«میهن صنعت» بررسی کرد؛

تاخیر در تحویل خودروسازان؛ در آستانه واردات

به نظر می رسد وزارت صمت کاملا به مشتریان ناراضی بی تفاوت شده است و اهمیتی به تاخیر در تحویل خودروسازان در آستانه واردات نمی دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نظر می رسد وزارت صمت کاملا به مشتریان ناراضی بی تفاوت شده است و اهمیتی به تاخیر در تحویل خودروسازان در آستانه واردات نمی دهد.در واقع  وزارت صمت تمام تمرکز خودرو را به مسیر بندر تا خیابان طالقانی معطوف کرده است.

به رغم تمام تلاش ها و تبلیغاتی که وزارت صمت جهت آرام نشان دادن اوضاع و احوال صنعت خودروسازی کشور انجام می دهد، هنوز آرامش بازنگشته است.

این در حالی است که طی ماه های اخیر اخبار زیادی در خصوص دستاوردهای این وزارت خانه منتشر می شود. افزایش تولید، شکسته شدن رکورد تولید، افزایش تحویل، افزایش درصد عبور مستقیم و صفر شدن تولید خودروهای ناقص بخشی از این ماجرا هستند.

در این میان آنچه که می توان به وضوح مشاهده کرد، بی تفاوتی و بی اهمیت بودن به خودروسازان بخش خصوصی است. خودروسازانی که نقش بسیار مهمی در بی اثر کردن تحریم ها ایفا کرده اند. اما گویا مشکلاتی که باعث تاخیر در تحویل شده است برای سهمیه نشینان صنعت خودرو، اهمیتی نداشته و آنها گویی دل مشغولی و دغدغه های دیگری دارند.

حال این وضعیت را با ابتدای سال مقایسه کنید. درست هنگامی که آنها آماده ارائه برنامه فروش برای تابستان بودند، یکباره سامانه تخصیص یکپارچه علم شد.

هر چه خودروسازان، منتقدان و کارشناسان این عمل را بی فایده و مضر برای خودروسازان به خصوصی بخش خصوصی اعلام می کردند، افاقه ای نمی کرد، مرغ وزارت صمت یک پا داشت. اما رفته رفته به خودشان نیز ثابت شد که سیستم تخصیص یکپارچه با قرعه کشی خود کارخانه های هیچ فرقی ندارد.

این عمل تنها مانند یک گردهمایی شده بود. تمام خودروسازان مجبور بودند که در این سامانه خودروهای تولید شده را به فروش برسانند. اما پایان شهریور، پایان این سیستم بود.

نتیجه آن نیز فرصتی بود که خودروسازان از دست دادند. در همان زمان ها بود که باز هم وزارت صمت مانع از فروش خودرو در بورس کالا شد. آنها باز هم از فروش خودرو در بورس کالا ممانعت کردند و باعث شدند که یک فرصت سه ماه از دست برود. اما به نظر می رسد که این روزها یا از بازار بی خبر هستند یا در حال حاضر قصد دخالت و پیگیری ماجرا را ندارند.

در حال حاضر برای تاخیر در تحویل دلایل متعددی ذکر می شود . مشکلات گمرکی و ترخیص به خصوص برای خودروسازانی که در مناطق آزاد فعالیت می کنند، نقص مدارک گمرکی مربوط به سال گذشته که در برخی موارد دستور توقف ترخیص خودروها صادر می شود، کوتاه شدن زمان اعتبار مجوز شماره گذاری، تاخیر و ناهماهنگی در بازدید پلیس برای صدور مجوز شماره گذاری، نقص مدارک مشتری و کمبود ناوگان حمل و نقل بخشی از این مشکلات هستند که به نظر می رسد تنها در ایران وجود دارد.

به بیان دیگر در شرایطی که بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا به دنبال راهکارهای جدید برای آسان تر و کوتاه شدن تحویل خودرو به مشتری هستند. در ایران این مسیر در حال طولانی تر شدن است.

این مسائل هرچه باشد منجر به آشفتگی در صنعت خودروسازی و نارضایتی مصرف کنندگان شده است. در این شرایط آنچه انتظار می رود این است که وزارت صمت به جای تمرکز و وقت گذاشتن بر مسائلی که چندان ارتباطی به آن ندارد، به دنبال راهکارهایی باشد که بر اساس آنها بتواند مسیر و فرآیند تولید و تحویل را تسهیل کند.

اما بر خلاف تصور نه تنها این اتفاق نمی افتد بلکه صنعت خودروسازی کشور کاملا شاهد بی تفاوتی نسبت به برطرف کردن آنها نیز شده است. به همین دلیل برخی شرکت ها برای رفع این نقص دست به اقداماتی زده اند که  از اصول اولیه و ساده تحویل خودرو به مشتری واقعا به دور است.

اما در عین حال باید در نظر داشت که این شرکت ها نه بی تجربه و نه نسبت به بازار خودرو ناآشنا هستند، بلکه به نظر می رسد هنگامی که حرکتی مثبت از سوی متولی اصلی صنعت نمی بینند، خودشان برای کاهش زمان تحویل این اقدام را پی می گیرند.

شاید یکی از دلیل تحویل خودرو در محل کارخانه ریشه در کمبود ناوگان حمل و نقل داشته باشد. اما تاخیر در تولید قطعا دلایل دیگری دارد که اگر گره تمام آنها به دست وزارت صمت بازشدنی نیست، اما با دستان دولت می توان آنها را باز کرد.

حالا اینکه چرا توجهی نمی شود، مشخص نیست که وزارت صمت غیر از فراهم کردن شرایط و امکانات لازم برای تولید و فعالان این صنعت چه کار دیگری می تواند داشته باشد. آن هم در شرایطی که بازار نه تنها به آثار اعداد و ارقام اعلام شده از سوی این نهاد توجهی نمی کند، بلکه به شدت در حال افزایش قیمت ها است. قیمت هایی که طبق وعده وزیر صمت می بایست تا به حال نزولی می شدند. با این حال فعلا وزارت صمت پشت واردات پنهان شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=255952
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه