میهن صنعت :

حمایت از واردات چادر مشکی با کیفیت بالا

امامی گفت: از آنجایی که سیاست اقتصادی کشور عدم حمایت از واردات کالا‌های مشابه است، ولی از واردات چادر مشکی با کیفیت حمایت می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، امامی گفت: حمایت می کنیم از واردات چادر مشکی  با کیفیت بالا و واردات وکالاهای مشابه آن کمک می کنیم تا با کیفیت بهتری به خریدار فروخته شود.

«از صنف ما در مواقعی که بهش نیاز هست، استفاده می‌شه»، «گاهی اوقات از طرف ادارات حمایت نمی‌شویم، این عرصه، عرصه مهجوری است»، «زمانی چادر رو ۴۵۰۰۰ هزار تومان می‌فروختیم، الان همون چادر رو ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشیم».

این‌ها تنها بخشی از دغدغه تولید‌کنندگان کالای حجاب بوده که هر کدام از آن‌ها معتقدند که سختی‌های این مسیر، برای تولید‌کنندگان این محصولات نسبت به سایر تولید‌کنندگان بیشتر بوده، ولی با این حال میدان را ترک نکردند و برای ترویج محصولات حجاب پای کار بوده و هستند.

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که تراز کیفیت تولید حجاب شهر کرد و سه کارخانه دیگر را بالا ببریم و قیمت آن کاهش پیدا کند. تلاش می‌کنیم با گفتگو با وزارت صمت نقشه مافیا‌ها را برملا کنیم و از طریق اتحادیه‌ها زمینه فروش مستقیم تولید‌کننده کالای حجاب را ارتقا دهیم.

امامی گفت: تا اطلاع ثانوی از واردات چادر با کیفیت بالا حمایت می‌کنیم. چراکه تعرفه واردات آن از حدود ۴۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. علی‌رغم اینکه سیاست‌های اقتصادی کشور عدم حمایت از واردات کالا‌های مشابه است، ولی چون چادر مشکی یک کالای راهبردی فرهنگی است و برای مردم ما موضوع حیثیتی است، از واردات آن حمایت می‌شود.

به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، با مدیریت وزارت صمت از واردات چادر‌هایی حمایت می‌شود که هنوز تولیدات داخلی پاسخگوی آن نیست و به شدت باعث توسعه قاچاق شده است.

امامی در پاسخ به این سوال که از کِی شاهد تغییرات قیمت در چادر مشکی هستیم، گفت: بگذارید این رصد از سوی ما صورت بگیرد. از آنجایی که ارز نیمایی به چادر تعلق نمی‌گیرد، این ۱۰ درصد تاثیر بالایی ندارد. باید به تولید‌کننده سکوی فروش رایگان تعلق بگیرد، مالیات آن حذف شود و افزایش تولید در دستور کار تولید‌کننده قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است نهاد‌های حاکمیتی به اسم ترویج حجاب برتر خواهان دستیابی  به منافع مادی باشند، گفت: من هیچ اطلاعاتی درباره این نهاد‌های حاکمیتی ندارم.

پیش از این، عاطفه خادمی، مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه‌ای با ما گفته بود، هم کمیسیون فرهنگی مجلس و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال پیگیری هستند که محصولات حجاب در لیست کالای فرهنگی قرار بگیرد. نتیجه نهایی آن هم بستگی به نهاد قانون‌گذار دارد که با زمان و تمرکز بیشتری بخواهد به این موضوع ورود کند.

فرزانه کاکولی هم تولید‌کننده محصولات حجاب در گفتگو با ما گفته بود، سال‌هاست که در عرصه ملزومات حجاب کار کردیم و مانند بسیاری از افرادی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، مشکلات بر سر راهمان هست. گاهی اوقات از سوی بعضی از ادارات مانند اداره مالیات با ما همکاری نمی‌شود.

به گفته کاکولی، یکی از مشکلات عرصه حجاب و عفاف این است که این محصولات جزو محصولات فرهنگی به حساب نمی‌آید. درحالی که تولید‌کنندگان این عرصه برای حجاب فرهنگ‌سازی می‌کنند و از مسئولان توقع حمایت دارند.

این تولید‌کننده درباره قیمت پارچه‌ها این را هم گفت که ارزان‌ترین چادر در فروشگاه من به قیمت ۴۰۰ هزار و خورده‌ای به دست مصرف‌کننده می‌رسد. به همین دلیل، از مسئولان می‌خواهیم بابت عرضه محصولاتمان به ما یارانه بدهند و بعد فعالیت و قیمت کالا‌ها را رصد کنند.

پیش از این، سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفته بود، فاصله میان تقاضا و تولید سبب شده که طرفداران حجاب برتر مجبور شوند با قیمت بالا و تعداد کمتر قواره پارچه چادر را تهیه کنند.

به گفته امامی، سه اقدام را شورای فرهنگ عمومی کشور دنبال می‌کند. از جمله ارتقا کمی و کیفی تولیدات داخلی، مبارزه با قاچاق از طریق تعدیل سود بازرگانی واردات قانونی چادر مشکی، حمایت از توزیع‌کننده و خریدار در قالب کاهش هزینه‌های فروش و حرکت به سمت تصویب چادر به عنوان کالای فرهنگی که به زودی به کمیسیون فرهنگی دولت ارجاع داده می‌شود.

به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، اگر این سه اقدام انجام شود، بیش از ۱۵ درصد از مالیات بر تولید‌کننده و مالیات بر ارزش افزوده کاهش می‌یابد. باید در نظر گرفت که تصویب چادر به عنوان کالای فرهنگی در مرحله نگارش قانون است و هنوز محقق نشده است. از طرفی، با پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان مشخص شد که هنوز پیشرفت خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

قبل تر، ابراهیمیان، کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس گفته بود، چرا ما باید از پوشش‌های وارداتی استفاده کنیم که از طریق قاچاق وارد کشور شده و با ارزش افزوده به ما عرضه می‌شود. باید از خود پرسید که چه کسی این ذائقه‌سازی را ایجاد کرده است.

به گفته ابراهیمیان، حلقه‌های مفقوده بین طراحان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات حجاب آسیب‌زننده بوده و باید دید این دست‌های پشت پرده چه کسانی هستند که مانع شکل‌گیری انسجام در پوشش ایرانی اسلامی می‌شوند.

مریم السادات خرم دره، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب هم گفته بود، ما به  پارچه چادر بسیار زیاد نیاز داریم، ولی فقط یک کارخانه در کشور این محصولات را تولید می‌کند. باید گفت که این محصولات مطلوب ما نیست؛ چراکه پارچه محصول حجاب با قیمت بسیار بالا به دست تولیدکننده می‌رسد.

اخیراً حمید‌رضا نیک‌طبع، کارآفرین نساجی هم در رادیو اقتصاد گفت: تاجر ما آنقدر هوشمند است که فرصتی برای تولید‌کننده داخلی به وجود نیاورده که با این کیفیت، چادر در داخل تولید شود. روزانه ده‌ها میلیون متر پارچه تولید می‌شود، درحالی که این کالا در چرخه مصرف قرار نمی‌گیرد و فرصتی برای تولید‌کننده ایجاد نمی‌شود.

کارآفرین نساجی گفت: تمام مواد اولیه چادر در کشور موجود است و این مواد را در اختیار کشور‌هایی مانند چین، کره و ژاپن قرار می‌دهیم. در نهایت این کشور‌ها کالای چادر را به ما صادر می‌کنند. افراد ما در صنعت نظامی حرف اول را در جهان می‌زنند، مگر چادر چه چیزی دارد؟ این نشان می‌دهد که وارد‌کننده قدرتش از تولید‌کننده بیشتر است./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=249686
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه