میهن صنعت:

افزایش نرخ سود بانک‌ها، به تورم فعلی دامن می‌زند

میهن صنعت: عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با افزایش نرخ سود بانک‌ها، وام‌گیرندگان باید نرخ سود بالاتری بپردازند و هزینه تولید نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین این امر به افزایش تورم دامن می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سیدمرتضی افقه در گفت‌وگویی افزود: در شرایط فعلی که تورم 40 درصد اعلام شده است، بانک‌ها به دلیل این‌که سپرده‌ای دریافت نمی‌کنند، ناگزیر به افزایش نرخ سود بانکی خواهند بود.

وی افزود: افزایش نرخ سود بانکی سیاست ضد تورمی نیست، اما در شرایط فعلی بانک‌ها مجبور به اجرای این کار می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص افزایش نرخ سود مشارکت به جای نرخ سود سپرده‌های بانکی، تصریح‌ کرد: یکی از دلایل اجرای این امر می‌تواند این باشد که بانک‌ها در یک اقدام واکنشی و برای جلوگیری از تخلیه سپرده‌های خود نرخ سود را افزایش دهند و از این طریق به دلیل این‌که نرخ بهره بانکی در شرایط تورم بالای کنونی باید افزایش یابد، تحقق پذیرد.

افقه عنوان‌کرد: در صورتی که رییس بانک مرکزی معتقد باشد که بانک‌ها از سپرده‌های خود در مسیر تولید استفاده نمی‌کنند، با افزایش نرخ سود اوراق مشارکت می‌توانند سپرده‌ها را در جهت تولید سوق دهند.

به گزارش ایسنا وی خاطرنشان‌ کرد: با افزایش نرخ اوراق مشارکت دولت می‌تواند کمبود بودجه را تامین کند؛ بنابراین در صورت تحقق این امر به جای این‌که سپرده‌ها وارد بانک شوند و دولت از طریق بانک‌ها کسری بودجه را تامین کند، مستقیماً می‌تواند از مردم وام بگیرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=30550
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه