میهن صنعت :

تولید 60 هزار تن ماهی در قفس تا افق 1404

میهن صنعت : مجری طرح آبزی‌پروری گفت: در نظر داریم طی یک برنامه 10 ساله 60 هزار تن ماهی در قفس تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مجید ربیع‌زاده مجری طرح آبزی پروری با اشاره به اینکه بحث آبزی پروری از جمله مسائلی است که توسط سازمان شیلات و نهادهای ذیربط دنبال می شود اظهار داشت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و ظرفیت‌های موجود در کشور می توان استفاده موثرتری از آب دریاها داشته باشیم چرا که بر اساس برنامه کلان کشور ظرفیت یک میلیون پرورش در قفس وجود دارد.


وی افزود: در نظر داریم 15 درصد برنامه 10 ساله افزایش پرورش ماهی در قفس را دنبال کنیم و بر این اساس در دو برنامه 5 ساله 60 هزار تن تولید ماهی را در برنامه خود قرار دهد. 

ربیع‌زاده ادامه داد:  در افق 1404 در نظر داریم به تولید  60 هزار تن ماهی در قفس 10 هزار تن تولید سالانه میگو ،10 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و به موازات آن 100 تن خاویار دست یابیم . 

مجری طرح آبزی پروری با بیان ایکه دستیابی به اهداف افق 1404 به 4 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد بیان کرد: در واقع برای تحقق این اهداف بایستی هزار میلیارد تومان در تاسیسات زیربنایی و ساخت استخر، هزار میلیارد تومان سرمایه جاری برای تولید و 1900 میلیارد تومان سرمایه به زنجیره تولید اختصاص یابد. 

وی با اشاره به بومی کردن صنعت پرورش ماهی در قفس افزود:  3 هزار و 200 تن قفس از چین و 6 هزار تن از نروژ خریداری شده که امیدواریم با همکاری سازمان شیلات در این خصوص به نتایج خوبی دست یابیم.

ربیع‌زاده با بیان اینکه تا سال گذشته پرورش ماهی در قفس تحت هیچگونه پوشش بیمه‌ای نبوده گفت: در حال حاضر آئین نامه‌ای از سوی بیمه محصولات کشاورزی تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده اما گفتنی است که در این آئین نامه سهم دولت مشخص نشده ضمن اینکه تولیدکنندگان باید سهم بالایی را بپردازند. 

مجری طرح آبزی پروری با اشاره به اینکه ظرفیت 16 پروژه تولید 3 هزار و 200 تن پرورش در قفس است عنوان کرد: از مجموع 3 هزار و 200 تن پرورش در قفس 5 هزار تن آن به ماهیان خاویاری یک و نیم میلیون تن بچه ماهی 1300 تن میگو  تولید می شود و گفتنی است که اعتبارات لازم برای اجرای این 16 پروژه 365 میلیارد تومان است که تا به امروز 25 درصد آن از سوی شرکت جهاد نصر تامین شده و تا کنون از تسهیلات بانکی نیز استفاده نشده است. 

وی با اشاره به اینکه تکثیر بچه ماهی از جمله مشکلات اساسی پرورش ماهی در قفس به شمار می رود یادآور شد: تکثیر گونه‌های بچه ماهی در شمال و جنوب از جمله مشکلات اساسی چرا که در شمال تکثیر گونه کفال ماهیان به دلیل اینکه وجود ندارد و از طرفی تکثیر قزل‌آلا نیز از سوی محیط زیست ممنوع است و به همین خاطر تکثیر گونه بچه ماهیان از جمله اقداماتی است که در حال پیگیری است./باشگاه خبرنگاران/

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع داخلی کشور و همچنین تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران از طریق تلگرام به کانال اختصاصی میهن صنعت (https://telegram.me/mihansanat ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=85242
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه