مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت :

دلال بازی دلیل افزایش قیمت برنج بومی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: دلیل افزایش قیمت برنج دلال بازی در بازار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مسعود اسدی پرور با بیان اینکه شهرستان رشت بزرگترین شهرستان تولید کننده برنج کشور است، اظهار کرد: در گذشته رصد قیمت و تنطیم بازار برنج بر عهده وزارت سمت بود که اخیرا به جهاد کشاورزی واگذار شده و این امر موجب شد که عید امسال شاهد قیمت مناسب برنج باشیم.

وی افزود: در عید امسال ۲۰۰ تن برنج خارجی نظیر؛ برنج هندی و تایلندی در فروشگاه های مختلف رشت توزیع شد و این توزیع همچنان ادامه دارد.

اسدی پرور در خصوص افزایش قیمت برنج بومی در روزهای اخیر خاطرنشان کرد: اگر اقدامات لازم انجام نمی شد شاید قیمت برنج بومی به ۹۰ هزار تومان هم در رشت می رسید.

 ترمز افزایش قیمت برنج کشیده شده است

وی یادآور شد: در حال حاضر ترمز افزایش قیمت برنج کشیده شده و قیمت صعودی برنج بومی کاهش یافته است و به طور میانگین کیلویی ۷۰ هزار تومان است که مصرف کنندگان می توانند از کارخانه های شالیکوبی تا ۶۵ هزار تومان هم تهیه کنند.

اسدی پرور تصریح کرد: کاملا مشخص است که دلیل افزایش قیمت برنج دلال بازی ها است و برای برنج ۱۴۰۱ تمهیدات ویژه ای اندیشیده شده تا دست دلالان از بازار برنج بومی کوتاه شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: یکی از این راهکارها کشت قراردادی برنج است که سهم شهرستان رشت امسال برای اجرای این قرارداد ۴۶۶۰ هکتار است که ۴۱۶۰ هکتار آن برای کشت قراردادی برنج بومی و ۵۰۰ هکتار نیز برای کشت برنج ارقام پرمحصول است.

برخی از برنجکاران رشت برای خرید سم، کود و بیمه تنخواه ندارند   

وی با اشاره به اینکه برخی از کشاورزان برنجکار رشت در حال حاضر برای خرید کود و سم و همچنین هزینه پرداخت بیمه شالیزار و غیره تنخواه ندارند و در گذشته مجبور بودند از دلالان پول قرض کنند، افزود: علاوه بر اینکه در کشت قراردادی تامین  کود و سم و مابقی موارد مورد نیاز تولید برنج توسط دولت تامین می شود هر کشاورزی که مایل است شالیزارش را بیمه کند می تواند در حین کشت قراردادی برنج برای بیمه هم اقدام کند.

اسدی پرور ادامه داد: از آنجاییکه ممکن است امسال برخی از شالیزارها دچار تنش آبی شوند به کشاورزان رشت توصیه می کنیم که بیمه سنگین را انتخاب کنند که در صورت مواجهه با خسارت به ازای هر هکتار شالیزار ۳۰ میلیون تومان غرامت دریافت می کنند.

پیش بینی تنش آبی در ۴ هزار هکتار از شالیزارهای رشت

وی تصریح کرد: شهرستان رشت ۶۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و ما پیش بینی می کنیم ۴۰۰۰ هکتار از شالیزارهای این شهرستان با تنش آبی مواجه شوند.

مدیر جهاد کشاورزی رشت گفت: در جلساتی که برگزار شد مسئولین مرتبط بخش کشاورزی تاکید داشتند که بخش هایی از شهرستان رشت نظیر خشکبیجار و لشت و نشاء حتما از مزایای کشت قراردادی برخوردار شوند زیرا همواره این بخش ها برای تامین آب برنج مورد نیاز خود دچار مشکل می شوند.  /ایسنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=242760
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه