نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو:

با کدام بنزین یورو5 دنبال واردات خودروی روز هستیم؟!

کپی کردن استاندارد به جای تدوین براساس شرایط و ظرفیت های کشور، مشکلات واردات خودرو را بیشتر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، کوروش مرشد سلوک نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو، با بیان این مطلب گفت: تصمیمات دولت و حاکمیت درست است اما زمان و چگونگی اجرای آن نباید طوری انتخاب شود که هر چه در قبل رشته ایم را نابود کند.

وی ادامه داد: با اجرای بی موقع بخشنامه ها و سیاست های وزارت صنعت، تنها مشکلات بیشتر می شود و به جای اینکه یک گره را باز کنیم آن را کور کرده و یک مشکل به مشکلات قبلی اضافه می کنیم.

مرشد سلوک با گلایه از برخی تصمیمات سازمان استاندارد گفت: اینکه یک سازمان دولتی وظیفه اش را انجام دهد بسیار خوب است اما هر چیزی باید یک تعریف درست داشته باشد یعنی وقتی شما می خواهید استاندارد واردات خودرو و خودروهای وارداتی را تدوین کنید نباید به سراغ کشورهای اروپایی رفته و استاندارد آنها را برای ایران کپی کنید.

وی تصریح کرد: چند درصد از جغرافیای ایران و اقلیم کشور شبیه اروپا است که استاندارد آنها را برای خودمان بر می داریم و بر روی اجرای آن نیز تاکید فراوان داریم؟ آیا کیفیت جاده ها و آسفالت آنها در ایران با اروپا مشابه است؟ آیا شرایط آب و هوایی ما و آلمان و فرانسه یکی است؟

نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو در مورد الزام خودروهای وارداتی به داشتن مه شکن گفت: دوستان یک بررسی نکرده اند تا ببینند چه مساحتی از ایران مه آلود است آن وقت ما را ملزم به واردات خودرو با چراغ مه شکن می کنند و البته قیمت تمام شده خودرو برای خریدار ایرانی را افزایش می دهند.

وی اظهار داشت: در هیات دولت تصمیم می گیرند که ورود خودرو فاقد استاندارد آلایندگی یورو5 را برای کاهش آلودگی هوا ممنوع کنند و محیط زیست هم همان روز دستور ممانعت از واردات خودروهایی که با استانداردی غیر از یورو5 هستند را صادر می کند و همه چیز به هم می ریزد.

مرشد سلوک در مورد استاندارد اجباری یورو5 گفت: مگر ما توانسته ایم بعد از این همه سال بنزین کشور را یورو4 کنیم که دستور برای ارتقا استاندارد می دهیم؟ هنوز بیش از 20 درصد بنزین مصرفی کشور بر اساس اعلام وزارت نفت یورو4 نیست اما دوستان دستور می دهند که خودرو را با استاندارد بالاتر وارد کنیم!

وی ادامه داد: واقعیت این است که اگر خودرو با استاندارد یورو6 نیز وارد کنیم اما بنزین مصرفی یورو4 باشد، میزان آلودگی هوا افزایش می یابد و تاثیر بر آب و هوا کاملا بر عکس خواهد بود.

نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو در مورد تحریم ها و تاثیر آن در بازار خودرو نیز متذکر شد: همچنان بخشی از تحریم ها پابرجاست و مشکلات ارتباطی ما با دنیا کاملا مرتفع نگشته است بنابراین ما هنوز نمی توانیم همه ضوابط کشور را از شرکت مادر طلب کنیم.

منبع: پرشین خودرو

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=91822
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه