میهن صنعت:

توصیه “بانک مرکزی” برای افتتاح حساب

میهن صنعت: بانک مرکزی با شناسایی صندوق‌ها و مؤسسات غیرمجاز، ادامه فعالیت را مجاز ندانسته و از سپرده‌گذاران می‌خواهد دقت بیشتری در واگذاری سپرده داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» برخی از صندوق‌های قرض‌الحسنه به وعده‌های خود عمل نکرده و با بدقولی مشکلات عدیده‌ای را برای سپرده‌گذاران به وجود آورده است.
 
این در حالی است که، صندوق قرض‌الحسنه علی‌بن‌موسی‌الرضا، در حال حاضر مجوز بانک مرکزی نداشته و با فعالیت خود مشکلاتی را برای سپرده‌گذاران ایجاد کرده است.
 
یکی از سپرده‌گذاران صندوق مذکور گفت: طی یک سال گذشته با هدف دریافت وام، مقداری از سرمایه‌اش را نزد صندوق قرض‌الحسنه علی‌بن‌موسی‌الرضا گذاشته تا با گذشت شش ماه، جزء واجدین شرایط دریافت وام قرار بگیرد.
 
وی گفت: با گذشت یک سال وام دریافت نکرده و اصل پول‌اش را با شکل عجیبی پس می‌گیرد.
 
روش بازپس‌گیری پول سپرده‌گذاران این صندوق به این صورت است که: یک روز در میان به سه الی 4 نفر مبلغ 200 هزار تومان از اصل پولشان داده می‌شود و برای دریافت پول خود، باید شب‌ها در خیابان نزدیک صندوق بمانند، تا 200 هزار تومان از پول خود را بگیرند.
 
وی در پایان گفت: از مسئولین مربوطه خواستار رسیدگی به مشکلات به وجود آمده در این صندوق شد.
 
حسین هاشمی کارشناس امور بانکی در این خصوص گفت: فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه بدون مجوز در نظام پولی و بازار کالا اثرگذار است.
 
وی ادامه داد: در هیچ یک از کشورها اجازه فعالیت به این گونه مؤسسات داده نمی‌شود و بانک مرکزی و دولت باید از ادامه فعالیت‌شان جلوگیری کنند.
 
وی افزود: فعالیت مؤسسات غیرمجاز با جذب نقدینگی به خلق اعتبار می‌پردازند و معطوف به نظر خودشان سرمایه‌های به دست آمده را مصرف می‌کنند.
 
هاشمی گفت: اینگونه مؤسسات به خاطر عدم اعمال سیاست خاصی،‌ امنیتی برای مطالبات سپرده‌گذاران ندارد.
 
وی تصریح کرد: بانک مرکزی در حال شناسایی مؤسسات بدون مجوز است و مهلت یک ساله برای سامان‌دهی در نظر گرفته است.
 
وی اظهار داشت: مصارف مؤسسات غیرمجاز به خاطر عدم نظارت بانک مرکزی و عدم اعمال مقررات بانکی، مشکلات عدم پرداخت سرمایه سپرده‌گذاران را به دنبال دارد.
 
وی تأکید کرد: مردم نباید به خاطر سود بالا و وام‌های چندبرابر و شعارهای فریب‌دهنده دیگر، جذب مؤسسات و صندوق‌های غیرمجاز شوند.
 
وی گفت:‌ بانک مرکزی برای برگشت سرمایه به مردم باید مؤسسات بدون مجوز را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد.
 
به نقل از باشگاه خبرنگاران وی در پایان گفت: دولت باید از هر طریقی، اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در رابطه با خطر مؤسسات غیرمجاز انجام دهد تا مشکلات این چنینی به وجود نیاید.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=46769
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه