کاظمی در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد؛

استاندارد و تعهد سوخت ما یورو 4 است/ 11 میلیون لیتر بنزین یورو اضافه خواهد شد

معاون وزیر نفت با بیان اینکه استاندارد و تعهد سوخت کشور یورو 4 است گفت: بعد از اصلاح پالایشگاه سوخت یورو 5 را خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز چهارشنبه در سالن اجتماعات شرکت ملی پالایش و پخش نفتی ایران به منظور ارائه گزارش عملکرد سه ساله دولت برگزار شد، اظهار داشت: تعهد و استاندارد ما برای تولید سوخت کشور یورو 4 است، تنها در تهران، اصفهان و آبادان سوخت یورو 5 تولید می شود.

وی ادامه داد: کشور سوخت یورو 6 ندارد و سوخت یورو 5 را بعد از اصلاح پالایشگاه ها را در دستور کار خواهیم داشت.

کاظمی  گفت: با راه اندازی کیفی سازی واحد بنزین پالایشگاه بندرعباس در بهمن ماه، 11 میلیون بنزین یورو بر تولیدات اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران وظیفه تامین و توزیع فرآورده های نفتی در کل کشور به عهده دارد در خصوص حجم صادرات پایدار فراورده های نفتی گفت: در هشت ماهه ابتدایی امسال روزانه 400 هزار بشکه از انواع فرآورده های نفتی را صادر کرده ایم که این موضوع برای اولین بار در تاریخ صادرات کشور رخ داده است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: تمامی اسکله های نفتی از جمله اسکله بندر عباس، ماهشهر، لاوان و … بر عکس دهه شصت اشغال شده و فعال هستند که انتظار داریم با افزایش مصرف گاز حجم صادرات فرآورده های نفتی از قبیل نفت سفید، گاز مایع و گازوئیل به 600 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

کاظمی با بیان اینکه در سال 93  ایران وارد کننده نفت و گاز بوده است افزود: اکنون به دلیل توسعه شبکه گازی از خام فروشی جلوگیری می کنیم و قطعا در ده ماهه اول سال صادراتمان به 600 هزار بشکه خواهد رسید.

معاون وزیر نفت درباره بازارهای ایران گفت: هم اکنون فرآورده های ایران در بازارهای خشکی یعنی عراق و افغانستان از طریق دریا به وسیله خط لوله به چین و هند صادر می شود، این موضوع در مقایسه با سال های قبل نقطه عطف ما محسوب می شود.

الگوی پالایشگاه های ایران مربوط به سال 44 است

وی با بیان اینکه الگوی پالایشگاه های کشور به سال 44 برمی گردد افزود: به دلیل طراحی های قدیمی تولید مازوت و نفت کوره در این پالایشگاه ها بسیار زیاد است در حالی که قیمت مازوت کمتر از نفت و گاز است بنابراین اقتصاد آن برای کشور قابل توجیه نیست.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه تاکید کرد: از این جهت پروژه ارتقا کیفیت پالایشگاه ها در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش قرار گرفته است.

فاز یک پالایشگاه آبادان اصلاح و آغاز به کار خواهد کرد

کاظمی تصریح کرد: پروژه پالایشگاه آبادان برای بهینه سازی در دستور کار قرار گرفته و فاز یک آن تا پایان این ماه با باز شدن 1.3 میلیارد دلار ال سی با حضور مقامات چینی و ایرانی شروع خواهد شد، پالایشگاه  آبادان مازوت زیادی تولید می کرده که اقتصاد آن منفی و ضررده بوده است.

معاون وزیر نفت بیان داشت: اصلاح پالایشگاه آبادان 3 تا 70 میلیارد دلار هزینه نیازمند است که در حال حاضر ال سی برای 1.3 میلیارد دلار ان باز شده و مابقی نیز در روزهای آینده باز خواهد شد.

وی تصریح کرد: محصولات این پالایشگاه یورو 5 خواهد بود، از منفی فعلی به مثبت ارتقا خواهد یافت و 10 هزار نفر نیروی کار را در داخل کشور به کار می گیرد.

مذاکره برای اصلاح ساختار پالایشگاه بندرعباس و تبریز

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: در خصوص اصلاح پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز با سرمایه گذاران مذاکراتی را داشته ایم تا با هزینه پیمانکاری این اتفاق صورت گیرد، مطالعات پالایشگاه بندر عباس و تبریز شروع شده و با شرکت های چینی، ژاپنی و کره جنوبی به علت میزان حجم سرمایه گذاری آنها در مقایسه با سایر کشورهای پیشنهاد دهنده همچون آلمان ، اروپا و ایتالیا در حال مذاکره هستیم.

کاظمی با اشاره به قانون 59 مصرف انرژی که چشم انداز بیست سال آینده در خصوص میزان تولید مازوت به کمتر از 10 درصد تاکید داشته است گفت: در حال حاضر میزان تولید مصرف مازوت کشور 24 درصد است که به دلیل قیمت پایین و کاهش تقاضا اصلاح این موضوع ضرورت دارد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: اصلاح پالایشگاه آبادان در حال اجرا می باشد و برای پالایشگاه اصفهان نیز قرارداد بسته ایم که میزان سرمایه گذاری لازم برای مجموعه اینها 14 میلیارد دلار سرمایه لازم است، اصلاح پالایشگاه های قدیمی توجیه اقتصادی بالایی دارد.

تسریع در راه اندازی ستاره خلیج فارس از نتایج مثبت برجام است

وی با بیان اینکه مسائل مربوط به پالایشگاه های جدید آناهیتا و بهمن گنو را دنبال می کنیم گفت: مجوز خوراک آن انجام گرفته و در حال مذاکراتی برای جذب سرمایه گذاران هستیم.
 

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس خصوصی است و متاسفانه در سال های اخیر از سیر برنامه های اجرایی برخوردار نبوده افزود: امسال فعالیت ها برای احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس تسریع شده که این موضوع از نتایج پسا برجام است. مهر ماه امسال تجهیزات اصلی این پالایشگاه از قبیل کمپرستور و کوره های اصلی وارد سایت بندرعباس شده، دیروز اولین واحد کوره این پالایشگاه راه اندازی شده تا چندی دیگر تولید بنزین فاز یک آن آغاز خواهد شد، در حال حاضر نفت گاز و گازوئیل از فاز یک آن آغاز شده که استاندارد محصولات تولیدی آن یورو 4 می باشد.
 
کاظمی خاطرنشان کرد: در دوران تحریم تجهیزات ما در آلمان تحت توقیف بود که بعد از برجام آزاد شد.
 
اوایل سال آینده از واردات بنزین بی نیاز خواهیم شد
 
معاون وزیر نفت تاکید کرد: اوایل سال آینده از بنزین بی نیاز شده و جزو صادرکننده ان خواهیم بود، همچنین کلیه محصولات را صادر خواهیم کرد، در حال حاضر 10 هزار بشکه به اصفهان می فرستیم.
 
احداث 4 هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت خام
 
وی با اشاره به خطوط لوله انتقال نفت و گاز بیان داشت: 4 هزار کیلومتر خط لوله انتقال در دست احداث است که بسیاری از این خطوط قدیمی می باشد که نیاز به نوسازی دارد.
 
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: خط لوله انتقال فرآورده های نفتی از آبادان به تهران نیاز دارد که مسیر برگشت ان طراحی شود چرا که با حجم وسیع انتقال فرآورده ها ایمنی جاده افزایش می یابد، این موضوع جزو سیاست های اقتصادی صرفه جویی انرژی است، نیروگاه بندرعباس به خط لوله انتقال وصل شده است.
 
معاون وزیر نفت گفت: خط لوله گاز ایران به افغانستان 250 میلیون متر مکعب است، در خط لوله نفتی آبادان بخش جنوب به شمال آن در دست بررسی است، مطالعات خط لوله بندرعباس به اصفهان شروع شده و بخش وسیعی از انتقال فرآورده ها با خط لوله انجام می شود.
 
وی تصریح کرد: در بحث کیفی سازی در حال حاضر تمامی محصولات پالایشگاه اهواز کیفی سازی می شود.
 
تمامی نیروگاه ها گازسوز می شود
 
کاظمی بیان داشت: به جز چاربهار تمامی نیروگاه های کشور گازسوز خواهد شد چرا که گاز متناسب با محیط زیست است.
 
توزیع بنزین در هشت کلان شهر/ خروج ماشین شخصی در فصل زمستان ممنوع شود
 
معاون وزیر نفت بیان داشت: در حال حاضر در هشت کلان شهر بنزین یورو را توزیع می کنیم ولی چون در فصل پاییز و زمستان با پدیده وارنگی دما مواجه هستیم باید بر روی الگوی حمل و نقل ریلی برقی سرمایه گذاری کنیم و در این زمان خروج ماشین های شخصی را ممنوع کنیم.
 
وی ادامه داد: 61 میلیون لیتر بنزین پایه تولید می کنیم که 35 درصد آن یورو 4 است همچنین میزان تولید نفت گاز 90 میلیون لیتر، نفت کوره 64 میلیون و گاز مایع 60 هزار تن تولید می شود که با بهره برداری واحد بنزین سازی ستاره نیاز کشور از واردات بنزین است و پس از سال های طولانی ایران صادر کننده بنزین خواهد بود.
 
طرح پیمایش و کاهش سوخت ماشین های سنگین
 
وی گفت: از ابتدای مهر سال 94 طرح پیمایش را با هدف کاهش سوخت اختصاص داده شده به ماشین های سنگین شروع کرده ایم، از ابتدای اجرای این طرح روزانه هفت میلیون لیتر نفت و گاز کمتر به ماشین های سنگین تحویل داده شده است، البته اگر این ماشین ها به سیستم GPSمجهز شود رقم واقعی تر خواهد بود.
 
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه در 10 ماهه امسال با رشد 5 درصدی مصرف بنزین مواجه بوده ایم گفت: به علت رشد 9 درصدی تعداد خودرو و موتورسیکلت و ثابت بودن قیمت ها و تورم این رشد مصرف معقول است.
 
قاچاق در مرزها منفی است/ استفاده از سوخت  CNG اقتصادی تر است
 
کاظمی با بیان اینکه در مرزهای کشور میزان قاچاق منفی شده درباره سوخت CNG گفت: در حال حاضر تولید سوخت CNG 40 میلیون متر مکعب است ولی متاسفانه بیشتر از 21 میلیون سوخت گیری نمی شود حتی در تهران که بیشترین کاربرد را دارد بیشتر از 11 ساعت این اتفاق نمی افتد باید فکر کنیم که چگونه مردم را ترغیب به استفاده از CNG کنیم چرا که این سوخت مطابق با محیط زیست بوده و به لحاظ قیمت و اقتصادی به صرفه تر است.
 
احداث دو پروژه جدید خط لوله
 
معاون وزیر نفت گفت: خط لوله بندر عباس رفسنجان در شمال کشور که یک پالایشگاه داریم در دستور کار است ، ستاره خلیج فارس و بندرعباس نفت سفید و نفت گاز را از پالابشگاه شمال به جنوب هدایت خواهد کرد، پیمانکار انتخاب شده است.
 
افزایش 5 درصدی قیمت فرآورده ها
 
وی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص افزایش 5 درصدی قیمت فرآورده ها و تخصیص آن برای توسعه خطوط لوله و پالایشگاه ها گفت: این مصوبه در سال های گذشته هم بوده که سال گذشته از قبال آن 1500 میلیارد تومان بودجه عاید شرکت ملی پالایش و پخش شد که در تعمیر و نگهداری خطوط لوله مصرف شد.
 
احداث پالایشگاه های جدید
 
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بیان داشت: پالایشگاه سیراف با ظرفیت پالایش 480 هزار بشکه میعانات در حال حاضر زیرساخت های آن آماده شده و مذاکرات با یک کشور ژاپنی برای تامین لایسنس آن انجام شده که هر پروژه 400 میلیون یورو هزینه دارد، با توجه به روند کار انتظار داریم تا سه سال آینده این واحدها تکمیل و به بهره برداری برسد.
 
سوآپ نفت از اقلیم کردستان مربوط به دولت است
 
کاظمی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با کشور عراق گفت: بحث سوآپ نفت از اقلیم کردستان مربوط به دولت است و ربطی به پالایشگاه ها ندارد اما عراقی ها نسبت به آن جدی نیستند.
 
برند سازی جایگاه های سوخت

کاظمی با اشاره به طرح برندسازی جایگاه ها گفت: در حقیقت مالک فرآورده ها ما هستیم ولی مسخر جایگاه ها هستند، ما بیشترین مشتری غیر متصل را داریم، 20 میلیون مشترک غیر آنلاين داریم، شکایت های بسیاری مبنی بر کمی و کیفی بودن خدمات در جایگاه ها داشته ايم که امکان پاسخگویی آن وجود نداشت، بر اساس این طرح مقرر شد تا تعداد محدودی از شرکت‌های حقیقی این موضوع را برعهده بگیرند که با مجموعه پالایش و پخش در ارتباط باشند.

وی ادامه داد:تا هم مالک باشد،هم حمل و نقل را بر عهده بگیرند و هم پاسخگوی کمیت و كيفيت خدمات جایگاه ها باشند.

مدیر عامل شرکت پخش و پالایش ملی نفت تاکید کرد :هدف دولت و قانون گذاری این نیست که کسب و کار خاصی ایجاد کند، هدف پاسخگوی است البته  سازمان تعزیرات و موسسه استاندارد نیز وظیفه نظارت بر برندها را دارد.

مشکل تولید بنزین سوپر حل شد معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر توقف تولید بنزین سوپر گفت :مشکلی اخیرا در پالایشگاه اراک پیش آمده بود که تولید بنزین سوپر را متوقف کرد اما هم اکنون در تولید بنزین سوپر با مشکل مواجه نیستیم و بیش از 4 میلیون لیتر بنزین سوپر در کشور عرضه می‌شود.

حجم ذخیره بنزین پتروشیمی یک میلیارد لیتر است

وی همچنین درخصوص حجم ذخیره بنزین کشور بیان داشت : حجم ذخیره بنزین کشور بیش از یک میلیارد لیتر است که بر این اساس شرایط ذخیره‌سازی عالی است و نگرانی در این باره وجود ندارد.

70 درصد تجهیزات پالایشگاه در داخل تولید می شود

وی در پایان گفت :70 درصد از تجهیزات پالایشگاه ها در داخل کشور تامین می شود که این اتفاق بعد از برجام اتفاق افتاده است.

 
منبع: باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=110265
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه