«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

تست آمیکو آسنا در کوهستان / از مشخصات فنی آمیکو آسنا چه می دانید؟ + تصاویر و ویدیو

به طور کلی در خصوص مشخصات آمیکو آسنا باید گفت که آمیکو آسنا بزرگترین پیکاپ حال حاضر در ایران بوده که از سال 96 در بازار حضور دارد. این خودرو با اتکا به پیشرانه تنفس طبیعی مطمئن، دیفرانسیل توانمند با قفل دیفرانسیل، شاسی مستحکم و فاصله زیاد از سطح زمین یک پکیج کامل برای علاقمندان به بیراهه نوردی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، احتمالا اگر از طرفداران آفرود باشید و در ایران هم زندگی می کنید، نام خودرو آمیکو آسنا به گوشتان خورده است. روز گذشته فرصتی پیش آمد تا برای تست آمیکو آسنا به یکی از کوهستان های اطراف تهران برویم و در این گزارش قصد داریم تا تجربه اولین تست آمیکو آسنا را با شما به اشتراک بگذاریم.

آمیکو آسنا ساخت کدام کشور است

پیش از اینکه تجربیات تست آمیکو آسنا را برای شما بازگو کنیم و به مشخصات فنی آمیکو آسنا بپردازیم، لازم است بدانید که آمیکو آسنا ساخت کدام کشور است . این غول پیکر آفرود یک محصول ایرانی است که توسط گروه صنعتی آمیکو و در داخل کشور تولید می شود.تست آمیکو آسنا

جالب است بدانید که امروز اول تیرماه سال 1400 سالروز تولید اولین محصول در گروه صنعتی آمیکو است. گروه صنعتی آمیکو طی مدت فعالیت خود همواره سعی کرده محصولات با کیفیتی را تولید و با ارائه خدمات مناسب به مشتریان خود عرضه کند.

نگاهی کلی به مشخصات آمیکو آسنا

پیش از بررسی تست آمیکو آسنا نگاهی کلی به مشخصات آمیکو آسنا خواهیم داشت تا اگر تا این لحظه اطلاعاتی از این محصول نداشته اید، یک دید کلی به این محصول ایرانی پیدا کنید.

به طور کلی در خصوص مشخصات آمیکو آسنا باید گفت که آمیکو آسنا بزرگترین پیکاپ حال حاضر در ایران بوده که از سال 96 در بازار حضور دارد. این خودرو با اتکا به پیشرانه تنفس طبیعی مطمئن، دیفرانسیل توانمند با قفل دیفرانسیل، شاسی مستحکم و فاصله زیاد از سطح زمین یک پکیج کامل برای علاقمندان به بیراهه نوردی است. فرصتی پیش آمد تا آمیکو آسنا را به یکی از کوهستان های اطراف تهران ببریم و چالش های متعددی را برای آن ایجاد کنیم تا عملکرد این پیکاپ در بیراهه نوردی مشخص شود.

تست آمیکو آسنا

پیکاپ ها به ویژه پیکاپ های دوکابین محبوبیت رو به رشدی را در میان مخاطبان دارند؛ چراکه این خودروها ضمن دارا بودن قابلیت های یک اسیووی، امکان حمل بار هم دارند و به مراتب کاربردی تر از اسیووی هستند. آمیکو آسنا هم یکی از کاربردی ترین پیکاپ های ایران بوده که بیشترین طول را میان رقبا دارد و دارای طویل ترین حوض بار است.

 

مسیر پیش رو و انتخاب حالت گیربکس

مسیری که برای آسنا در کوه در نظر گرفته بودیم هرچند زیاد طولانی نبود، ولی دارای شیب عرضی، شیار عمیق، شیب طولی با چاله به نسبت عمیق در میان راه و شیب سرپایینی بسیار تندی بود. در ابتدا باید اظهار کنیم که آمیکو آسنا یک پیکاپ دو دیفرانسیل بوده و برای آفرودهای سنگین در کوهستان باید گیربکس را در حالت 4L یا کمک سنگین قرار داد. البته گیربکس حالت کمک سبک یا 4H هم دارد که کاربرد بیشتر آن برای رانندگی در سطوح لغزنده بوده تا با انتقال نیرو به هر دو محور، مانع از سر خوردن خودرو می شود. در حالت رانندگی طبیعی هم آمیکو آسنا در حالت 2H یا دیفرانسیل عقب قرار دارد.

تست آمیکو آسنا

در حالت کمک سنگین ضرایب گیربکس به مراتب سنگین تر شده و تمام توان پیشرانه از همان ابتدای حرکت در اختیار راننده قرار دارد؛ در این حالت بوده که شیب زدن با آسنا ساده تر می شود.

 

آفرود با آسنا

آمیکو آسنا در سطح خیابان و جاده سواری نرمی دارد؛ ولی بسیاری تصور می کردند که این خودرو در مسیرهای خارج جاده سواری نرمی ارائه نمی دهد؛ در صورتی که اینطور نبود و سواری نرم آسنا در مسیرهای ناهموار کوهستان به ما اطمینان خاطر می داد. در ابتدا یک مسیر ناهموار با شیب عرضی ملایم پیش رو قرار داشت که با سرعت به نسبت زیاد و دنده دو و حالت کمک سنگین به سادگی از آن عبور کردیم. زمانی که شیب عرضی مقداری بیشتر شد سرعت را کم کرده و خودرو را در دنده یک قرار داده و به سادگی از آن هم عبور کردیم.

لازم به ذکر است که این تست در ظهر تهران و گرمای 38 درجه سانتی گراد صورت گرفت که همین داغی هوا مقداری از عملکرد خودرو می کاهد؛ به نوعی که ما کم آوردیم ولی آمیکو نه! مسیر بعدی پیمودن یک شیب طولی کوتاه ولی با شیب زیاد بود که آسنا با وجود قرار داشتن سه سرنشین درون کابین و روشن بودن تهویه با یک دورخیز کوتاه از آن عبور کرد. برای عبور از این شیب تخت گاز با دنده یک از شیب عبور کردیم و برای اینکه کف خودرو به دلیل فاصله محور زیاد به زمین برخورد نکند، پس از عبور چرخ های جلو از شیب و رسیدن به سطح صاف فرمان را چرخانده و تغییر مسیر می دهیم.

تست آمیکو آسنا

چالش بعدی هم پایین آمدن از یک شیب تند بود که بسیاری معتقد بودند ما قصد پایین آمدن از آن را نداریم. برای اینکار آمیکو در حالت کمک سنگین در دنده یک قرار داده و نه گاز می دهیم و نه کلاچ می گیریم. خودرو را تقریبا رها می کنیم و سنگینی ضریب دنده به حدی بود که مانع از سرعت گیری خودرو در سرازیری می شد؛ البته گاهی اوقات نیاز به ترمزگیری های ریزی بود. زمان رسیدن به پرتگاه انتهای سرازیری مقداری با فرمان بازی کرده و عمود به شیب از آن پایین آمدیم و بدون برخورد سپر به زمین از این مرحله هم عبور کردیم.

 

چالش سه لنگ و برگ برنده ای به نام قفل دیفرانسیل

تا به اینجای کار شاید بسیاری از پیکاپ ها و خودروهای آفرودی قادر به همراهی با آمیکو آسنا باشند. ولی موضوعی که در آفرود زیاد پیش می آید، سه لنگ شدن یا بلند شدن یک چرخ از اکسل جلو یا عقب از سطح زمین است. در حالتی که خودرو به قفل دیفرانسیل مجهز نباشد تمام نیروی پیشرانه به چرخ معلق منتقل می شود و خودرو در شرایطی بحرانی گیر می کند. ولی قفل دیفرانسیل باعث می شود که نیرو به چرخ روی زمین منتقل شود و چرخ روی هوا حرکتی نداشته باشد.

برای همین آسنا را در شیاری به نسبت عمیق انداختیم تا یک چرخ روی هوا قرار گیرد. در این حالت مقداری گاز دادیم و قفل دیفرانسیل به سرعت درگیر شد و آسنا از حالت سه چرخ خارج شد. اگر قفل دیفرانسیل در آسنا وجود نداشت، یقینا خارج شدن از حالت سه چرخ کار ساده ای نبود.

مشخصات فنی آسنا

آمیکو آسنا دارای یک پیشرانه دوگانه سوز با حجم 2.4 لیتر از نوع تنفس طبیعی و چهار سیلندر است. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت 143 اسب بخار و بیشینه گشتاور 200 نیوتن متر بوده که توسط میتسوبیشی طراحی شده است. نیروی تولیدی این پیشرانه هم توسط یک گیربکس دستی پنج سرعته به محور عقب یا هر چهار چرخ در دو صورت کمک سبک و سنگین منتقل می شود.

نکته جذاب در خصوص آمیکو دوگانه سوز CNG بودن این پیکاپ بوده که مخزن آن به صورت طولی در راستای شاسی خودرو نصب شده است. بدین ترتیب می توان در مسیرهایی که نیاز به وارد کردن فشار به خودرو نیست، خودرو را روی حالت گازسوز قرار دارد و با آلایندگی کمتری از طبیعت لذت برد.

تست آمیکو آسنا

شاید تصور کنید که این پیشرانه با توجه به ابعاد آسنا اصلا جوابگو نیست؛ ولی رکن اصلی در خودروهای آفرودی وجود دیفرانسیل قدرتمند و قفل دیفرانسیل، گیربکس مطمئن، دیسک و صفحه خوب و با دوام، فاصله زیاد از سطح زمین، زاویه حمله و فرار بالا و شاسی مستحکم بوده که آسنا همگی آنها را دارد. به همین دلیل در بیراهه نوردی و چالشی که ما برای آن ترتیب دیده بودیم هیچ ضعفی از خود نشان نداد و به سادگی همه مسیرها را پشت سر گذاشت.

تست آمیکو آسنا  تست آمیکو آسنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=226019
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

2 دیدگاه
  1. سعید 7 تیر 1400

    من آفرود بازم و اون چیزی که توی فیلم میبینم موقع سه لنگ شدن ماشین به نظرم ماشین آفرودی خوبی باشه.نمیتونیم با ماشینای خارجی مقایسه کنیم اما ظاهرا ماشین توانمندیه

  2. ماهزاد 19 مرداد 1400

    ایول