میهن صنعت:

دانشجویان قزوین پیشرو در طراحی خودروی هیبریدی/ زمینه صرفه جویی 40 درصدی سوخت فراهم شد+تصاویر

میهن صنعت: در شرایطی که در سال 92، متوسط مصرف روزانه بنزین در ایران بیش از 70 میلیون لیتر بوده است و این امر موجب شکل گیری بحران آلودگی هوا در کلان شهرهای ایران شد، دانشجویان قزوینی با ساخت خودروی هیبریدی زمینه صرفه جویی 40 درصدی سوخت را فراهم کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،در چند دهه اخیر به دلیل وقوع بحرانهای انرژی درجهان و خطر وابستگی به سوخت فسیلی در کنار آلودگی زیست محیطی ناشی از آن، کشورهای پیشرفته صنعتی با طراحی و تولید انبوه خودروهای هیبریدی و الکتریکی و پاک، به سمت استفاده هرچه بیشتر از انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر حرکت می کنند.

بر اساس تازه ترین داده های آژانس بین المللی انرژی، در سال ٢٠١٣ انرژی خورشیدی ، ٠,٨٦ درصد برق دنیا را تولید کرده است و این میزان در سال ٢٠١٤ به یک درصدنزدیک می شود همچنین دراین گزارش آمده در سال گذشته ١٥ کشور از جمله ژاپن واسترالیا، بیش از یک درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین کرده اند.در میان کشورهایی که بیشترین میزان برق خود را با استفاده از انرژی خورشیدی تولید می کنند، ایتالیا با ٧,٨ درصد در صدر جدول قرار دارد و بعد از آن آلمان با ٦.٢ درصد و یونان با ٥.٨ درصد قرار دارد.

به گفته سامان میرهادی، مدیر دفتر برق و انرژی روستایی سازمان انرژی های نو، سهم انرژی خورشیدی در تولید انرژی در کشور نزدیک صفر است و بر اساس گفته های معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تنها ۲۱۹ مگاوات برق با استفاده از انرژی های باد، خورشید و نیروگاههای کوچک آبی تولید می شود.

مسئله دیگری که توجه به انرژیهای پاک را دوچندان می کند مصرف بالای بنزین در کشور و آلودگی هوای ناشی آز آن است.

به گزارش شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در سال 92، متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور بیش از 70 میلیون لیتر بوده است که این امر موجب شکل گیری بحران آلودگی هوا در کلان شهرهای ایران شد و براساس صحبتهای علی اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت در سال 91 شهر تهران فقط پنج روز هوای پاک داشت.

با توجه به ضعف های موجود و عدم توجه به طرحهای مبتنی بر انرژی پاک، مرکز تحقیقات و مکانیک خودروی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در سال 87 با هدف طراحی خودوری پاک در این دانشگاه تاسیس شد که در این مرکز تاکنون طراحی دو خودروی الکتریکی و هیبریدی، دو خودروی خورشیدی، یک دستگاه موتورسیکلت الکتریکی، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین و میکرو ماهواره انجام شده است.این مرکز همچنین در زمینه طراحی خودروهای خورشیدی، الکتریکی و هیبریدی رتبه نخست در خاورمیانه را داراست و خودروی خورشیدی این مرکز به نام "هاوین" تنها خودروی خورشیدی ساخته شده در کشور محسوب می شود.

خودروی هیبریدی موجب 40 درصد صرفه جویی در سوخت می شود

خودروهای هیبریدی، نوعی از وسایل نقلیه موتوری هستند که سیستم موتور آنها برای حرکت کردن از ترکیب دویا چند منبع جداگانه انرژی استفاده می‌کند و خودرو این قابلیت را دارد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آنها در کنار یکدیگر استفاده کند.
 
بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده تاکنون از نوع بنزینی، الکتریکی هستند گرچه بعضی از خودروسازها مانند پژو فرانسه خود روهای هیبریدی از نوع دیزل، الکتریک نیز تولید کرده اند که نمونه خودروی هیبریدی شرکت پژو با نام پژو 308 در سال 2011 در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش در آمد.

یک موتور هیبریدی به طور کلی از یک موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی، ژنراتور و باتری تشکیل شده است که هرکدام از این بخشها دارای مزیتهایی در برابر موتور بنزینی معمولی است، برای مثال موتور بنزینی که در این خودرو وجود دارد شباهت زیادی به موتورهای بنزینی خودروهای بنزینی دارد اما حجم این موتور کوچکتر و نیز دارای تکنولوژی بالاتری نسبت به خودروهای معمولی است که باعث کاهش الودگی و افزایش کارایی می شود.

همچینین موتور الکتریکی در خودروهای هیبریدی هم به عنوان موتورمحرک قادر به کار است و هم به عنوان ژنراتور و زمانی که به این موتور نیاز است موتور با استفاده از باتری ها قادر خواهد بود شتاب مورد نظر را ایجاد کند و زمانی که خودرو نیازی به موتور الکتریکی ندارد و در سراشیبی قرار دارد، موتور الکتریکی با استفاده از سرعت سراشیبی به عنوان یک ژنراتور نیرو را به باتری ها بر می گرداند و موجب شارژ دوباره باتری خودرو می شود.عملکرد ژنراتور در موتورهای هیبریدی بسیار شبیه به موتور الکتریکی است با این تفاوت که ژنراتور فقط وظیفه تامین الکتریسیته مورد نیاز موتور را بر عهده دارد نه کار دیگر  و باتری ها در خودروی هیبریدی وسیله ذخیره انرژی برای موتور الکتریکی هستند.

نخستین خودروی هیبریدی جهان در سال 1905 توسط یک مهندس امریکایی به نام اچ. پایپر طراحی شد که موتور طراحی شده توسط وی ترکیبی از موتور بنزینی و الکتریکی بود که می توانست درمدت 10 ثانیه تا سرعت 25 مایل در ساعت شتاب گیرد.

در زمینه طراحی خودروی هیبریدی در ایران مرکز مکانیک و خودروی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین توانسته است دستاوردهای چشمگیری داشته باشد.

این مرکز در سال 1387 با هدف طراحی خودروی پاک در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تشکیل و موفق به طراحی یک نمونه خودروی هیبریدی چهار نفره با نام پاراکس و یک خودروی 2 نفره الکتریکی شد.

تیم سازنده خودروی پاراکس شامل 16 نفر از فارغ التحصیلان کشور در رشته های مکانیک، برق، کنترل، قدرت، نرم افزار و صنایع است.

حسین زیارتی، سرپرست تیم طراحی خودروی پاراکس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طراحی خودروی پاراکس از مهر ماه سال 90 آغاز شد و این خودرو توانست در همین سال با شرکت در سومین دوره مسابقات طراحی خودروی دانشگاه صنعتی شریف با کسب امیتاز 1259.6 مقام نخست را بدست آورد.

وی در تشریح مزیتهای خودروی پاراکس افزود:سیستم انتقال قدرت و بدنه این خودرو متفاوت و شتاب آن 55 درصد بیشتر از خودروی پراید و مزیت دیگر این خودرو نسبت به موتور بنزینی 40 درصد صرفه جویی در مصرف سوخت است.

زیارتی در مورد ویژگیهای فنی این خودرو بیان کرد: خودروی پاراکس در سه حالت تمام برقی، تمام اسپرت و تمام هیبریدی طراحی شده و در حالت تمام برقی، مانند خودروی برقی عمل می کند و تنها با انرژی الکتریکی حرکت می کند در این حالت سرعت حرکت این خودرو 90 کیلومتر در ساعت است.

وی گفت: در حالت تمام اسپرت هدف افزایش شتاب و سرعت بیشینه به 200 کیلومتر در ساعت می رسد و حالت تمام هیبریدی با هدف کاهش مصرف سوخت طراحی شده است.

زیارتی تصریح کرد: این خودرو در حالت الکتریکی میتواند با 30 دقیقه شارژ مسافت 40 کیلومتری را طی کند و ازجمله امکانات جانبی این خودرو می توان به سیستم پیشرفته مانیتورینگ و نمایش اطلاعات، سیستم عیب یابی و نمایش خودکار و آنلاین، سیستم امنیتی تشخیص هویت راننده با اثر انگشت، قابلیت ذخیره تمامی اطلاعات خودور، اطلاعات دارای برق 220 ولت و سایر امکانات موجود در خودرو های روز دنیا اشاره کرد.

سرپرست تیم طراحی خودروی پاراکس گفت: این خودرو با وزن 960 کیلومتر به صورت پنج دنده طراحی شده و توانایی حمل 4 نفر را دارد، بدنه آن از جنس کامپوزیت و سیستم انتقال قدرت آن از نوع موازی جلو محرک است.

وی در ارتباط با تولید انبوه این خودرو اظهارداشت: تولید انبوه این خودرو نیازمند توجه دلسوزان محیط زیست، وزارتخانه های مربوطه و صنایع خودرو سازی است.

زیارتی افزود: با توجه به صرفه جویی 40 درصدی در مصرف سوخت با بهره گیری از این خودرو می توان از وابستگی کشور به واردات بنزین و سوختهای فسیلی کم کرد که قدم اول در راه ترویج استفاده از این خودرو پیشتازی ارگان های دولتی در بهره گیری از این خودرو به جای خودروهای بنزینی است.

وی در ارتباط با حمایت از خودروهای پاک یادآورشد: در دولت آلمان قوانینی تصویب شده که استفاده از خودروی الکتریکی و هیبریدی تشویق می شود به طوری که در این کشور قرار است از این خودروها در بخش حمل و نقل عمومی استفاده شود و یا دولت مالزی قصد دارد که 10 درصد از خودروهای خود را با خودروهای هیبریدی جایگزین کند.

زیارتی بیان کرد: دولت می تواند با دریافت مالیات از صنایع آلاینده، این مالیات را به حمایت از تولیدکنندگان و محققین خودروهای پاک اختصاص دهد تا از این طریق صنایع آلاینده نسبت به کاهش آلایندگی فعالیت های خود اقدام کنند و از سوی دیگر بخشی از هزینه های تحقیق و تولید این گونه از خودروها در کشور تامین شود.

بدیهی است در اقصی نقاط کشور جوانان و مبتکران فراوانی هستند که قادرند در صورت حمایت مسئولان زمینه خودکفایی کشور و کاهش مصرف در بخشهای مختلفی را فراهم کنند و با قطع وابستگی تدریجی زمینه شکوفایی اقتصاد و صنعت  را فراهم کنند.

دانشجویان دانشگاه آزاد که این روزها آوازه جهانی در رشته های مختلفی از جمله ربوکاپ، ساخت خودروهای برقی، خورشیدی و دهها اختراع دیگر پیدا کرده اند نمونه ای از خیل اندیشمندان جوانی هستند که می توانند در ارتقاء جایگاه علمی کشور نقش آفرین باشند به شرط آن که آنها را باور کنیم و با اعتماد به جوانان آنها را در عمران وآبادنی کشور و قطع وابستگی ها سهیم کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=48077
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه