تدبیر و امید برای تولید و اشتغال

بومی سازی نظام های پرداخت همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان و پیاده‌سازی اهداف اقتصاد مقاومتی، به استفاده از ظرفیت داخلی فناوری‌های نوین و بومی‌سازی نظام‌های پرداخت دست زده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، تارنمای بانک مرکزی عصر سه شنبه به مناسبت هفته دولت گزارش اقدام ها و دستاوردهای بخش «نظام های پرداخت و بانکداری الکترونیک» را منتشر کرد.
به نوشته تارنمای این بانک، توسعه زیرساخت مرکز کنترل و نظارت اعتباری (مکنا) به عنوان طرح اولویت دار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و تعمیق نظارت بانک مرکزی و ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد و جلوگیری از اقدام ها، فعالیت‌‌ها و زمینه‌‌های فساد‌زا در حوزه پولی و اعتباری با توسعه نظام هویت الکترونیکی بانکی (نهاب) به عنوان مرکز استعلام یکپارچه نظام بانکی کشور 2دستاورد در این بخش به شمار می رود.
پروژه‌های «برقراری ارتباطات برون‌مرزی»، «ایجاد نظام پرداخت مبتنی بر برداشت مستقیم» و «توانمندسازی استانداردهای بین‌المللیEMV» در پرداخت کارتی و «انطباق با استانداردPCI» نیز با هدف اجرای طرح های مصوب در طرح «نقشه راه 1400 بانک مرکزی» پیاده شد.
توسعه شبکه پرداخت الکترونیکی کشور (شاپرک) برای ساماندهی پایانه‌های فروش الکترونیکی و نظارت کامل بر فعالیت آنها، حصول اطمینان از رعایت استانداردها و ضوابط و تعمیق پوشش پرداخت‌های کارتی، جمع‌آوری و مدیریت تراکنش‌های شبکه پرداخت و هدایت آنها به سایر سامانه‌های ملی مانند شبکه «شتاب» و شبکه بانکی کشور از دیگر اقدام ها در زمینه نظام‌های پرداخت و بانکداری الکترونیک بوده است.
در همین بخش توسعه خدمات در بخش خرده‌فروشی با معرفی سامانه «پیوند»* پرداخت توسط داده‌های رمزگذاری شده و بسترسازی امکان پرداخت کارتی برون‌مرزی برای مشتریان شبکه بانکی کشور و همچنین راه‌اندازی سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک (صیاد) با هدف نیل به افزایش ضرایب امنیتی چک و افزایش اعتبار و کارایی این ابزار پرداخت صورت گرفت.
در بخشنامه دوازدهم مهرماه 1395، زمان‌بندی ها برای اتصال به سامانه صیاد و استفاده از چک‌های با طرح قدیم و جدید اعلام و ویرایش نخست شیوه‌نامه «حداقل اقلام اطلاعاتی محتوای چک و ویژگی‌های فنی آنها» پنجم اسفندماه 1395 به صورت بخشنامه ارسال شد.
هفتم اسفندماه 1395 نیز روال‌های لازم برای ارتباط بانک‌ها با سامانه صیاد ابلاغ و ویرایش نهایی مستند فنی و مفهومی سامانه ارسال شد.
از دیگر اقدام ها در بخش نظام های پرداخت، مدیریت و هدایت همه اقدام های امنیتی در فضای تولید و تبادل اطلاعات بانکی از طریق طراحی و تدوین روش و ساختار تدوین و توسعه اسناد کاشف (رستاک)، طراحی و تدوین نظام توسعه مقررات امنیت اطلاعات بانکی، تدوین الزامات و راهنمای گزارش‌دهی رخدادهای امنیت اطلاعات بانکی، استقرار، راه‌اندازی و امن‌سازی وب‌سایت و سامانه تعاملی کاشف، نیازسنجی و امکان‌سنجی به کارگیری سیستم پایش دسترسی‌پذیری معتبر وب‌سایت‌های بانکی بوده است.
در این پیوند، نباید اقدام هایی مانند برقراری ارتباط همه بانک‌های رفع تحریم شده کشور به شبکه سوئیفت و توسعه فعالیت ‌در این زمینه از طریق مکاتبه و برگزاری جلسات با مدیران سوئیفت به منظور درخواست الحاق به سرویس‌های سرند تحریم‌ها** و شناخت مشتریان (KYC) و برگزاری جلسات با مدیرمنطقه‌ای سوئیفت و بانک‌های داخلی را فراموش کرد.
گسترش طرح نوین سامانه یکپارچه بانک مرکزی (نسیم) برای اجرای برنامه نقشه جامع دولت الکترونیک و ارایه خدمات دولتی از طریق سامانه الکترونیکی با پیشرفت 90 درصدی درباره برقراری امکان دریافت وجوه دولتی از طریق خودپردازها و انتقال حساب 50 دستگاه دولتی به نسیم از دیگر دستاوردهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمینه بومی‌سازی نظام‌های پرداخت به شمار می رود.
بانک مرکزی وظیفه‌ «پایش‌گری نظام‌های پرداخت» را برعهده دارد.

منبع:ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=131721
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه