میهن صنعت:

تناقض سازمان استاندارد در برابر بنزین پتروشیمی‌ها

میهن صنعت: رئیس سازمان استاندارد در حالی مدعی آلودگی بنزین پتروشیمی است که طبق اعلام وی تاکنون آزمونی در مورد بنزین پتروشیمی‌ها توسط سازمان استاندارد صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از فارس، رئیس سازمان استاندارد در حالی بر غیر مسئول بودن این سازمان در آزمایش کیفیت بنزین تولیدی در کشور و وارداتی تأکید دارد که در نامه 4 مسئول دولتی به رئیس مجلس مبنی آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ (ری‌فرمیت)، امضای رئیس سازمان استاندارد نیز به چشم می‌خورد.

در این نامه که به امضای وزیر نفت، وزیر بهداشت، رئیس سازمان محیط زیست و رئیس سازمان استاندارد رسیده است، بر آلودگی بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها تأکید شده اما تاکنون هیچ سندی برای اثبات این ادعا منتشر نشده است.

در عین حال به گفته نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد، از سال 91 به بعد و بر اساس قانون بودجه آن سال، نظارت بر واردات و تولیدات بنزین به وزارت نفت سپرده شد و در واقع نظارت بر اجرای استاندارد‌های مرتبط با کیفیت بنزین وارداتی و تولید داخل بر عهده وزارت نفت گذاشته شد.

وی در این مورد به فارس گفته بود: ما در اسفند 92 از خط توزیع بنزین در کشور نمونه‌برداری انجام دادیم، البته تفکیکی بین تولید و واردات نداشتیم بلکه از نظر نوع بنزین یعنی معمولی، سوپر یا یورو 4 تفکیک قائل شدیم.

به گفته وی، در نمونه‌برداری اسفند 92 در بنزین یورو 4 توزیع شده در کشور مشکلی وجود نداشت، ولی در بنزین سوپر و معمولی مواردی مشاهده شد که البته مسئولان مربوطه نیز اعلام کرده بودند هنوز بنزین معمولی به سطح یورو 4 نرسیده است.

پیروزبخت گفته بود: در مورد بنزین وارداتی نیز با توجه به مقررات سازمان ملی استاندارد، با وجود اینکه وزارت نفت آزمون این نوع بنزین را به شرکت‌های بازرسی خارج از کشور سپرده بود، ما نیز در داخل کشور آزمون‌هایی را انجام دادیم.

به گفته وی، در این نمونه‌برداری‌ها به ویژه از لحاظ بنزن مشکلی وجود نداشت و میزان بنزن موجود در بنزین وارداتی مطابق استاندارد یورو 4 بود ولی در مورد عدد اکتان به میزان جزئی، اختلاف‌هایی وجود داشت به طوری که بر اساس استاندارد باید این رقم 95 باشد، ولی در بنزین وارداتی 94.5 بود.

وی گفته بود: برای جمع‌بندی مربوط به استاندارد بنزین، قرار شد از ابتدای آبان ماه در 9 شهرستان کشور 50 نمونه بنزین توزیع شده در کشور مورد آزمون قرار گیرد.

به این ترتیب آزمونی در مورد بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها توسط سازمان استاندارد صورت نگرفته و این سوال و ابهام را به همراه دارد که چطور بدون انجام آزمون، امضای رئیس سازمان استاندارد جزء امضاهای چهار مسئول دولتی به رئیس مجلس در مورد آلودگی بنزین پتروشیمی است؟

از سویی، با وجود ارائه نامه آلودگی بنزین پتروشیمی به رئیس مجلس، تاکنون سندی برای اثبات این ادعا منتشر نشده است.

سوال و ابهام در مورد کیفیت بنزین داخلی و وارداتی در حالی مطرح است که به گفته رئیس استاندارد قرار است آزمون و نظارت بر کیفیت بنزین به این سازمان سپرده شود که البته این کار نیازمند اصلاح بندهایی از مواد لایحه بودجه و یا تصویب شورای عالی استاندارد است.

باید دید در لایحه بودجه 94 که طی روزهای آتی از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود، چه تدبیری دیده خواهد شد و تغییری در این خصوص صورت می‌گیرد یا خیر؟

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=63177
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه