«میهن صنعت» بررسی کرد؛

تزریق اضطراب و سردرگمی به امروز و فردای خودروسازان

با توجه به اتفاقاتی که در سال جای برای صنعت خودروسازی کشور رخ داد به نظر می رسید که پایان سال برای آنها با آرامش و ثبات همراه باشد اما در حال حاضر آنها شاهد تزریق اضطراب و سردرگمی به امروز و فردای خود هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  به نظر می رسد طی سال جاری هر چه خودروسازان تلاش کردند تا بتوانند اهداف و برنامه های خود را به ثمر بنشانند، بی ثمر بوده است.به این معنی هر جا که وزارت صمت خواسته یا تشخیص داده بدون توجه به نظرات آنان، عمل کرده است.

بیشتر بدانید:
بذل و بخشش وزارت صمت از جیب خودروسازان

به بیان دیگر سال جاری برای خودروسازان، سال فرصت سوزی بوده است.در واقع می توان سال جاری مصداق “سالی که نکوست از بهارش پیداست”. یعنی از همان ابتدای سال و عدم حضور وزیر صمت در نخستین نمایشگاه خودرو پس از تحریم ها، می شد حدس زد که فاطمی امین، علاقه چندانی به خودروسازان بخش خصوصی ندارد.

به خصوص اینکه پیش از حضور آنها در این نمایشگاه، اولین الزام دست و پای آنان را برای فروش بست. اولین الزام سال جاری حضور در سامانه تخصیص یکپارچه بود.

سامانه ای که تمام خودروسازان اعم از بزرگ و کوچک، شبه دولتی و خصوصی مجبور به فروش در این سامانه شدند.البته قرار بود که این سامانه با مکانیزم قرعه کشی عمل کرده و مقدمات تعادل و بازگشت آرامش به بازار را فراهم کند.اما از همان ابتدا هم مشخص بود که درد این بازار چیست؟

دردی که تنها درمانش عرضه های وسیع و پی در پی بود.با این حال توان تولید وجود نداشت و تقاضاهای انباشته مانند زیان حاصل از قیمت گذاری دستوری از سال های قبل به سال جاری منتقل شده بود.

افزایش نرخ ارز نیز این مساله را تشدید کرده بود. با این حال قرعه کشی که به نظر تنها جنبه روانی دارد، قرار بود نوید بخش آرامش در بازار باشد.اما این آرامش به جای تزریق به روح و روان تولید کننده و مصرف کننده، به جیب دلال ها تزریق شد.

با این حال با گذشت 6 ماه وزارت صمت از این روش عقب نشینی کرد. در این وضعیت بورس کالا جانشینی مناسب و کارامد تشخیص داده شد.در این فرایند که بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت نهایی کشف می شد، طرفین معامله رضایت داشتند.

ضمن اینکه دولت نیز به اندازه خود از این محل عایدی داشت.البته بسیاری از منتقدان و مخالفان بورس کالا معتقد بودند که این مکانیزم بیشتر در خدمت بازار است تا مصرف کنندگان. به خصوص اینکه برخی شیطنت های قیمت سازی نیز دستاویزی شد تا آنها با شدت بیشتر به بورس کالا حمله کنند.

با این حال در این فرایند و در 6 ماه نزدیک به 50 هزار دستگاه فروخته شد.نتیجه جلوگیری از توزیع 15 هزار میلیارد تومان رانت بود.به بیان ساده به جای اینکه این رانت کور و پشت پرده توزیع شود میان دو طرف معامله تقسیم شد.

در این میان قیمت ها نزدیک به بازار بود. ولی تفاوت عمده آن این بود که این درآمد به چرخه تولید باز می گشت و می توانست بخشی از نیازهای تولید کنندگان را برطرف کند.ضمن اینکه پیش بینی می شد با افزایش عرضه و تنوع محصولات و مداوم بودن آن، رفته رفته قیمت ها روند کاهشی پیدا کنند.کما اینکه در چند مورد نیز این اتفاق افتاد.

با این حال به نظر می سد سمبه مخالفان بورس کالا بسیار پر زور تر از طرفداران آن بود.چرا که مقدمات حضور و بازگشت دوباره شورای رقابت فراهم شد.

در این گیرودار، افزایش نرخ ارز و مواد اولیه بر دامنه این آتش افزود و کار به جایی رسید که خودروسازان نمی دانستند در فاصله اعلام قیمت های جدید، با چه قیمت هایی باید شرایط فروش بگذارند.

البته پیش از آن افزایش نرخ ارز کار خود را کرده بود و قیمت خودروها در بازار حسابی بالا رفته بود. اما بورس کالا باز هم مفری برای خریداران شده بود.چون در این وضعیت میانگین 50 تا 200 میلیون ارزان تر از بازار خودرو را خریداری می کردند. ولی در هر صورت شورای رقابت آمد.

با این آمدن مشخص شد که بخش خصوصی و واردات هم به قلمرو قیمت گذاری آن ها اضافه شده است.ولی بازار گوشش به این حرف ها بدهکار نبود.به نظر می رسد وزارت صمت به همین دلیل بدون توجه به اثراتی که این تصمیم خواهد داشت بازهم خودروسازان را به نقطه صفر کشاند.

یعنی همان جایی که ابتدای سال آنها را غافلگیر کرده بود.این غافلگیری اما یک تفاوت عمده با اولین اجرا دارد.در این فروش که از طریق سامانه وزارت صمت به زودی آغاز خواهد شد، تکالیفی برای سال بعد نیز به عهده خودروسازان خواهد گذاشت.

چرا که اعلام شده است تحویل سه تا یک ساله خواهند بود.حال اینکه در آن زمان نرخ ارز، مواد اولیه، هزینه تولید، وضعیت خودروساز چگونه خواهد بود به نظر برای وزارت صمت اصلا اهمیتی ندارد.چرا که قصد دارد با عرضه های حجیم و البته خالی فروشی، نبض بازار را به دست بگیرد.

البته فکر می کند که نبض بازار است اگر کمی با دقت نگاه کند، راه نفس خودروسازان است.راه نفس که با بند آمدنش همان بخش از جامعه که قصد خودرودار کردن آنها را دارند. اما با این رویکرد و علم کردن دوباره چرخه قرعه کشی، رویای خودرو دار شدن برای بسیاری از افراد جامعه به کابوسی تلخ تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=259812
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه