«میهن صنعت» گزارش می دهد:

داخلی سازی 3900 قطعه خودرو طی 10 سال در کروز

کروز از سال ۱۳۹۱ بخش خودکفایی و داخلی سازی قطعات خود را تاسیس کرد و در آستانه ۱۰ سالگی تاسیس این مرکز، نمایشگاه توانمندی و داخلی سازی قطعات را برگزار کرد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، شرکت کروز در شرایط سخت تحریم و شرایط توافق و برجام یک رویکرد ثابت را طی یک دهه اخیر پیش گرفته بود که این رویکرد داخلی سازی قطعات و خودکفایی در تولید قطعه بود. کروز از سال ۱۳۹۱ بخش خودکفایی و داخلی سازی قطعات خود را تاسیس کرد و در آستانه ۱۰ سالگی تاسیس این مرکز، نمایشگاه توانمندی و داخلی سازی قطعات را برگزار کرد تا اقدامات صورت گرفته در این مدت رو به نمایش بگذارد.

کروز طی این یک دهه موفق به داخلی سازی ۳۹۰۰ قطعه در ۱۸ محصول و بیزینس پلن مختلف شده بود که تقریبا ۱۰۰۰ قطعه از این ۳۹۰۰ قطعه در نمایشگاه توانمندی و داخلی سازی کروز به نمایش گذاشته شده بود. هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه توانمندی و داخلی سازی قطعات کروز، نشان دادن توان شرکت های قطعه سازی در داخلی سازی قطعات و تولید داخل قطعات خودروست.

داخلی سازی 3900 قطعه خودرو طی 10 سال در کروز

بخش خودکفایی و داخلی سازی کروز در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و طی این ۱۰ سال موفق به داخلی سازی بیش از ۳۹۰۰ قطعه در ۱۸ محصول مختلف شده است. به لطف این داخلی سازی عظیم صورت گرفته، بیش از ۳۰۰ مجموعه قطعه سازی با کروز‌ قرارداد دارند که این موضوع سبب ایجاد فرصت شغلی برای بیش از ۲۰ هزار نفر در این شرایط بد اقتصادی شده است.

به واسطه این داخلی سازی قطعات خودرو که در کروز صورت گرفته، جلوی خروج ۶ میلیون یورو ارز از کشور در سال ۱۴۰۰ گرفته شده است. جالب است بدانید که کروز تنها در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۵۰۰ میلیون عدد قطعه از شرکت های تامین کننده خود خریداری کرده است.

داخلی سازی 3900 قطعه خودرو طی 10 سال در کروز

کروز در خصوص داخلی سازی ابتدا موضوع ایجاد بستر رشد و فعالیت برای کارگاه ها و شرکت های قطعه سازی کوچک را به واسطه برون سپاری تولید برخی قطعات مدنظر داشته است. رویکرد بعدی کروز ایجاد یک سبد تامین قطعه متشکل از قطعه سازان با گریدهای مختلف بوده است. هدف بعدی کروز هم جلوگیری از خروج ارز و کاهش قیمت تمام شده قطعه و مباحث اقتصادی بوده است.

کروز در همین راستا یک‌ بانک جامع از اطلاعات تمامی تامین کنندگان داخلی خود تشکیل داده که موفق به شناسایی ۲۰۰۰ تامین کننده شده که ۵۳ فرآیند تولید دارند. به کمک این زنجیره قدرتمند کروز، تا ۹۰ درصد پروژه های‌ محصولات آتی خودروسازان داخلی امکان داخلی سازی دارند.

یکی از اهداف مهم کروز در خصوص برپایی نمایشگاه توانمندی و داخلی سازی قطعات خودرو فراخوان و ایجاد بستر همکاری با قطعه سازانی بوده که هنوز توسط این شرکت شناسایی نشده اند. به گفته مدیر بخش خودکفایی کروز در روزهای برگزاری این نمایشگاه نزدیک به 18 قطعه سازی که تمایل به همکاری با کروز داشتند به این نمایشگاه مراجعه کرده اند و در خصوص موضوع قرارداد و نحوه همکاری صحبت هایی کرده اند. مدیر مرکز خودکفایی کروز اظهار کرد که اطلاعات این شرکت های ثبت شده و کروز با تعدادی از آنها وارد مذاکره در خصوص بحث قیمت هم شده است. قطعه سازانی که طی این چند روز به کروز مراجعه کرده اند عمدتا کارگاه های تولیدی کوچکی هستند که نزدیک به 50 تا 60 پرسنل برای تولید دارند.

بازدید از خط تولید کروز

داخلی سازی 3900 قطعه خودرو طی 10 سال در کروز

خوشبختانه کروز فرصتی را ایجاد کرد که خبرنگاران ضمن بازدید از نمایشگاه توانمندی و داخلی سازی قطعات خودرو از خط تولید بزرگترین قطعه ساز کشور نیز بازدید داشته باشند. در ابتدا خبرنگاران خط تولید تزریق پلاستیک کشور کروز را بازدید کردند که دستگاه های متعددی برای تزریق پلاستیک در این بخش قرار داشت و مواد اولیه پلاستیک ABS از برندهای مختلفی در خارج کشور تامین شده بودند.

قلب هر قطعه سازی، مرکز تحقیقات آن بوده و خوشبختانه کروز این امکان را فراهم کرد تا از مرکز تحقیقات و نوآوری این شرکت نیز بازدیدی داشته باشیم. نکته ای که در این قسمت توجه ما را به خود جلب کرد، نظم و سکوت حاکم بر فضا بود. ضمن اینکه کروز برای بازده هرچه بیشتر کارکنان مرکز تحقیقات خود با الگوبرداری از شرکت های بزرگ دنیا یک بخش استراحت یا Rest Room برای آنها تدارک دیده بود که در آن کارمندان مرکز تحقیقات امکان خوابیدن، غذا خوردن و یا صحبت با یکدیگر را داشتند.

در ادامه بازدید از خط تولید کروز به بخش تولید قطعات برق و الکترونیک این شرکت سر زدیم که بزرگترین سایت تولید قطعات الکترونیکی در ایران و همچنین کشورهای اطراف است. بخش تولید قطعات برق و الکترونیک کروز در حال حاضر دارای 8 خط تولید بوده که طی یک شبانه روز قادر به قطعه گذاری نزدیک به 6 میلیون قطعه است. کروز قصد اضافه کردن دو خط تولید دیگر تا بهمن ماه را هم دارد که به موجب آنها ظرفیت قطعه گذاری کلی بخش برق و الکترونیک کروز به 7.5 تا 8 میلیون قطعه طی یک شبانه روز می رسد. در خطوط تولیدی بخش قطعات برق و الکترونیک کروز انواع قطعات الکترونیکی به کار رفته در خودرو از ساده ترین موارد شامل کلیدها تا بردهای پشت آمپر، ECU و ماژول کنترلی کیسه هوا و … تولید می شوند.

کروز هم اکنون قادر به تولید انواع ECU برای خودروهای تولید داخل اعم از دریچه گاز برقی و مکانیکی و همچنین دوگانه سوز بوده و ضمن تولید بورد این ECU ها، قاب فلزی آن را نیز تولید کرده و تمام تست های حرارتی لازم را نیز روی آن انجام می دهد. نکته جالب و بسیار مهم بکارگیری کروز از بانوان در خط تولید قطعات برق و الکترونیک خود بوده که الزاما تحصیلات آنها مرتبط با برق نبوده و برای بکارگیری در این قسمت آموزش های لازم به آنها داده شده است. البته در کنار این پرسنل خط تولید خانم، تکنسین های آقا نیز وجود دارد که روی روند کار نظارت دارند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=252464
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه