«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

تست ایکو تارا در پیست

چند سال پیش پژو فرانسه ایران خودرو را در میان راه تولید 301 و 2008 تنها گذاشت و به تمام سرمایه گذاریهای کلان صورت گرفته در این زمینه پشت کرد. ولی ایران خودرو با تکیه بر توان قطعه سازان و تیم مهندسی و توسعه محصول خود موفق شد محصولی جدید به نام تارا را در سختترین شرایط تحریمی و مالی توسعه دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  چند سال پیش پژو فرانسه ایران خودرو را در میان راه تولید 301 و 2008 تنها گذاشت و به تمام سرمایه گذاریهای کلان صورت گرفته در این زمینه پشت کرد. ولی ایران خودرو با تکیه بر توان قطعه سازان و تیم مهندسی و توسعه محصول خود موفق شد محصولی جدید به نام ایکو تارا را در سخت ترین شرایط تحریمی و مالی توسعه دهد. روز پنج شنبه ایران خودرو از تارا در جمع اصحاب رسانه پرده برداشت و این امکان فراهم شد تا رانندگی کوتاه و پرچالشی با تارا در پیست آزادی داشته باشیم.

در ابتدای مراسم مهندس احمد زاده رییس اداره توسعه محصولات ایران خودرو از روند طراحی تارا صحبت کرد. وی تاکید کرد که تارا در حالی طراحی شد که مسائلی مانند کمبود چیپ های الکترونیکی و مشکلات مالی در صنعت خودروسازی جهان حاکم بوده و ویروس کرونا نیز به آن اضافه شده و تحریمها نیز کار را برای خودروسازان داخلی به مراتب دشوارتر کرده بود. وی اظهار کرد که در طراحی ایکو تارا اولویت های مشتریان برای خرید خودرو در سگمنت سدان C مانند ایمنی مناسب، طراحی بروز و زیبا، تجهیزات ایمنی و رفاهی روز، تامین ایمنی کودک و راحتی در سفرهای طولانی در نظر گرفته شده است.

تست ایکو تارا در پیست

احمد زاده تاکید کرد که سعی شده در تارا زبان طراحی جدید ایران خودرو که برگرفته از صورت یوزپلنگ ایرانی بوده اعمال شود و تاحدودی می توان خطوط چراغها و جلوپنجره ایکو تارا را شبیه به صورت این گربه بزرگ ایرانی دانست. در پروفیل عقب هم گرافیک درونی چراغها از هنر و فرهنگ معماری ایرانی الگوبرداری شده و مانند بسیاری از خودروهای روز دنیا چراغ های عقب توسط یک نوار LED به یکدیگر متصل شده اند. طراحان تارا سعی کرده اند که به نسبت ابعاد این خودرو، کابینی جادار، ارگونومیک و با کیفیت برای این خودرو طراحی کنند و راننده به سادگی به تمام کلیدهای کنترلی و سیستم مالتی مدیا و تهویه دسترسی داشته باشد.

تارا اولین محصول تولید داخل بوده که به سیستم ایمنی فعال و پیشگیری از سانحه و تصادف مجهز شده است. این سیستم همان ESP یا کنترل پایداری الکترونیکی بوده که با ترمزگیری فعال در مسیرهای لغزنده و پیچهای تند و همچنین کنترل دریچه گاز، مانع از واژگونی، سر خوردن و انحراف تارا می شود. همچنین تارا دارای سیستم کمکی حرکت در سربالایی بوده که در حین شروع حرکت خودرو به عقب حرکت نمی کند و برای چند ثانیه ترمزها درگیر بوده تا راننده با فشردن پدال گاز خودرو را به حرکت درآورد. از جمله دیگر ویژگی های جدید موجود در تارا می توان به سیستم کنترل کشش اشاره کرد که با کنترل گشتاور انتقالی به چرخ، از هرزگردی بیش از حد و ناپایداری جلوگیری می کند.

 

سربلندی تارا در تست ایمنی

 

در ابتدا باید ذکر کنیم که ایران خودرو برای اولین بار در ایکو تارا از فولاد دو فازی استفاده کرده که مقاومت بالایی به نسبت وزن دارد و با سبک نگه داشتن خودرو، مانع از افزایش مصرف سوخت می شود. تارا برای بررسی عملکرد و تست تصادف به مرکز تست تصادف در اسپانیا فرستاده شد که این خودرو در هر دو تست تصادف جانبی و آفست رو به رو تاییده این مرکز را دریافت کرد. به گفته مدیران ایران خودرو این تاییده معادل دریافت سه ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف ENCAP اروپاست.

با وجود اینکه استاندارد حفظ ایمنی عابر پیاده تنها در اروپا الزامی بوده و در ایران هنوز چندان به آن پرداخته نمی شود، ایران خودرو سعی کرده تارا را به نحوی طراحی کند که کمترین آسیب به فرد پیاده در تصادف وارد شود. روی تارا تست برخورد با عابر پیاده نیز انجام شد که در آن میزان آسیب وارد شده به جمجمه، پا و زانو در حین برخورد به سپر و کاپوت به صورت شبیه سازی شده بررسی می شود که تارا با موفقیت آن را پاس کرده است.

 

تفاوت نسخه دستی و اتوماتیک تارا

تست ایکو تارا در پیست

در حاشیه مراسم تست درایو ایکو تارا ، یک نسخه پروتوتایپ تارا اتوماتیک هم حضور داشت. از جمله تفاوت های ظاهری تارا اتوماتیک به نسخه نسخه دستی می توان به رینگ های 16 اینچی آلیاژی، سانروف برقی، جلوپنجره با دیزاین لانه زنبوری، سیستم ورود بدون کلید با دستگیره لمسی و استارت دکمه ای، آینه تاشو برقی، صندلی برقی چهار حالته در جلو و دوربین دنده عقب اشاره کرد. تارا اتوماتیک به گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE چین مجهز شده که با دناپلاس اتوماتیک توربوشارژ یکسان است. تارا دنده ای هم به گیربکس پنج سرعته ارتقا یافته مجهز شده که در آینده گیربکس دنده ای شش سرعته هم روی این خودرو نصب خواهد شد. هر دو مدل تارا در حال حاضر با استاندارد آلایندگی یورو5 به بازار عرضه می شوند که در امکان ارتقا به یورو6 را هم دارند.

تارا دارای سیستم پایش فشار باد تایر بوده که پنچری و کمباد بودن تایر خودرو را به راننده اطلاع می دهد. قرار است که در آینده سیستم پایش فشار باد پیشرفته تری روی محصولات ایران خودرو نصب شود که فشار لحظه ای باد تایرها را به راننده نشان می دهد.

یکی از ویژگی های خوب تارا سیستم فرمان برقی بوده که روی هر دو مدل دستی و اتوماتیک نصب شده که در سرعت پایین نرمی بیشتری داشته و در سرعت های بالا مقداری سفت و ایمن می شود. همچنین تارا دارای کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سیستم ترمز دیسکی در هر چهار چرخ، سیستم تهویه مطبوع برقی، چراغ روشنایی در روز، فرمان مولتی فانکشن، آینه برقی، مالتی مدیا با قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه، امکان تا شدن صندلی های عقب و سنسور دنده عقب است.

ایران خودرو در ابتدا قصد دارد چهار ستاره کیفی سازمان بازرسی و استاندارد را برای نسخه دستی تارا دریافت کند و هدف این بوده که در نسخه اتوماتیک بتواند پنج ستاره کیفی ISQI را دریافت کند.

 

عملکرد تارا در پیست

تست ایکو تارا در پیست

تارا به پیشرانه EC5 مجهز شده که نسخه ارتقا یافته همان پیشرانه TU5 است. از جمله تفاوت های پیشرانه EC5  می توان به زمانبندی متغیر سوپاپ ها و نصب ماژول روغن با فشار متغیر اشاره کرد که 7 درصد توان این پیشرانه را نسبت به TU5 بهبود بخشیده و دوام آن را بیشتر کرده اند. این پیشرانه EC5 تارا قادر به تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور بوده که برای یک سدان سگمنت C مناسب به نظر می رسد.

نوبت به سواری با تارا می رسد. اولین چیزی که جلب توجه می کند کیفیت بهتر این خودرو نسبت به سایر محصولات ایران خودرو بوده که در برخورد اول متوجه می شوید. صندلی ها راحت بوده و حتی در ردیف عقب نیز فضای مناسبی در اختیار سرنشینان قرار می دهند. عملکرد تارا با توجه به قدرت پیشرانه قابل قبول بوده و در حالت کولر روشن نیز رضایت شما را جلب خواهد کرد. ولی نکته ای که اصلا انتظارش را نداشتیم، عملکرد بسیار خوب سیستم کنترل پایداری ESP تارا بود.

تست ایکو تارا در پیست

این سیستم با عملکردی هوشمندانه و دقیق به خوبی حرکت بدنه تارا در پیچ را کنترل می کرد و اصلا اجازه واژگونی و سر خوردن را نمی داد. برای حفظ پایداری این خودرو به صورت خودکار ترمزها را درگیر کرده و با کنترل دریچه گاز و جلوگیری از گاز خوردن، مانع انحراف خودرو می شود. حتی اگر ESP را خاموش کنید، به صورت خودکار در سرعت های بالاتر از 50 کیلومتر وارد مدار می شود و در سرعت های بالا امکان خاموش کردن آن وجود ندارد. عملکرد ترمز و تعلیق تارا نیز در پیست رضایتبخش بود و می توان پس از ترمزگیری های پی در پی باز هم روی توان سیستم ترمز این خودرو حساب کرد.

 

سخن پایانی

تارا اولین محصول ایران خودرو بوده که روی پلتفرم جدید این شرکت موسوم به IKP1 توسعه یافته است. قرار است که ایران خودرو در آینده روی همین پلتفرم یک کراس اوور نیز معرفی کند که بعید نیست تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتری را برای این خودرو در نظر بگیرد. تارا را باید شروع دوران جدید ایکو دانست و باید اظهار کرد که این خودروساز وطنی توانسته خودرویی با استانداردهای ایمنی روز دنیا طراحی ترند روز و مدرن به بازار کشور عرضه کند. البته تارا هنوز برای ستاره شدن راه زیادی در پیش دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=229185
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه