رییس سازمان توسعه تجارت:

به شایعات توجه نکنید/تمام کالاهای ثبت سفارش شده ارز مبادله‌ای می‌گیرند

ییس سازمان توسعه تجارت گفت: به تمام ثبت سفارشاتی که از مهرماه در مرکز مبادلات یا قبل از آن صورت گرفته ارز مبادلاتی داده می‌شود و این شایعه که گفته می‌شود کلاهایی که با ارز مرجع که ثبت سفارش شده‌اند اگر تا پایان اردیبهشت سال 1392 وارد نشوند باید با ارز مبا

 
به گزارش ميهن صنعت حمید صافدل در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: ثبت سفارش کالاهای ده‌گانه مانند گذشته است. کالاهای اولویت یک تا 9 در حال حاضر ثبت سفارش می‌شوند و تنها کالاهایی اولویت 1 و 2 هستند که جزو نیاز اصلی مردم بوده و در اولویت‌های بالاتر قرار گرفته‌اند.

به گفته او کالاهای اولویت‌های 3 تا 9 جزو اولویت‌های بعدی زندگی مردم است و هیچ تفاوتی بین این اولویت‌ها نیست. اولویت‌های 3 تا 9 مانند یکدیگر هستند و تنها در شکل ظاهری آن‌ها که قطعه خام، ماده اولیه یا محصول ساخته شده است تفاوت وجود دارد و بر همین اساس دسته بندی شده‌اند. به طور مثال تلفن همراه یک محصول ساخته شده است و نیاز ضروری جامعه امروزی است اما به دلیل ساختار اولویت بندی کالاهای ده‌گانه تلفن همراه در اولویت‌های پایین‌تر (اولویت 9) قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در ایران محصولات و مواد غذایی متفاوتی تولید می شود که سیاست بر این است که تولید تنها بر اساس نیاز کشور صورت نگیرد بلکه تولید بر پایه نیاز بازارهای هدف نیز انجام شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره صادرات تخم مرغ نیز افزود: در حال حاضر هیات دولت اجازه داده محصولات و تولیداتی که بیش از نیاز بازار داخلی تولید شده‌اند به دیگر کشورها صادر شوند و تخم مرغ هم از این قاعده مستثنی نیست. شاید در برخی فصل‌ها مصرف تخم مرغ در کشور افزایش یابد اما این افزایش مصرف کشور را با مشکل مواجه نمی‌کند.

او خاطرنشان کرد: اگر ثبت سفارش اولویت‌های یک و دو طولانی شود باز هم به آن‌ها ارز مرجع اختصاص داده می‌شود و این امر برای کالاهای اولویت‌ 3 تا 9 که با ارز مبادلاتی به کشور وارد می‌شوند نیز صادق است. درچند روز گذشته مکاتباتی با بانک مرکزی داشته ایم تا سازوکارهایی برای ارائه ارز مبادلاتی به اولویت 9 درنظر گرفته شود.

صافدل ابراز امیدواری کرد که تولیدات کشور تنها منوط به بازار داخلی نباشد و برای بازارهای هدف نیز تولید داشته باشیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=8657
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه