میهن صنعت :

بنزین هندی در باک خودروهای ایرانی؟

میهن صنعت : ماجراهای بنزینی دولت حسن روحانی ادامه دار شده است. از یک سو با گران شدن برق و گاز، زمزمه های سناریوهایی برای کاهش سهمیه 400 تومانی خودرو ها و یا گرانی بنزین به گوش می رسد و از سوی دیگر زنگ واردات بنزین به دلیل افزایش مصرف به صدا در آمده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، همین چند روز پیش بود که همزمان با افزایش مصرف بنزین در کشور و گمانه‌زنی‌های مختلف درباره از سرگیری واردات بنزین توسط وزارت نفت، زنگنه سیاست‌های جدید دولت درباره تولید، مصرف و واردات بنزین را تشریح کرد.

زنگنه با تاکید بر اینکه واردات بنزین از خارج کشور موقتی خواهد بود، گفت: همزمان با واردات بنزین پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری ظرفیت تولید این فرآورده نفتی 6 تا 7 میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

وزیر نفت یکی از راهکارهای کاهش وابستگی به بنزین را توسعه صنعت سی‌ان‌جی عنوان کرد و افزود: همزمان با توسعه سی‌ان‌جی، ساخت پالایشگاه‌های جدید نفت و میعانات گازی همچون ستاره خلیج فارس هم در دستور کار قرار دارد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با یادآوری اینکه در حال حاضر با توجه به آنکه میزان مصرف بنزین نسبت به تولید آن اختلاف چند میلیون لیتری دارد، اقدام به واردات شده، در خصوص زمان توقف تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی هم توضیح داد: در شرایط فعلی بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی مصرف می‌شود، اما هر زمانی که بتوانیم افزایش تولید در پالایشگاه‌ها داشته باشیم، تولید بنزین در پتروشیمی‌ها قطع و این خوراک در واحدهای دیگر پتروشیمی‌ها استفاده و صادر می‌شود.

با پیشی گرفتن مصرف از تولید بنزین و منفی شدن تراز تولید و مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی، پیش‌بینی می‌شود 2 طرح جدید بنزین‌سازی تا کمتر از یک ماه آینده به طور رسمی در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد.

این در حالی است که بر اساس اخبار رسیده واردات بنزین از هند آغاز شده است.

خبر منتشر شده در خصوص واردات بنزین از هند در شرایطی است که دولت بارها اعلام کرده که برای خودکفایی در تولید بنزین، نیاز به اکتان‌افزایی این فرآورده دارد تا بتواند واردات آن را به طور کامل متوقف کند.

طبق گزارش منتشر شده، براساس نیاز کشور قرار است روزانه 8 تا 10 میلیون لیتر بنزین سوپر از کشور هند وارد شود. بر این اساس نیاز فعلی کشور به واردات بنزین سوپر به منظور اکتان‌افزایی قرار است روزانه 8 تا 10 میلیون لیتر بنزین سوپر در قالب تهاتر نفت سنگین از کشور هند وارد ایران شود.
چندی پیش وزیر نفت در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود: در شرایط فعلی نیازمند واردات مقدار کمی بنزین به منظور اکتان‌افزایی و جوابگویی برای مصرف تا پایان سال هستیم.

براساس این گزارش قرار است هندوستان به ازای دریافت نفت سنگین ایران، بنزین تولیدی خود را به ایران بفرستد. این گزارش اضافه می‌کند: این توافقات در نشست سفیر هند با وزیر نفت ایران صورت گرفته بود، همچنین کشور هندوستان اعلام کرده است که به دلیل مشکلات ارزی نمی‌تواند پول نفت ایران را پرداخت کند و به همین جهت قرار است فروش نفت ایران با خرید بنزین از این کشور صورت پذیرد.با این حال، شیخ‌الوزرای دولت روحانی صحبت‌های پیشین خود در مورد واردات را تایید و عنوان کرده است که واردات بنزین موقتی است.

به گزارش پارسینه، به گفته بیژن نامدار زنگنه، امسال حدود 7 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده می‌شود.

گفتنی است، در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت حدود 65 تا 67 میلیون لیتر بوده که با راه‌اندازی 2 طرح بنزین‌سازی پالایشگاه‌های نفت تبریز و اصفهان، ظرفیت تولید این محصول پرطرفدار نفتی به بیش از 70 میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=25342
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه