میهن صنعت :

اوباما قانون ممانعت از فروش بوئینگ به ایران را وتو می‌کند

بوئینگ دولت باراک اوباما اعلام کرد که در صورت تصویب قانون منع تامین مالی قراردار فروش بویینگ به ایران، رییس‌جمهور آن را وتو خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که اگر مجلس نمایندگان قانونی را که قصد آن ممانعت از فروش هواپیماهای مسافربری بویینگ به ایران است، به تصویب برساند آن را وتو خواهد کرد چرا که موجب تضعیف توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ می‌شود.
 
این قانون که هم‌اکنون در مجلس نمایندگان آمریکا تحت بررسی قرار دارد، آخرین مورد از تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از فروش هواپیماهای شرکت‌های بویینگ و ایرباس به ایران است، در حالی که اجازه این معامله در توافق هسته‌ای داده شده است.
 
کاخ سفید اعلام کرده است که متحدان آمریکا نیز این قانون را در صورت به تصویب رسیدن، نقض توافق هسته‌ای خواهد دانست.
 
برخی اعضای کنگره ابراز نگرانی کرده‌اند که ممانعت از فروش این هواپیماها هزینه‌هایی برای اشتغال در بر خواهد داشت اما مخالفان ادعا می‌کنند که این هواپیماهای مسافربری ممکن است برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گیرد.
 
این اقدام مجلس نمایندگان هم‌چنین مانع از این می‌شود که وزیر خزانه‌داری آمریکا بتواند اجازه داد و ستد یک موسسه مالی آمریکایی مرتبط با صادرات و صادرات مجدد هواپیما به ایران را بدهد. این قانون هر مصوبه‌ای پیش از این قانون را که اجازه فروش بویینگ و ایرباس به ایران می‌دهد، ملغی می‌کند.
 
این اقدام علاوه بر این، نقش تامین مالی بانکی این فروش‌ها به ایران را محدود می‌کند.
 
به گزارش میزان، مجلس نمایندگان قرار است در هفته جاری این قانون را به رای بگذارد اما ممکن است در سنا با مخالفت مواجه شود چراکه برای به تصویب رسیده به حمایت دموکرات‌ها نیاز دارد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=97137
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه