میهن صنعت:

انرژی هسته‌ای برای کند کردن گرمایش جهانی لازم است

میهن صنعت: گروهی از دانشمندان برجسته آب و هوا می‌گویند انرژی باد و خورشیدی برای مقابله با شدت یافتن گرمایش جهانی کافی نیست، و از طرفداران محیط زیست می‌خواهند تا از توسعه انرژی هسته‌ای ایمن‌تر به عنوان شیوه‌ای برای کم کردن آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی پشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، چهار دانشمند که نقشی کلیدی در هشدار دادن به مردم درباره خطرات تغییرات آب و هوایی داشته‌اند، روز یکشنبه 3 نوامبر نامه‌هایی برای گروه‌ها و سیاستمداران پیشگام در زمینه حفاظت از محیط زیست فرستادند. این دانشمندان در این نامه خواستار بحث اساسی درباره نقش انرژی هسته‌‌ای در مقابله با تغییرات آب و هوایی شده‌اند.

طرفداران محیط زیست موافقند که گرمایش جهانی تهدیدی برای زیست‌بوم‌ها و انسان‌ها است، اما بسیاری از آنها با انرژی هسته‌ای مخالفند و اعتقاد دارند که اشکال جدید انرژی‌های قابل‌تجدید خواهند توانست در طول چند دهه آینده نیاز انرژی جهان را تامین کنند.

اما در این نامه آمده است که این هدف واقعگرایانه نیست.

این دانشمندان می‌نویسند: "این منابع انرژی را نمی‌توان با سرعت کافی ارتقا داد" تا انرژی ارزان و قابل‌اتکا برای نیازهای جهانی را تامین کنند، و "در حالیکه گرمایش جهانی و خروجی دی اکسیدکربن با سرعتی بیش از پیش در حال شدت گرفتن است، نمی‌توانیم هیچ تکنولوژی را کنار بگذاریم" که بالقوه می‌تواند میزان گازهای گلخانه‌ای در جو را کاهش دهد.

این نامه را جیمز هانسن، دانشمند ارشد سابق ناسا، کن کالدریا از موسسه کارنگی، کری امائوئل از موسسه تکنولوژی ماساچوست، و تام ویگلی از دانشگاه آدلاید امضا کرده‌اند.

اکثریت دانشمندان هواشناس می‌گویند تقریبا یقین دارند که آلودگی هوای ناشی از سوخت‌های فسیلی باعث افزایش درجه حرارت در طول 60 سال گذشته شده است. آنها می‌گویند لازم است خروج گازهای گلخانه‌ای را به سرعت کاهش داد تا از آسیب شدیدتر در آینده جلوگیری شود.

میزان خروجی دی‌اکسیدکربن در سراسر جهان در سال 2011 سه درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش عمده سهم چین بود که کشور شماره یک تولیدکننده گازهای کربن‌دار گلخانه‌ای است. آمریکا از لحاظ خروجی گازهای کربن‌دار در رده دوم قرار دارد.

این دانشمندان در این نامه می‌نویسند: "برای افرادی که گرمایش جهانی را جدی می‌گیرند، زمان آن فرا رسیده است که توسعه و کاربرد سیستم‌های ایمن‌تر انرژی هسته‌ای را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای ایجاد یک منبع جدید انرژی جهانی پذیرا شوند."

استفن آنسولابهر، استاد دانشگاه هاروارد که درباره موضوع انرژی تحقیق می‌کند می‌گوید انرژی هسته‌ای موضوع بسیار مورد مناقشه در میان جنبش حفاظت از محیط زیست است. اما می‌افزاید این نامه ممکن است به افزایش آگاهی عمومی درباره گزینه‌های سختی که تغییرات آب و هوایی در برابر ما می‌گذارد، یاری برساند.

در مقابل یک سازمان عمده پشتیبان محیط زیست، "شورای دفاع از منابع طبیعی" (NRDC)، هشدار می‌دهد که انرژی هسته‌ای نوشدارویی برای مشکلات آب و هوایی ما نیست."

به گزارش آسوشیتدپرس رئیس NRDC، فرانسیس بینک می‌گوید خطرات ناشی از فجایع هسته‌ای تنها مانع در مقابل توسعه انرژی هسته‌ای نیست، ذخیره زباله‌های اتمی و امنیت مواد هسته‌ای هم موضوعات مهمی هستند.

او می‌گوید: "راه بهتر کاستن آلایندگی نیروگاه‌های‌مان و سرمایه‌گذاری بر روی بهره‌وری و انرژی‌های تجدیدپذیر است. از نظر ما نیروگاه‌های هسته‌ای فعلی فاصله زیادی تا وضعیت بی‌نقص دارند."

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=29174
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه