ربیعی؛

خروج از معضل صندوق های بازنشستگی نیازمند تصمیمات سخت است

وزیر کار با پیش بینی ریزش نیروی کار در مشاغل سنتی با پیدایش مشاغل جدید گفت: زیرساخت های لازم از جمله قانون کار و قانون تأمین اجتماعی برای حمایت از مشاغل جدید فراهم نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، علی ربیعی در حاشیه نشست اتحادیه کارگران جهان که در هتل همای تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مشکلات آینده نیروی کار و تغییرات تکنولوژیکی یکی از مباحث دنیا از جمله ایران است که با آن مواجه هستیم، گفت: بسیاری از مشاغل به دلیل این تغییرات در حال از بین رفتن است. چرا که شغل های جدید در حال پیدایش است.

وی با بیان اینکه زیرساخت های لازم از جمله قانون کار و قانون تأمین اجتماعی برای شغل های جدید مناسب نیست که ممکن است در این زمینه با چالش هایی در آینده مواجه شویم، پیش بینی کرد با ایجاد شغل های جدید با ریزش نیروی کار در شغل های سنتی مواجه خواهیم بود؛ شغل های کلاسیک ما در حال حاضر جذب نیروی کار کمتری دارد که این به دلیل همان تغییرات تکنولوژی است.

ربیعی با بیان اینکه مشکلات معیشتی نیروی مزدبگیر، تأمین اجتماعی و بحران صندوق های بازنشستگی تقریباً در همه کشورهای دنیا وجود دارد، افزود: به دلیل نرخ تورم بالا طی سالهای گذشته، قدرت خرید کارگران نسبت به هزینه معیشت عقب مانده و به رغم اینکه طی ۴ سال گذشته تلاش کردیم میزان مزد بر تورم پیشی گیرد اما هنوز درآمد نیروی کار به نسبت هزینه آنها بسیار پائین است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از اظهارات خود به ناپایداری صندوق های بازنشستگی اشاره کرد و اظهار داشت: پایداری صندوق های بازنشستگی قطعاً نیازمند تصمیمات سخت و مهم است اما متأسفانه هنوز آمادگی بنیادی در کشور برای اتخاذ این تصمیمات وجود ندارد.

وی افزود: هرچند در قالب قانون بودجه سال ۹۷، ۵۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهیهای دولت با اولویت تأمین اجتماعی گام بلندی برداشته شده است اما برون رفت از معضل صندوق ها نیازمند تصمیمات اساسی است.

ربیعی که در جمع اعضای اتحادیه جهانی کارگری سخن می گفت، در بخش دیگری از اظهارات خود درباره ناامنی شغلی نیروی کار در جهان خاطرنشان کرد: کارگرانی که در حاشیه خلیج فارس مشغول به کار هستند، با رفتارهای تبعیض آمیز مواجه می شوند که یکی از برنامه های ما به عنوان عضو هیئت رئیسه (ILO) سازمان بین‌المللی کار باید تثبیت نیروی شغل باشد.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی، رسمی کردن شغل های غیر رسمی و تأمین آینده نیروی کار را یکی از سیاست های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد و بر تسهیل شرایط اعزام نیروی کار به خارج، عنوان کرد: طی مذاکره با کشورها قطعاً این موضوع را دنبال می کنیم ضمن اینکه دشواری های مسائل سیاسی به دلیل سیاست های ناعادلانه غرب علیه ایران کمی مذاکرات را در این خصوص سخت کرد اما در حال حاضر مذاکرات خود را برای اعزام نیروی کار با کشورهای استرالیا، کره و ژاپن انجام دادیم تا روند اعزام نیروی کار را تسریع و تسهیل کنیم.

وی افزود: در همین راستا روز گذشته در جلسه هیئت وزیران در جهت حمایت های تأمین اجتماعی از نیروی کار خارج از کشور، مجوز حمایت های تأمین اجتماعی از نیروی کار ایرانی شاغل در کره جنوبی به تصویب رسید و آماده ارسال به مجلس شورای اسلامی است.

/مهر/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=148133
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه