یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

اهداف نمایشگاه بورس در هاله‌ای از ابهام

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که اهداف نمایشگاه‌های بورس در سال‌های گذشته محقق نشده و اگر این روند ادامه داشته باشد، نمایشگاه‌های بعدی بورس، بانک و بیمه نیز به اهداف خود نخواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عباسعلی حقانی‌نسب در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که فروردین‌ماه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در گذشته هیچ یک از نمایشگاه‌های بورس، بانک و بیمه که برگزار شده‌اند، به اهداف مورد نظر خود نرسیده‌اند. اعتقاد دارم که این نمایشگاه‌ها به دلیل ابهام در اهداف‌شان عملا به هیچ یک از آن اهداف دست پیدا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اکثر شرکت‌هایی که در نمایشگاه حضور داشته اند و خواهند داشت شرکت‌هایی هستند که توان مالی بالایی دارند و عملا هزینه نمایشگاه برای آن ها سهم زیادی از کل سبد هزینه‌هایشان را نمی‌گیرد و آنها چندان دنبال توجیه اقتصادی شرکت در نمایشگاه نیستند.

 شرکت های بزرگ در نمایشگاه بورس در راستای فرهنگ‌سازی سرمایه گذاری درست کاری نمی کنند

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که آن شرکت‌ها یا دولتی هستند یا شبه دولتی، گفت: نهادهای بزرگ بانکی و شرکت‌های وابسته به بانک، نهادهای شبه دولتی و دولتی و هلدینگ‌های بزرگ در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. این شرکت‌کنندگان پول زیادی دارند و حتی برایشان مهم نیست که شرکت در این نمایشگاه اقتصادی باشد یا خیر و در نتیجه در راستای فرهنگ‌سازی ورود صحیح مردم به بازار سرمایه هیچ کاری انجام نمی‌دهند.

حقانی‌نسب با اشاره به این‌که مسوولان اعلام کردند علت برگزاری نمایشگاه فرهنگ‌سازی درست برای ورود به بازار سرمایه است، تاکید کرد: در این نمایشگاه کارگزاری‌های بزرگ وابسته به بانک‌های بزرگ وجود دارند و با وجود آنها عملا بیشترین تمرکز روی ورود مستقیم سرمایه‌گذاران به بازار صورت می‌گیرد و اسم این موضوع فرهنگ‌سازی درست نیست.

به گفته او فرهنگ‌سازی باید به گونه‌ای صورت بگیرد که مردم یاد بگیرند بازار سرمایه یک بازار تخصصی است و در صورتی که علم‌اش را ندارند، مستقیم وارد آن نشوند، بلکه از طریق ابزارهای سبد و صندوق در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنند. وقتی عکس این موضوع تبلیغ می‌شود نمایشگاه قطعا به اهداف‌اش نخواهد رسید.

سهم مدیریت حرفه ای در سرمایه گذاری های بورسی بسیار اندک است

وی ادامه داد: ما در نمایشگاه بورس باید به دنبال این باشیم که سهم سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و مدیریت دارایی به صورت حرفه‌ای در کل سرمایه‌گذاری بازار سرمایه افزایش پیدا کند، در حالی که در حال حاضر سهم مدیریت حرفه‌ای در بازار سهام کمتر از پنج درصد است، یعنی بیش از 95 درصد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به صورت غیرحرفه‌ای و مستقیم صورت می‌گیرد. اگر واقعا به فکر فرهنگ‌سازی درست هستیم باید سرمایه‌گذاری حرفه‌ای را ترویج دهیم.

هیچ کدام از نمایشگاه های بورس به اهداف خود دست نیافتند

این کارشناس بازار سرمایه، تاکید کرد: ما باید مردم را در مقابل خطرات ناشی از مدیریت غیرحرفه‌ای حفاظت کنیم. ما باید اهداف نمایشگاه را از حالت کلی خارج کرده و مقداری جزیی‌نگر باشیم.

حقانی‌نسب با تاکید بر این‌که تاکنون هیچ کدام از اهداف نمایشگاه‌های بورس که در گذشته برگزار شده محقق نشده است، گفت: وقتی برای کاری هدف تعیین می‌کنیم باید برای رسیدن به آن هدف هم برنامه داشته باشیم، اما وقتی برنامه وجود نداشته باشد و اهداف، کلی باشد دست‌یافتن به آن اهداف غیرممکن می‌شود.

گزارش نتایج نمایشگاه‌های قبلی منتشر شود

وی افزود: شرکت اطلاع‌رسانی بورس باید گزارش نتایج نمایشگاه‌های قبلی را منتشر کند و بررسی شود که ترکیب و اهداف افرادی که از نمایشگاه‌های گذشته بازدید کرده‌اند چه بوده است؟ آیا آنها به اهداف خود رسیده‌اند. باید مشخص شود که چقدر از بازدیدها در نمایشگاه منجر به توافق‌های سازنده شده است؟ ولی گزارش‌هایی در این زمینه منتشر نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: مبلغ زیادی از منابع برای توسعه بورس در دست سازمان بورس قرار دارد که باید در خدمت توسعه بازار سرمایه قرار گیرد، ولی متاسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد. به نظر می‌رسد برای استقبال گسترده از نمایشگاه باید اقداماتی صورت گیرد که از جمله آن می‌توان به تبلیغات درست اشاره کرد. باید کاری کنیم که حضور مخاطبان نمایشگاه بورس که اکثرا سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران هستند، پررنگ شود.

حقانی‌نسب تاکید کرد: اگر ورود مردم به بازار سرمایه از طریق مدیریت حرفه‌ای نباشد، حتی اگر هم شرکت‌های سبد و صندوق در نمایشگاه شرکت کنند از آنجایی که مردم آشنایی با این شرکت‌ها ندارند از نمایشگاه استقبال نخواهند کرد.

شرکت کوچک و مستقل توان شرکت در نمایشگاه بورس را ندارند

وی ادامه داد: در حالی نهادها و شرکت‌های بزرگ و کارگزاری‌های وابسته به بانک در این نمایشگاه شرکت می‌کنند که خیلی از شرکت‌های کوچک که اتفاقا مستقل‌تر  توان شرکت در این نمایشگاه را ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه، اظهار کرد: ما از دو بعد می‌خواهیم فرهنگ‌سازی کنیم اول نحوه‌ی ورود سرمایه‌گذاری مردم در بازار سرمایه و بازارهای مالی است و دوم فرهنگ‌سازی در خصوص تامین مالی توسط کارآفرین‌ها و نهادهای اقتصادی، اما عملا این اهداف در نمایشگاه پیگیری نمی‌شود و در راستای خلاف آن حرکت می‌شود.

نمایشگاه سال قبل هم در بی سر و صدایی محض برگزار شد 

حقانی‌نسب اضافه کرد: اگر این دو هدف قرار است تامین شوند، پس باید نهادهایی که به دنبال این دو هدف هستند حضورشان پررنگ باشد. وقتی نمایشگاهی برگزار می‌شود که این نهادها کمتر در آن شرکت می‌کنند یا توانایی شرکت را ندارند یعنی نمایشگاه موفق نخواهد بود. نمایشگاه قبلی نیز در بی‌ سروصدایی محض برگزار شد و عملا تعداد بسیار کمی از افراد از این نمایشگاه بازدید کردند.

وی در پایان گفت: اگر چه نفس برگزاری نمایشگاه خوب است ولی وقتی نمایشگاه به اهداف‌اش نمی‌رسد و مردم نمی‌توانند با نحوه درست سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه آشنا شوند و سبدها و صندوق‌ها به‌طور مستقل توان شرکت در نمایشگاه را ندارند، عملا اهداف نمایشگاه محقق نمی‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=115228
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه