پیشنهاد میهن صنعت برای اثبات برادری واردات

تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک را روشن کنید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از نزدیک به دوسال چانه زنی برای از سرگیری واردات خودرو قرار است که این ابرپروژه(لطفا نخندید) به سرانجام برسد.ولی به نظر می رسد که دولت برای اثبات برادری خود در واردات ابتدا باید تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک را روشن کند.

از اردیبهشت ماه سال 97 تا کنون به رغم ترخیص ها هنوز بیش از 2 هزار دستگاه انواع خودروی وارداتی در گمرکات کشور مانده یا به اصطلاح رسوب کرده است.

خودروهای رسوبی که طی سال های اخیر در گمرکات و سازمان اموال تملیکی تعیین تکلیف نشده اند، به سه گروه تقسیم می‌شوند. اول خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی سی هستند و برای این خودروها هنوز رأی قضائی صادر نشده  و تعداد آنها  ۱۴۶۳ دستگاه است. گروه دوم خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی سی هستند. تعداد آنها ۳۵۲ دستگاه است و رأی قضائی دارند.بخش سوم خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی است که ۳۵۰ فقره تخمین زده شده اند.

تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک را روشن کنید

این تعداد باقی مانده از تعداد خودروهایی هستند که پس از ممنوعیت واردات در سال 97 بلاتکلیف مانده اند. تقریبا کمی بیش از 12 هزار دستگاه خودرو پس از ممنوعیت واردات یکباره با مشکل ترخیص مواجه شدند .تعداد زیادی از آنها در مراحل مختلف با اخذ مجوز ترخیص شدند.اما همچنان این تعداد از خودروهای رسوب شده در گمرک مشخص نیست که به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.

این در حالی است که دولت سیزدهم به شدت بر واردات خودرو اصرار دارد و اگر شرایط اجازه ارزی کشور اجازه می داد این امر از سال گذشته آغاز می شد.چنانچه وزیر صمت در اولین اظهار نظرهای خود درباره واردات خودرو با تاکید بر اینکه ممنوعیت واردات خودرو دیگر تمدید نخواهد شد و واردات با ضوابط قبلی از سر گرفته می‌شود، تصریح کرده بود: هیچگاه طی سه سال گذشته واردات خودرو به دلیل حمایت از صنعت خودرو داخل، ممنوع نبود؛ بلکه دلیل اصلی آن مدیریت تراز ارزی کشور بوده است.

بخشنامه ممنوعیت واردات که اردیبهشت‌ماه سال آینده به اتمام می‌رسد(منظور وزیر سال جاری است) دیگر تمدید نخواهد شد و مجدد واردات همچون روال سابق طبق ضوابط قبلی انجام خواهد شد. اما این نکته را فراموش نکنیم که واردات خودروهای دست‌دوم همچنان ممنوع خواهد بود.

با این حال به نظر می رسد که موضوع خودروهای رسوب شده در گمرک گویا محلی از اعراب برای مسئولان و متولیان مرتبط ندارد.در واقع بیش از دو هزار دستگاه خودرویی که در گمرکات کشور رسوب کرده اند بخشی از دارایی ها و سرمایه های مردم هستند که در شرایط نامطلوب نگهداری می شوند.

بنابراین اگر قرار است به دست صاحبانش برسد بهتر است هر چه زودتر این اقدام صورت بگیرد. هر چند طی دورانی که این خودروهای زیر باد و باران و آفتاب قرار گرفته اند وباید به شدت اورهال شوند.با این حال به نظر می رسد که طرف های درگیر این داستان یعنی وارد کننده و مصرف کننده حاضر به پرداخت هزینه های مرتبط به آن هستند.یعنی واردکننده می داند که باید غیر از برخی قطعات مصرف حتی شاید نیاز باشد که هزینه های دیگری هم انجام بدهد.

دولت نیز که از این محل درآمد خود را خواهد داشت و مصرف کننده نیز پس از مدت ها تاخیر که هیچ نقشی در آن نداشته است می تواند به خودرو خود برسد. یعنی واردکننده می داند که برای سرپا شدن خودرو چه هزینه ای باید پرداخت کند و مصرف کننده نیز می داند که چه خودرویی تحویل خواهد گرفت. از سوی دیگر تزریق همین بیش از 2 هزار دستگاه خودروی می تواند به همان اندازه باعث مدیریت تقاضا شده و بخشی از نیاز بازار را برآورده کند.

در واقع تعیین تکلیف خودروهای رسوب شده در گمرک علاوه بر آرامش بخشی حداقلی می تواند آزمونی برای واکنش بازار باشد.بازاری که طی این مدت محصولی به خود ندیده است و کسی نمی تواند به درستی واکنش ها را پیش بینی کند.بنابراین با ورود این خودروها به بازار می توان نتیجه حاصله را تحلیل و آنالیز کرد که قیمت ها به چه سمت وسویی خواهند رفت. تقاضا در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت و ذائقه بازار چگونه خواهد شد.

در نتیجه پیش از اینکه مراحل و مقدمات واردات فراهم شود ورود این خودروهای دپو شده می تواند تمام طرف های درگیر را راضی و خشنود کند.چرا که از یک سو سرمایه های راکد مانده در گمرکات به جریان می افتد و از سوی دیگر پس از 4 سال خودروهای ثبت نامی به دست صاحبانش خواهد رسید و از همه مهمتر نتیجه این آزمون است که می تواند در برنامه ریزی دولت و فعالان این بخش از صنعت خودرو تاثیر داشته باشد.چرا که پس از 4 سال بیش از 2 هزار دستگاه خودرو وارد بازار خواهند شد،اما با توجه به خلاء موجود کسی نمی داند واکنش بازار چه خواهد بود.بنابراین این  مساله می تواند به عنوان ابزارسنجش در نظر گرفته شود تا در برابر واکنش بازار کسی غافلگیر نشود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=246347
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه