میهن صنعت:

بنزین اهواز فاقد استانداردهای یورو2 و 3

میهن صنعت: رئیس آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این کنگره بنزین عرضه شده در اهواز را غیراستاندارد عنوان کرد و گفت: این بنزین فاقد استانداردهای یور2 و یورو 3 است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، الهام خاکسار در ششمین کنگره داخلی تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز یکی از مهمترین چالش های محیط زیست استان را وجود مشعل های همیشه فروزان تاسیسات نفتی در اطراف و مراکز بعضی شهرها و تعداد زیاد صنایع پتروشیمی عنوان کرد و افزود: استقرار 30 درصد صنایع سنگین کشور در استان، مقام نخست تولیدات کشاورزی خوزستان، وجود بیش از 10 کشت و صنعت، تراکم بیشتر جمعیت شهری نسبت به کشور، حمل و نقل شهری، نیروگاه ها، سوزاندن مزارع نیشکر و ریزگردها از دیگر مشکلات محیط زیست استان است که منجر به آلودگی هوا شده و در 20 سال اخیر اهواز را به یکی از آلوده ترین کلان شهرهای کشور تبدیل کرده است.
وی اظهار کرد: طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهرها برخلاف پیگیری های اداره کل محیط زیست استان، نسخه یکسان با تهران ارائه داده این در حالیست که برخلاف دیگر کلان شهرها، در خوزستان نقش اساسی بر عهده خودروها نیست.
خاکسار همچنین درباره راهکارهای ارائه شده در طرح جامع کاهش آلودگی هوا یکی از این راهکارها را خروج خودروهای فرسوده عنوان کرد.
گفت: هم اکنون 19 هزار خودروی فرسوده فعال هستند این در حالیست که فقط 2 هزار خودرو از چرخه خارج شده اند. همچنین 400 تاکسی فرسوده از رده خارج شده اند که با نیازهای اهواز مطابقت نمی کند.
به گفته وی، پروژه متروی اهواز که می توانست نیمی از سفرهای روزانه را پوشش دهد به دلیل کمبود اعتبار در 9 ماه گذشته راکد مانده است.
به گزارش مهر، رئیس آزمایشگاه محیط زیست خوزستان با تاکید بر عرضه سوخت پاک و بهینه سازی انرژی تصریح کرد: بخش زیادی از بنزین عرضه شده در اهواز غیراستاندارد است و حتی استانداردهای یورو 2 و یورو 3 نیز ندارد. این در حالیست که قرار بود چند جایگاه سوخت یورو 4 عرضه کنند.
وی افزود: مقرر شده تا پایان امسال یکی از جایگاه های سوخت در اهواز به عرضه بنزین یورو4 اختصاص یابد.
خاکسار با بیان اینکه جایگاه های معاینه فنی اهواز امکان اندازه گیری «کانورتور» و «کربن کنیستر» را ندارند اظهار کرد: شرکت سایپا متولی راه اندازی این سیستم است اما تا کنون محقق نشده است و خوزستان از آن محروم است.
وی افزود: تا کنون 40 هزار دستگاه خودرو برچسب معاینه فنی دریافت کرده اند.
به گفته وی، بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا هر سال باید یک متر مربع به سرانه فضای سبز اهواز اضافه شود. اقدامات شهرداری در سال های 90 و 91 خوب بوده اما در سال 92 کند بوده است.
خاکسار در ادامه با اشاره به پدیده ریزگردها به عنوان یکی از مهمترین منابع آلاینده اهواز گفت: 20 درصد مساحت استان را بیابان ها تشکیل می دهند که با خشکسالی های اخیر رو به افزایش است.
وی اضافه کرد: آمارهای سال 84 تا 92 نشان می دهد روند افزایشی وقوع پدیده ریزگردها و غلظت آنها را نشان می دهد به طوری که در سال های 88 و 89 غلظت این پدیده به 10 هزار میکروگرم هم رسید. در حالی که استاندارد غلظت این آلاینده ها در اهواز 150 میکروگرم در 24 ساعت است.
این مقام مسئول ادامه داد: به واسطه پدیده گرد و غبار در سال 87 شاهد 38 روز خطرناک و تنها هفت روز پاک و در سال 89، 45 روز خطرناک و فقط 10 روز پاک اتفاق افتاده است.
وی برنامه ریزی برای بیابان زدایی در عراق، امضای تفاهم نامه های منطقه ای، راه اندازی 17 ایستگاه سنجش آلودگی هوا و عملیات مالچ پاشی در خوزستان را از جمله اقدامات مقابله با ریزگردها عنوان کرد.
خاکسار تاکید کرد: تالاب های خوزستان نیز همانند دریاچه ارومیه رو به نابودی هستند و در صورتی که روند خشک شدن تالاب های هورالعظیم، شادگان، بامدژ و میانگران ادامه یابد تبدیل به کانون های گرد و غبار می شوند که نه تنها برای خوزستان بلکه برای سایر استان ها خطرآفرین خواهند بود.
ششمین کنگره داخلی تحقیقات دانشجویی دیروز در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد. آلودگی هوای اهواز به عنوان آلوده ترین شهر جهان در لیست سازمان جهانی بهداشت، برگزار کنندگان این کنگره پنج ساله را بر آن داشت که «آلودگی هوا و راهکارهای برون رفت» از آن را به عنوان محور این کنگره برگزینند.
«جاده تندرستی از دانشگاه تا جامعه» شعار ششمین کنگره داخلی تحقیقات دانشجویی عنوان شده است.
به گزارش «عصرخودرو»دبیر ششمین کنگره داخلی تحقیقات دانشجویی در این نشست از وصول 410 مقاله در این خبر داد و گفت: از این تعداد 297 مقاله به صورت پوستر و 28 مقاله نیز در قالب سخنرانی ارائه می شود.
مجید جهانشاهی با بیان اینکه 66 درصد از مقالات از دانشگاه علوم پزشکی اهواز و مابقی نیز از سایر دانشگاه ها دریافت شده است اظهار کرد: 45 درصد مقالات به مقابله با آلودگی هوا اختصاص داشتند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=44275
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه