نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران :

بازار پوشاک قاچاق، دوباره رونق گرفته است

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: برخورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با عرضه پوشاک قاچاق مستمر نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  در شرایطی که به روزهای انتهایی پایان سال و بازار شب عید نزدیک می‌شویم، تولیدکنندگان پوشاک از انفعال ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گلایه‌مند بوده و خواستار برخورد با عرضه‌کنندگان کالاهای قاچاق در سطح بازار هستند. آن‌ها معتقدند که طرح مبارزه با پوشاک قاچاق در سطح عرضه با جدیت سال‌های گذشته اجرا نمی‌شود و عدم تداوم برخوردها، فضا را بیش از پیش برای فعالیت قاچاقچیان ایمن ساخته است.

این در حالی است که به گفته علی مویدی خرم آبادی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عرضه پوشاک قاچاق در کشور به حداقل رسیده است و تنها میزان کمی از پوشاک قاچاق از طریق رویه ته‌لنجی، ملوانی و مرزنشینی به کشور وارد می‌شود.

پیش از این برخی از تولیدکنندگان نساجی و پوشاک در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار برخورد جدی‌تر با پدیده قاچاق پوشاک شدند. تشکل‌های نساجی و پوشاک ایران با ارسال نامه‌ای به احمد وحیدی وزیر کشور اعلام کردند: «با در نظر گرفتن سهم ۲ میلیارد دلاری قاچاق از بازار ۸ میلیارد دلاری پوشاک و گسترش آن طی چندماه گذشته و از سوی دیگر کمبود شدید مواداولیه و قطعات مصرفی کارخانه‌ها و همچنین کاهش مصرف شدید پوشاک به جهت وقوع کرونا و کوچک‌شدن سفره مردم، متأسفانه هم‌اکنون شاهد رکود در تولید پوشاک و زنجیره‌های قبل از آن هستیم و به‌رغم هزینه‌های بسیار پایین ایجاد شغل در این حوزه، سرمایه‌گذاری در این زمینه در حال کاهش است. مطالبه بخش‌خصوصی در این میان، تعیین‌تکلیف مبارزه با قاچاق پوشاک است. اگر دولت عزمی برای مقابله با قاچاق ندارد تکلیف سرمایه‌گذاران و کارآفرینان این حوزه را مشخص کند و با وعده سعی در مثبت جلوه‌دادن آمار و ارقام مقابله با قاچاق نکند.‌»

بازار پوشاک قاچاق، دوباره رونق گرفته است

از همین رو بهرام شهریاری، نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به وفور پوشاک قاچاق در این بازار، گفت: متأسفانه برخوردها با کالای قاچاق به صورت مقطعی بوده و تداوم ندارد؛ در یک بازه زمانی مبارزه با قاچاق سرعت می‌گیرد؛ اما پس از مدتی فضا برای متخلفان باز می‌شود.

وی افزود: مبارزه با قاچاق پوشاک زمانی به ثمر خواهد نشت که به صورت مستمر انجام شود تا عرضه‌کنندگان مجالی برای عرضه پوشاک قاچاق در بازار نداشته باشند.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه وضعیت جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق در بازار اصلاً مساعد نیست، گفت: اگر مبارزه در سطح عرضه با همین دست فرمان فعلی جلو برود و برخوردی صورت نگیرد، اوضاع برای فروشندگان پوشاک قانونی، بسیار نگران‌کننده خواهد بود.

قاچاق پوشاک از ترکیه تأثیر منفی بر بازار شب عید دارد

شهریاری ادامه داد: با توجه به کاهش همه‌گیری بیماری کرونا و عادی شدن شرایط رفت‌وآمد به کشورها، خصوصاً ترکیه، واردات غیرقانونی پوشاک به کشور نیز در حال افزایش است و این موضوع نشان می‌دهد که تا کنون اقدام اصولی برای مبارزه با قاچاق پوشاک صورت نگرفته است.

وی در خصوص مطالبه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز اظهار داشت: درخواست اتحادیه از ستاد، مقابله با قاچاق در سطح عرضه به صورت مستمر است. ضروری است فضا برای قاچاقچیان کاملاً ناامن شود.

ضرورت نظارت بر گردش‌مالی برای مبارزه با قاچاق

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک مهمترین عامل افزایش قاچاق در کشور را عدم شفافیت دانست و گفت: اگر دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی و حساب‌های بانکی به صورت سیستمی کنترل شود، بسیاری از مشکلات در خصوص عرضه پوشاک قاچاق برطرف خواهد شد.

شهریاری با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان، مشکلی در خصوص تأمین پوشاک داخلی نخواهند داشت، گفت: در صورتی که عرضه پوشاک قاچاق در کشور متوقف شود، تولیدکنندگان با تمام توان خود در بازار حضور خواهند داشت و جای خالی کالاهای قاچاق را پر خواهند کرد./مهر

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=239338
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه