میهن صنعت :

ایمن‌ترین خودرو جهان ساخت کجاست؟

میهن صنعت : گزارش تازه IIHS نشان می‌دهد هوندا سیویک ایمن‌ترین خودروی سواری کوچک جهان در برخورد جلوی خودرو با موانع است و پس از آن دوج دارت، فورد فوکوس و هیوندا الانترا قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از خبرآنلاین، مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها یا IIHS نشان می‌دهد در میان خودروهای سواری پرفروش، نیمی از آنها می‌توانند هنگام برخورد از گوشه جلو و جمع‌شدن کاپوت خود ایمنی سرنشینان را به خوبی حفظ کنند.

این مؤسسه 12 عدد از پرفروش‌ترین خودروهای سواری را مورد آزمایش قرار داده و به 6 عدد از آنها Pick+ داده است. جالب است بدانید دو خودروی اول که تنها دریافت‌کنندگان عنوان «خوب» هستند، هر دو توسط هوندا تولید شده‌اند.

به گزارش وب‌سایت رسمی IIHS، نمونه‌های 2در و 4در هوندا سیویک تنها خودروهایی بودند که توانستند «خوب»، یعنی بالاترین امتیاز ایمنی را کسب کنند. خودروهای دوج دارت، فورد فوکوس، هیوندا الانترا و Scion tC مدل 2014 (محصول تویوتا) موفق شدند عنوان «قابل‌قبول» را کسب کنند.

سال گذشته 25 مدل توانستند آزمون‌های IIHS را با موفقیت پشت‌سر بگذارند. اگر Plus به عنوان اهداشده به خودروها اضافه‌شده باشد، نشان می‌دهد آنها در حفظ ایمنی سرنشینان در هنگام برخورد گوشه جلوی خودرو به مانع نیز موفق بوده‌اند.

برندگان باید در 4 آزمون از 5 بخش «خوب» باشند و در آزمون پنجم نیز کمتر از امتیاز «قابل قبول» کسب نکنند. این آزمون‌ها شامل ایمنی سرنشینان در برخورد جلو، جمع‌شدن کاپوت، برخورد از کنار، واژگون‌شدن خودرو و وضعیت سر آدمک‌ها در حین تصادف می‌شود.
این مؤسسه آزمون برخورد از گوشه جلو خودرو را سال گذشته به آزمون‌های خود اضافه کرده است. در این آزمون خودرو با سرعت 64 کیلومتربرساعت از سمت راننده به درخت یا مانع سخت 150 سانتیمتری برخورد می‌کند. در این برخورد باید حداقل 25درصد سطح جلوی خودرو درگیر شود.

این مؤسسه خودروها را در 4 گروه سواری کوچک، سایز متوسط، سایز متوسط لوکس و شاسی‌بلند کوچک مورد آزمون قرار می‌دهد. نتایج نشان می‌دهند ایمنی خودروهای سواری کوچک از رقبای سایز متوسط آنها با قیمت معمولی پایین‌تر است؛ اما همیشه بهتر از شاسی‌بلندهای کوچک عمل کرده‌اند.

دیدوید زوبی، مدیر ارشد بخش تحقیقات IIHS می‌گوید: بسیاری از خودروهایی که ایمنی پایین یا نگران‌کننده‌ای داشتند، مانند هم عمل می‌کردند. در بدترین شرایط اتاق خودرو می‌شکند، کیسه‌های هوا درست عمل نکرده، به اطراف حرکت می‌کنند و حتی ستون فرمان ثبات خود را از دست می‌دهد. در این حالت سر آدمک با بخش هدایت و فرمان خودرو برخورد کرده و کیسه‌های هوای کناری یا وجود ندارند یا درست عمل نخواهند کرد که او را از ضربات کناری حفظ کنند.

متخصصان IIHS می‌گویند خودروهای امروزی از ایمنی بالاتری برخوردارند؛ اما هنوز بهترین آنها هم می‌تواند در برابر ضربات کناری جلو بسیارآسیب‌پذیر باشد. آنها می‌گویند ضربه برخورد می‌تواند آسیب جدی به سرنشینان جلو وارد کند، باعث چرخش خودرو و حتی واژگونی آن شود و به سر و قفسه‌سینه راننده و سرنشین جلو آسیب برساند.

یکی از خودروهایی که نتوانسته این آزمون را پشت‌سر بگذارد، فولکس واگن بیتل یا همان فولکس قورباغه‌ای است. برخورد باعث شده ستون فرمان خودرو حدود 12 سانتیمتر به راست متمایل شود، راننده در جهت مقابل حرکت کند و کیسه هوایی برای حفظ سر و قفسه‌سینه او وجود نداشته باشد. کمربند دیر عمل کرده و آدمک پس از حدود 30 سانتیمتر جلوتر آمدن متوقف شده است.

خودروی کیا Forte هم با مشکلات مشابهی مواجه بوده است؛ با این حال متخصصان می‌گویند مشکل بزرگ خودروهای سواری کوچک درست عمل نکردن کمربندهای ایمنی آنها و کیسه‌های هوای کناری است که اغلب پوشش کافی ندارند.

خودروهای هوندا که از این آزمون‌ها سربلند بیرون آمده‌اند به خوبی توانسته‌اند آدمک را در حین برخورد حفظ و کنترل کنند. اتاق خودرو سالم مانده و فضای ایمن کافی در اختیار سرنشینان بوده است.

النترا عنوان «قابل‌قبول» خود را مدیون کیسه‌های هوای کناری خود است. برخورد باعث شده آدمک راننده این خودرو در حالی که کمربند بسته بوده، حدود 25 سانتیمتر به جلو حرکت کند.

تویوتا دارد شکل کیسه‌های هوای خود را در مدل‌های 2014 عوض می‌کند و به همین دلیل کورولا را در این رقابت شرکت نداده است. شاید این خودرو هم بتواند عنوان یکی از ایمن‌ترین‌های سال 2014 را کسب کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23034
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه