دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو :

خودرو باید گران شود

سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی فرصتی طلایی برای صنعتگران به وجود آورده تا با مغتنم شمردن آن، ضمن افزایش تولیدات خود، صادرات را نیز جزو اهداف حرفه ای شان قرار دهند.

به گزارش « ميهن صنعت »، در این میان، افزایش نرخ خودرو در سالی که قرار است افزایش تولید ملی را در آن شاهد باشیم موجب شده تا شائبه عدم استقبال مردم از تولیدات داخلی و روی آوردن به خودروهای خارجی به وجود آید.
بدین سبب خبرنگار موج گفت و گویی با ساسان قربانی دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به شرح ذیل انجام داده است:

انتخاب شعار امسال چقدر می تواند در بالا بردن انگیزه تولید کنندگان صنعتی موثر باشد؟


این شعار بسیار هوشمندانه انتخاب شده و در این مقطع ضرورتی اجتناب ناپذیر است. ما در حوزه صنعت از انتخاب مقام معظم رهبری تشکر می کنیم و امیدواریم که صنعتگران به این شعار به عنوان فرصتی ویژه نگاه کنند.

به نظر می رسد ناهماهنگی بین اجزاء صنعت، باعث کند شدن فعالیت های اقتصادی در این بخش می شود. راه کار آن را چه می دانید؟


بخش های مختلف صنعت باید برنامه هایشان را هماهنگ با آن تدوین کنند. ورود به بازار جهانی و داشتن محصول در این بازار ها کار بسیار پیچیده ای است که نمی شود آن را یک ساله انجام داد. باید پایه ها و بستر اولیه این حرکت را ایجاد کنیم.

چطور؟


نظام پولی و بانکی کشور باید در خدمت نظام تولیدی باشد نه فعالیت های بازرگانی و واسطه گری. باید برای ارتقاء صنعت، بودجه ای پژوهشی در نظر گرفته شود.

آیا قوانین کنونی به سرمایه گذاران انگیزه می دهد؟


خیر. قوانین ما باید مروج تولید باشد و انگیزه به تولید کننده بدهد. در حال حاضر قانون محدودیت های زیادی برای ترخیص کالا، ارتباطات بین المللی و گشایش اعتبار برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته است. وزارت صنعت و معدن و تجارت باید به حل این مشکلات بپردازد. دانشگاه ها، بانک مرکزی، وزارت های علوم، کار و خارجه هم باید وارد عمل شوند.

جذب سرمایه خارجی چقدر می تواند کشور را در راه رسیدن به توسعه اقتصادی یاری کند؟

باید با رایزنی منابع مالی را جذب کنیم و آن را در خدمت تولید ملی قرار دهیم. این جزو وظایف وزارت امور خارجه است که این فضا را فراهم کند که ایران کشور مناسبی برای سرمایه گذاری است.

با توجه به تاکید رهبری مبنی بر هماهنگی دستگاه ها، نقش دولت و مجلس و هماهنگی این دو قوه در تحقق شعار امسال چیست؟


دولت باید بستر لازم را برای فعالیت های تولیدی فراهم کند. مجلس هم می تواند نقش کلیدی داشته باشد. اکنون کسانی که سرمایه دارند می ترسند به سمت تولید بیایند. فضایی که الان در آن قرار داریم نشان می دهد که تولید سود آور نیست. چون با ارز گران، عدم اعطای تسهیلات به موقع و محدودیت های ورود مواد اولیه و ترخیص آن مواجه ایم.

چرا اقبال عمومی برای استفاده از کالاهای ایرانی نسبت به مشابه خارجی کمتر است؟


به نظر من صدا و سیما و روزنامه ها باید به تولیدات ملی بها بدهند و آن را اعتبار کشور بدانند. رسانه های ملی کشورهای دیگر برای درونی کردن نگرش استفاده از کالاهای داخلی شان تلاش بسیاری کردند تا توانستند عشق استفاده از محصولاتشان را ایجاد کنند. متاسفانه در کشور ما این طور نیست. هنوز به این باور نرسیده ایم که در در برخی از تولیدات از کشورهای دیگر هم بهتریم. باید از این شعار با ارزش استفاده کنیم. تمام ارگان ها و نهاد ها باید از این فرصت استفاده کنند.

چطور می توان نگرش مصرف کنندگان را نسبت به عدم مصرف کالاهای داخلی تغییر داد؟


تولید ملی در افراد کشوری که در آن زندگی می کنند هویت ایجاد می کند. وقتی محصولات ما در کشورهای دیگر استفاده شود باعث بالندگی ما می شود. همین می تواند در مردم و تولید کنندگان انگیزه ایجاد کند. بعد از بستر سازی باید به سمت افزایش کیفیت و خدمات پیش برویم. باید به واحدهای تولیدی که به این مهم توجه می کنند بها داده شود.

چرا ما قادر به ایجاد بازارهای جهانی نیستیم؟


به نظر من می توانیم از کشورهای همسایه شروع کنیم. وقتی محصول ما توان رقابتی اش بالا رود آن وقت می توانیم بازار جهانی ایجاد کنیم. در کشور ما شرایط پیشرفت به صورت خداداد وجود دارد. همان طور که اشاره شد، تحقق این شعار نیازمند یکپارچگی است. آموزش و پرورش جدای از آموزش عالی نیست. باید تمام زیر بخش های مختلف شناسایی شود.

نیروی انسانی سرمایه ملی است که با عدم ایجاد اشتغال از بین می رود. چطور می توان برای جوانان ایجاد اشتغال کرد؟


در دنیای امروز بزرگترین سرمایه نیروی انسانی توسعه یافته است که می تواند تولید ملی داشته باشد. باید از الگوها ی موفق استفاده کنیم. با این کار میان بر می زنیم. باید ابتدا هدف گذاری کنیم که این شعار هدف را مشخص کرده است. اگر اراده و عزم ملی برای تحقق این شعار داشته باشیم می توانیم به این شعار جامه عمل بپوشانیم. ما کشور جوانی هستیم این یعنی سرمایه. اگر از این نیروی انسانی استفاده نشود، گرایش پیدا می کند به اعتیاد و تخریب محیط زیست.

اخیرا شاهد افزایش نرخ خودرو در کشور بودیم که تولید کنندگان این صنعت افزایش نرخ ارز را علت آن می دانند. عواقب عدم تعدیل و تنظیم نرخ ارز در صنعت خودروسازی چه خواهد بود؟


دولت خودش نرخ ارز را 20 درصد بالا می برد بعد اجازه نمی دهد قیمت کالا را افزایش بدهیم. وقتی که مواد اولیه محصولی که تولید می کنیم ارز بری دارد چطور می توانیم قیمت تمام شده آن را افزایش ندهیم؟ وقتی ارز توسط خود دولت افزایش پیدا می کند مگر می شود قیمت تمام شده آن زیاد نشود؟ مثل این می ماند که ما چشم مان را ببندیم و بگوییم که از واقعیت خبر نداریم. چشم را بسته ایم واقعیت که عوض نمی شود. شاید این مباحث برای مردم گوش نواز باشد که قیمت خودرو نباید افزایش پیدا کند؛ اما واقعیت چیز دیگری است.

چرا دولت مخالف افزایش نرخ خودروهای داخلی است؟


اصلا نمی شود افزایش قیمت نداشته باشیم. نباید این ذهنیت را ایجاد کرد که فلان کارخانه برای رهایی از بحران مالی، مشکل هزینه های جاری، پرداخت دیون و مالیات و دستمزد کارگران را دارد. در حال حاضر فولاد مبارکه، صنایع آلومینیوم سازی و مس محصولاتشان را گران کرده اند. انواع پلیمر و پارچه برای صندلی خودرو گران شده مگر ما می توانیم خودرو را گران نکنیم. طوری صحبت می کنیم انگار اتفاقی نیفتاده است.

راه کارش چیست؟


باید از نظر کسانی که مطالعات بین المللی دارند استفاه کنیم. ما اولین کشوری نیستیم که با این بحران مواجه شده. باید ببینیم سایر کشورها چه راه هایی را برای رهایی از این بحران ها انجام داده اند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=728
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه