میهن صنعت:

تامین برق مشترکان پرمصرف خانگی از سامانه‌های خورشیدی

مدیرکل دفتر طرح‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ساتبا، از تدوین "دستورالعمل اجرایی نصب مولدهای خورشیدی خانگی کوچک مقیاس" خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، محمدتقی زیاری مدیرکل دفتر طرح‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ساتبا در راستای فرآیند عملیاتی کردن به کارگیری سامانه‌های خورشیدی خانگی کوچک مقیاس در قالب برق امید اظهار کرد: به‌منظور تامین بخشی از انرژی الکتریکی مصرفی مشترکان پرمصرف خانگی با هدف انتقال آن‌ها از رده پرمصرف به خوش‌مصرف، ساتبا با تشکیل کمیته نصب سامانه‌های خورشیدی خانگی مقیاس کوچک، اقدام به تدوین "دستورالعمل اجرایی نصب مولد‌های خورشیدی خانگی کوچک مقیاس" کرده است.

او افزود: این دستورالعمل شامل تفکیک وظایف دستگاه‌های اجرایی و نحوه تعامل آن‌ها جهت تسهیل به کارگیری و اجرای سامانه‌های خورشیدی کوچک مقیاس توسط مشترکان پرمصرف خانگی است.

مدیرکل دفتر طرح‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ساتبا از پیشنهاد مکانیزم حمایتی اعطای یارانه سود تسهیلات به منظور ایجاد انگیزه مشارکت متقاضیان در این طرح خبر داد و گفت: سازمان ساتبا به نمایندگی از وزارت نیرو متعهد به پرداخت سود تسهیلات است.

زیاری در خصوص فرآیند اجرایی این طرح اظهار کرد: این مراحل شامل شناسایی مشترکان پرمصرف خانگی، فرآیند بررسی درخواست‌های وصول شده، ارزیابی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (RESCO)، بررسی فنی و اقتصادی تقاضا‌های واصله در کارگروه یارانه سود تسهیلات و ابلاغ فهرست پذیرش شده مصوب، معرفی به بانک عامل جهت اخذ تسهیلات بانکی و فرآیند انجام عملیات اجرایی و نظارت بر اجرای طرح عملیاتی خواهد بود.

او با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در طرح پایلوت برای امسال، احداث سه هزار و ۵۰۰ واحد مولد خورشیدی مقیاس کوچک پیش‌بینی شده است، گفت: مجموع هزینه سرمایه‌گذاری اولیه برای اجرا، حدود ۲۱ میلیارد تومان برآورد شده است که از این میزان ۳.۵ میلیارد تومان در قالب حمایت یارانه سود تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود.

زیاری با اشاره به مذاکرات ساتبا و سازمان برنامه و بودجه، افزود: در سال ۱۴۰۹ نصب ۴۰ هزار سامانه خورشیدی مقیاس کوچک با حجم سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که بخشی از آن از طریق مکانیزم حمایتی اعطای یارانه تسهیلات به متقاضیان ارائه می‌شود.

گفتنی است، بر اساس بررسی‌های انجام شده اثربخشی اجرای طرح در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۲ مگاوات کاهش پیک و ۴۰ میلیون کیلووات ساعت تولید انرژی الکتریکی است./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=202900
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه