میهن صنعت :

جانبداری ضمنی مقام دوم IMF از آمریکا در ماجرای لغو تحریم بانکی ایران

میهن صنعت : دومین مقام بلندپایه صندوق بین المللی پول با جانبداری ضمنی از آمریکا در ماجرای لغو تحریم بانکی ایران گفت: ایران اگر می خواهد مجددا به اقتصاد جهانی متصل شود، باید قوانین ضد پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریزم را تقویت نماید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در حالی که با وجود گذشت نزدیک به 4 ماه از توافق هسته ای اقتصاد ایران هنوز منتظر لغو تحریم بانکی است معاون رئیس صندوق بین المللی پول طی اظهاراتی سعی کرد انگشت اتهام در این خصوص را از دولت آمریکا بردارد.

با وجود تعهدات آمریکا در برجام مبنی بر لغو عملی تحریم بانکی ایران، بانک های خارجی از برقراری روابط بانکی با ایران خودداری می کنند و ادامه تحریم های یک جانبه آمریکا و ممنوعیت معاملات دلاری با ایران را علت این امر ذکر می کنند.

دومین مقام بلندپایه صندوق بین المللی پول در گفت‌وگو با بلومبرگ به طور ضمنی انگشت اتهام در این زمینه را از آمریکا برداشت و گفت: ایران اگر می خواهد مجددا به اقتصاد جهانی متصل شود، باید مشکلات سیستم بانکی خود را حل کند و قوانین ضد پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریزم را تقویت نماید.

تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران به بهانه فعالیت های پولشویی و تروریستی وضع شده است.

دیوید لیپتون، معاون کریستین لاگارد که به ایران سفر کرده است افزود: «بهترین کاری که دولت ایران و بانک ها می توانند انجام دهند، رساندن استانداردهای خود به سطح استانداردهای بین المللی و تلاش برای اطمینان دهی مجدد به شرکای خارجی و بانک ها در این زمینه است که همکاری با بانک های ایرانی امن است.»

دستیار ویژه سابق باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا افزود: «بانک های ایرانی باید بپذیرند که بانک های خارجی تصمیماتشان را بر اساس برآوردهایشان از مدیریت ریسک ها اتخاذ می کنند.»

به گفته بانک مرکزی ایران، وی اولین مقام ارشد صندوق بین المللی پول است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به تهران سفر می کند.

لیپتون در سخنانش گفت که اقتصاد ایران در 12 ماهه منتهی به مارس 2017، رشدی 4 درصدی را تجربه خواهد کرد و این نرخ در سال بعدی به 3.7 درصد کاهش خواهد یافت.

وی ضمن تمجید از دستاوردهای دولت ایران در کاهش نرخ تورم گفت، دولت برای مقابله با مشکلات دیگر از جمله کاهش تعداد وام های بازپرداخت نشده، کار بیشتری باید انجام دهد.

بر اساس آمارهای صندوق بین المللی پول، بانک های ایرانی پس از لیبی و یمن، بیشترین میزان وام های بازپرداخت نشده را در خاورمیانه به خود اختصاص داده اند.

لیپتون گفت، مقامات ایرانی باید در برابر درخواست ها برای کمک به بانک ها از طریق افزایش نقدینگی مقاومت کنند.

«هرچند توسعه پولی به غلبه بر دوره ای از رکود تورمی کمک کرده و به وضوح موثر بوده، اما ممکن است نقدینگی و اختصاص اعتبار با سرعتی بیش از حد رشد کند و دستاوردهایی که در زمینه کاهش تورم به زحمت به دست آمده از دست برود.»

وی افزود، ارتقاء مدیریت و خصوصی سازی بنگاه های دولتی به رقابتی تر کردن اقتصاد کمک خواهد کرد. برای رشد بخش خصوصی، ایران باید کنترل قیمت ها را بردارد، موانع تجارت را کاهش دهد و فضای مساعدتری برای سرمایه گذاری، تولید و اشتغال زایی ایجاد کند.

لیپتون گفت، بخش بانکی «باید در موقعیتی باشد که از کسب و کارهایی که سود آورتری و مولد ترین هستند حمایت کند.»

به رغم لغو بسیاری از تحریم ها علیه ایران بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای در ماه ژانویه، بانک های اروپایی گفته اند همکاری با ایران اقدامی پر ریسک است و برخی دیگر از تحریم های تجاری دولت آمریکا نیز همچنان پابرجا مانده است. مدت کوتاهی پس از سخنرانی لیپتون در تهران، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بار دیگر از آمریکا خواست تا به بانک های خارجی خواهان همکاری با ایران، تضمین های کافی بدهد./تسنیم/

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع داخلی کشور و همچنین تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران از طریق تلگرام به کانال اختصاصی میهن صنعت (https://telegram.me/mihansanat ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=84381
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه