میهن صنعت:

با مزایا و معایب تشک های طبی و فنری آشنا شوید!

بدخوابی یکی از مشکلاتی است که می‌تواند توانایی افراد را در طول روز تحت شعاع قرار داده و بازدهی آن‌ها را در کار به شدت کاهش دهد و در طولانی مدت منجر به کاهش سلامتی و طراوات آن‌ها شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به همین دلیل است که روانشناسان همواره خواب با کیفیت را به عنوان یکی از کلیدی‌ترین فاکتورهای سلامتی و تندرستی مطرح می‌کنند. تشک مناسب اولین عاملی است که به صورت مستقیم بر خواب افراد تاثیرگذار است. پس آشنایی با انواع تشک و مزایا و معایب هر کدام، به انتخاب بهترین گزینه که برای هر شخص با دیگری متفاوت است، کمک خواهد کرد.

آشنایی با انواع تشک وقتی اهمیت خود را نشان می دهد که به قصد خرید وارد بازار می‌شوید و با تنوع بی‌انتهایی از برندها و مدل‌های مختلف برخورد می‌کنید. برندهایی که یا ناشناخته‌اند، یا بسیار معروف. اما برندهای معروف هم در این بازار ممکن است چندان قابل اعتماد نباشند. امروزه هر محصولی از برندهای پرطرفدار دارای مدل تقلبی هم هستند که بازار لوازم خواب و تشک هم از این قاعده مستثنا نیست. شما با مطالعه این گزارش که توسط متخصصان فروشگاه اینترنتی زنبیل تهیه شده، با انواع تشک و روش‌هایی برای تشخیص مدل اصل از تقلبی آشنا خواهید شد.

انواع تشک

در این متن به دونوع از پرطرفدارترین انواع تشک‌های موجود در بازار، یعنی تشک فنری و تشک طبی پرداخته خواهد شد.

تشک فنری

تشک‌های فنری به عنوان ساده‌ترین نوع تشک‌ها شناخته می‌شوند که در مقایسه با انواع دیگر ارزان‌تر هستند. در این تشک‌ها از فنر جهت افزایش نرمی تشک استفاده می‌شود. تشک‌های فنری در دو نوع با فریم و بدون فریم تولید می‌شوند. هر دو مدل از تشک‌های فنری برای افرادی با وزن زیر ۶۰ کلیوگرم مناسب است. این تشک‌ها به علت حالت ارتجاعی بالایی که دارند برای افرادی که به ارتعاشات فنرها در هنگام جابجایی حساس هستند، چندان مناسب نیستند.

این نوع تشک‌ها را از لحاظ نوع فنر نیز می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: فنر متصل و فنر منفصل

فنر متصل

این نوع فنر را ممکن است فنر میراکویل یا مارپیچ بنامند. در بازار اغلب در مورد فنریت این تشک‌ها می‌شنوید که منظور از فنریت معیاری است که مستقیما با ضخامت فنرها ارتباط دارد. به زبان ساده‌تر هر چه این عدد کمتر باشد، تشک سفت‌تر خواهد بود.  این فنرها در سراسر تشک به هم متصل هستند که این نوع چینش خاص، مزایا و معایبی را به همراه دارد.

مزایا : این نوع از چینش فنرها از کمر به خوبی حمایت می‌کند. این نوع تشک‌ها در اتاق‌های ارتوپدی مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا هم سبک هستند و هم به سادگی می‌توان آن‌ها را پشت و رو کرد. به علاوه اگر در آن‌ها مموری فوم داخلی استفاده شود، آسایش بیشتری را برای افراد فراهم می‌کنند.

معایب : این تشک‌ها به علت کم بودن ضخامتشان، با گذشت زمان دچار گودشدگی در وسط می‌شوند که برای کمر مضر است. دیگر عیبی که می‌تواند آزار دهنده باشد این است که در نوع دو نفره این تشک‌ها، اختلاف وزن باعث غلتیدن نفرات به یک سمت می‌شود و همچنین لرزش ناشی از جابجایی افراد می‌تواند باعث اختلال در خواب شود.

فنر منفصل

این نوع تشک نسبت به نوع فنری متصل، برای کمر حمایت بیشتری ارائه می‌کند. فنرهای این تشک به صورت جدا در پاکت‌های خاصی قرار دارند و به صورت جدا از هم می‌باشند، یعنی جابجایی آن‌ها از هم دیگر مستقل می‌باشد. تعداد فنرهای به کار رفته در این تشک‌ها بیش از ۵ هزار عدد می‌باشد و هر چه این تعداد بالاتر باشد، کیفیت تشک نیز بهتر است اما تعداد فنر تنها عامل اثرگذار نیست و باید در این زمینه مراقب باشید که فروشنده تنها با اتکا به این عدد درباره کیفیت تشک اغراق نکند. مطمئن باشید اگر تشکی دارای تعداد اندکی از فنرهای مرغوب باشد، کیفیتی به مراتب بهتر از تشکی با انبوهی از فنرهای بی‌کیفیت ارائه خواهد کرد. عمر مفید این تشک‌ها معمولا کمی کمتر از ده سال است.

مزایا : این نوع از تشک مزایای بیشتری نسبت به نوع قبل دارد. از مهم ترین آن‌ها کنترل اختلاف وزن است.

معایب : این نوع تشک از مواد فشرده تشکیل شده و به همین دلیل دارای وزن بالایی است که جابجایی و پشت و رو کردن آن را دشوار می‌کند. به علاوه ممکن است این مواد برای شما حساسیت ایجاد کند.

تشک‌های طبی

نوع دیگر تشک‌های موجود در بازار تشک‌های طبی هستند. بزرگترین تفاوت تشک‌های طبی و تشک‌های فنری، عدم استفاده از فنر در ساخت تشک‌های طبی است. در ادامه به بررسی این نوع از تشک‌ها می‌پردازیم.

این نوع تشک‌ها فنر ندارند و معمولا از جنس فوم، اسفنج یا یونولیت ساخته می‌شوند. این تشک‌ها معمولا از نوع تشک‌های سفت هستند و از نظر زمان کارکرد، نسبت به انواع دیگر تشک‌ها عمر کمتری دارند. از معایب این تشک‌ها می‌توان به ماندن اثرات قوس کمر روی تشک اشاره کرد. در این تشک‌ها به جای فنر از مواد پارچه‌ای شکلی به نام ریباند استفاده می‌شود. قیمت این تشک‌ها به شدت تحت تاثیر کیفیت مواد به کار رفته در آنهاست. برای افزایش کیفیت این تشک‌ها معمولا از مموری‌های فوم‌دار استفاده می‌شود که جنس آنها نسبت به تشک‌های غیرطبی معمولا بهتر است.

امروزه نوع جدیدتر این تشک‌ها به نام تشک‌های طبی فنری وارد بازار شده که برای سلامت ستون فقرات در هنگام خواب بسیار مفید است. در این تشک‌ها فنر یا به صورت اسکلت فلزی است یا فنرهای پاکتی یا منفصل. این نوع تشک‌ها برای تمامی افراد با هر جنسیت و در هر سن و سالی مناسب است. بعلاوه به علت به کار رفتن اسفنج در آنها، عمر بالایی دارند./ایسنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=167607
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه