«میهن صنعت» :

بدعت جدید در قیمت گذاری خودرو/ سعی و خطا کی تمام می شود؟

قیمت گذاری خودرو در ایران در سال های اخیر یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی دولت ها و این صنعت بوده است. انگار قرار است این صنعت تا همیشه به سمت بی نهایتِ (( فرار از واقعیت)) میل کند. زیرا هیچ دولت و وزیر صمتی تا به امروز شهامت رو به رو شدن با واقعیت قیمت گذاری خودرو را نداشته است. واقعیتی که می گوید؛ قیمت خودرو باید آزاد باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  قیمت گذاری خودرو در ایران در سال های اخیر یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی دولت ها و این صنعت بوده است. انگار قرار است این صنعت تا همیشه به سمت بی نهایتِ (( فرار از واقعیت)) میل کند. زیرا هیچ دولت و وزیر صمتی تا به امروز شهامت رو به رو شدن با واقعیت قیمت گذاری خودرو را نداشته است. واقعیتی که می گوید؛ قیمت خودرو باید آزاد باشد.

قیمت گذاری خودرو سال هاست که محل چالش تولید کنندگان و شورای رقابتی بوده است که هیچ وقت نتوانست رقابت ایجاد کند و در نتیجه در دو ماه گذشته این شورا جای خود را به ستاد تنظیم بازار داده است. به این ترتیب گویی فرمول قیمت گذاری خودرو را از کاغذ هایی با سربرگ شورای رقابت پاک کردند و روی کاغذهای سربرگدار ستاد تنظیم بازار نوشته اند. به این ترتیب آش همان آش است و تنها کاسه عوض شده است.

افزایش قیمت ۱۸ درصدی خودرو یا به قول فاطمی امین وزیر صمت اصلاح قیمت خودرو هر چند مدتی می تواند مشکل خودروسازان را مرتفع کند، اما با توجه به تورم موجود در کشور و به خصوص کاهش ارزش ریال در مقابل ارز در ماه های آینده، بدون شک باید منتظر درخواست خودروسازان برای افزایش دوباره قیمت محصولات باشیم. موضوعی که البته عجیب هم به نظر نمی رسد. زیرا ماست هم در ماه های گذشته چند بار گران شده است چه برسد به خودرو که لوکوموتیو صنایع ایران به حساب می آید.

البته این همه ماجرای قیمت گذاری خودرو نیست. زیرا حدود دو سال است که بهارستان نشینان و بعضی از کارشناسان بورسی نیز به دنبال عرضه خودرو در بورس و به صورت مشخص بورس کالا هستند. موضوعی که تا به حال در هیچ کشور صاحب صنعت خودرویی تجربه نشده است!

در این راستا قاسم کریمی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با عصر  خدمات در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا به جای قیمت گذاری دستوری بیان کرد: فعالان بازار درصدد هستند تعیین نرخ را به نحوه دیگری انجام دهند و آن را بر عهده بورس کالا بگذارند و در این بازار موضوع قابل اهمیت این است که قیمت گذاری براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و تعداد خرید و فروش ها کاملا مشخص است و با این روش شفافیت در معاملات را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با ورود کامل قیمت گذاری خودرو به بورس احتمال آزاد سازی قیمت ها وجود دارد و از تعیین قیمت دستوری خارج خواهد شد‌؛ در نتیجه سود خودروسازان افزایش پیدا خواهد کرد .

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: مشکل اصلی بازار خودرو در حال حاضر عرضه و تقاضاست چرا که در حال حاضر عرضه از سوی خودروسازان کم بوده و تقاضا روز به روز در حال افزایش است ؛ این امر موجب می‌شود تا بازار دلالی و افزایش قیمت ها رونق بگیرد و شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار آزاد هر روز افزایش پیدا می کند.

هر چند کارشناسان حوزه بورس این اتفاق را مثبت ارزیابی می کنند، اما سوال مهم اینجاست، در صورتی که عرضه خودرو در بورس طرحی علمی و با پشتوانه است، چرا حتی یک کشور جهان اول تا سوم،  تا به حال چنین روشی را برای عرضه خودرو به کارگیری نکرده است؟ بگذارید کمی واضح تر سخن بگوییم، چرا  وقتی همه کارشناسان متخصص صنعت خودرو عقیده دارند تنها راه نجات صنعت خودرو آزادسازی قیمت است، باز هم می خواهیم X قیمت گذاری به سمت بی نهایتِ فرار از واقعیت میل کند؟ آیا فهم درست از فرآیند کارکرد یک بنگاه صنعتی- اقتصادی  و قیمت گذاری صحیح کالای تولیدی این بنگاه در کشور به بیش از یک دهه سعی و خطا نیاز دارد؟

 

بورس بیمار است

 

در شرایطی که عملکرد بورس کالا و به طور کلی بورس در ایران امروز با نابسامانی های بسیار همراه است و سهام داران حقیقی و حقوقی ضررهای بسیاری را هر روز تجربه می کنند، چرا باید در یک اقدام بی سابقه در جهان، خودرو را به بورس ببریم تا رانت های جدید حاصل شود؟ از طرفی بعضی از بورسی ها عقیده دارند با ایجاد فیلترهای مختلف از خرید خودرو در بورس توسط دلال ها و فروش آن در بازار جلوگیری می شود. هر چند در مورد این فیلترها تا به امروز کسی توضیحی نداده است، اما به نظر می رسد این فیلترها نیز همان فیلترهایی است که خودروسازان در قرعه کشی ها استفاده کردند. فیلترهایی که نه تنها جلوی نفوذ دلال ها را نگرفت که حتی نتوانست اتمسفر بازار خودرو را هم فیلتر کند.

در شرایط فعلی که مواد اولیه در بورس کالا عرضه می شود، بسیاری از بنگاه های تولیدی در کشور نمی توانند مواد اولیه خود را خریداری کنند. زیرا رانت های موجود در بورس کالا و به خصوص افرادی که در دولت قبل بدون این که صاحب یک صنعت فعال باشند، با مجوزهای طلایی برای خریداری مواد اولیه دارند، این مواد را خریداری کرده  و در بازار آزاد می فروشند. حالا چگونه می توان تصور کرد برای خرید خودرو با این حجم از اشتیاق فعلی در بازار صف های خرید تشکیل نشود و دلال های رانتی میدان داری نکنند؟ در تمام حدود دو سال گذشته که بعضی از نمایندگان مجلس با حرارت از این طرح یاد می کنند، حتی یک فرمول برای کشف قیمت واقعی خودرو ارائه نشده است تا کارشناسان در مورد ان نظر بدهند!

جالب ترین نکته این طرح من درآوردی این که قرار است خودرو را در بستری عرضه کنیم که امروز بیشترین شکایت و عدم رضایت افکار عمومی را با خود یدک می کشد! حتی اگر بورس در ایران شرایط نرمالی داشت و شاکیان بورس هم جلوی درب سازمان بورس تحصن نمی کردند، شاید می شد کمی به این طرح خوشبین بود. اما گویا قرار است با این طرح که می توان ان را از نظر عجیب بودن در کتاب رکوردهای جهان (گینس) هم ثبت کرد، شاکیان خودرو را هم به جمع شاکیان بورس اضافه کنیم.

فرار مسئولین از واقعیت قیمت گذاری خودرو ایران در تمام سال های گذشته آنقدر ادامه پیدا کرده است که حتی به ستاد هماهنگی سران قوا هم رسیده و سران سه قوه در ایران بخشی از وقت خود را برای تصمیم گیری در خصوص قیمت گذاری خودرو صرف می کنند! تجربه اجرای چنین طرح های خلاقانه ای که نه زمینه علمی دارد و نه عملی نشان داده با این فرمان، خودرو از چاله درامده و در چاه می افتد. شاید وقت ان رسیده باشد که وزیر صمت و دیگر مسئولین  و همه ستادها و شوراها واقعیت را قبول کنند. معادله صنعت خودرو وقتی حل می شود که  X معادله قیمت گذاری حودرو به سمت واقعیت که همان آزادسازی قیمت است میل کند، نه سمتِ صمت، شورا، ستاد، بورس و یا هر جای دیگری./عصر خدمات

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=236757
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه