اختصاصي ميهن صنعت:

حمايت هاي دولت در قبوض آب و برق گاز خلاصه شد!

میهن صنعت : با اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها قرار شد دولت بخشي از هزينه هاي اين امر را به واحدهاي توليدي اختصاص دهد تا از افزايش هزينه هاي سربار در بخش هاي مختلف توليدي و صنعتي جلوگيري كند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي « ميهن صنعت»، صرف نظر از جسارت دولت در اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها كه جاي تقدير دارد ، عدم حمايت از توليدات داخلي مورد انتقاد وسيع كارشناسان و توليدكنندگان داخلي شده است، چرا كه طبق قول و قرار دولتي ها قرار بود بخش اعظم هزينه هاي عايد از اين طرح به بخش هاي توليدي اختصاص يابد كه متاسفانه با عدم حمايت دولت از اين طرح بسياري از بنگاه هاي توليدي با مشكلات فراوان دست و پنجه نرم مي كنند.

محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور ، شنبه شب در یک برنامه زنده تلویزیونی ، گزارش عملکرد دولت در پایان سال دوم اجرای طرح هدفمندی را به مردم ارائه داد و در بخشي از صحبت هاي خود از حمايت از توليدكنندگان دفاع كرد و ادعاي حمايت هاي ويژه از صنايع و واحدهاي توليدي را داشت.

احمدي نژاد گفت:ما به صنایع کمک کردیم. به آنها یارانه دادیم. به خانه دار برق را 100 -120 تومان دهیم ولی به کشاورز 10 تومان می پردازیم ؛ این یارانه است اما بعضی ها فکر می کنند یارانه این است که آن را یک جا بگذاریم و بگوییم بیایید دریافت کنید.بدترین شکل یارانه این است که آن را نقدی بپردازیم. حتماً در این روش ، سوء استفاده شکل می گیرد.

وي ادامه داد: خیلی ها دارند گله می کنند که چرا دولت از تولید حمایت نمی کند ولی خود همان ها ، وقتی در جایگاه تصمیم گیری نشستند ، حمایت را کاهش دادند در حالی که دولت می خواست حمایت کند.

اين صحبت هاي رئيس جمهور نشان از عدم شناخت هيئت دولت از مباني حمايت هاي دولتي از صنايع را مي دهد و سوال اينجاست آيا مشكلات صنايع بزرگ كشور تنها به هزينه هاي آب و برق و گاز و ديگر مصارف انرژي معطوف مي شود؟

 تكيه بر اين نوع ديدگاه ها نشان از عدم اشراف كلان دولت به مشكلات پيش رو در صنايع را مي دهد و بر فرض هم كه اين عدم افزايش قيمت در مصارف انرژي ها در واحدهاي صنعتي را جزئي كوچك از حمايت دولت از توليدات ملي بدانيم بايد پرسيد كه هزينه هايي كه دولت به اسم توليدكنندگان از حساب هاي طرح هدفمندي برداشته است به كدام بخش اختصاص يافته است و آيا افزايش واردات برخي از محصولات و كالاها نيز در اين خصوص دخيل هستند؟

در هر صورت مشاهده وضعيت توليد در صنايع كشور از بروز مشكلات متعدد و عدم حمايت از صنايع خبر مي دهد و بي توجهي به مشكلات بوجود آمده در صنايع مهم كشور به گونه اي است كه براي مثال صنعت خودروسازي كشور به دليل عدم تمايل به افزايش فشار بر مصرف كننده براي خريد ، برخي از توليدات خودرا با ضرر در بازار عرضه مي كند و به گفته مسئولان درصورت تداوم اين وضع ايران خودرو وسايپا نيز با حمايت هاي اينچنيني دولت به صف توليدات غير موثري كه درگفته هاي رئيس جمهور وجود داشت و نيازي به وجود اين صنايع نيست خواهد پيوست.

اميد است كه حمايت هاي ويژه از صنايع مختلف كشور كه در موارد متعدد از طرف صنعتگران اعلام شده است فقط در حد حرف نماند و اقدامات دولت در حمايتها از صنايعي كه كارگران بسياري را مشغول بكار كرده است، سنجيده تر و كارشناسانه تر صورت پذيرد تا بحران كنوني حاكم بر اقتصاد و صنعت كشور با كمك مسئولان دلسوز نظام از بين برود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=7815
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه