سال به 150 هزار تن رسید در حالی که نیاز کشور 100 هزار تن برآورد می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن تایر با بیان اینکه نیاز کشور به تایر رادیال باری در حال حاضر 800 هزار حلقه است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این رقم طی 5 سال آینده به یک میلیون حلقه برسد.

وی با تأکید بر لزوم نظارت بر واردات تایرهای چینی گفت: در حال حاضر تعرفه 20 درصدی برای واردات تایرهای باری جهت حمایت از تولید داخل کفایت نمی‌کند.

عباسی با بیان اینکه ترکیه تعرفه 60 درصدی برای واردات تایرهای چینی وضع کرده است، گفت:‌ از وزارت صنعت خواسته‌ایم تا تعرفه واردات تایر را برای همه انواع تایر حداقل به 40 درصد افزایش دهد.

وی سهم تایرهای چینی در مجموع تایرهای وارداتی در سال 93 را 70 درصد اعلام کرد و گفت: این رقم امسال بالای 50 درصد بوده است.

به گفته وی، در حال حاضر تعرفه واردات تایرهای رادیال باری 20 درصد است که با این شرایط، تولید داخل توجیهی ندارد اما در مورد تایرهای سواری تعرفه واردات 30 درصدی اعمال می‌شود که مقداری در تولید این تایرها سود برای تولیدکننده وجود دارد.

عباسی در ادامه با اشاره به مذاکره شرکت‌های خودروساز با شرکت‌های تولیدکننده تایر برای تأمین تایرهای مورد نیاز خودروهای جدید تولیدی، گفت: در حال حاضر نیاز خودروسازان 6 میلیون حلقه تایر و نیاز بازار 14 میلیون حلقه تایر برآورد می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه پس از برجام تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر از اروپا بهتر شده است،‌ گفت: تأمین قطعات یدکی ماشین‌آلات کارخانه‌ها نیز که قبلاً متوقف شده بود، مجدداً برقرار شده و علاوه بر این، امکان گشایش ال‌سی با بانک‌های کوچک برای تأمین قطعات و مواد اولیه فراهم شده است.

منبع:فارس

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=111587
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه