میهن صنعت :

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی: دولت با دو نرخی کردن بنزین مخالف است

میهن صنعت : رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درباره دو‌نرخی کردن بنزین گفت: دولت اساسا دو نرخی بودن را در یک شرایط اقتصاد سالم، فسادآور می‌داند و با دو نرخی کردن بنزین مخالف است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، محمدباقر نوبخت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این پرسش که چرا رشد اقتصادی سال 94 به 0.9 کاهش یافت؟ گفت: تاثیر کاهش قیمت نفت روی بودجه و منابع دولت و همچنین تردید سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری از عوامل کاهش این رشد بوده است.

 

وی افزود: در نیمه دوم سال 1394 پس از اینکه متوجه شدیم تا شهریور رکود نسبی وجود دارد و رشد حدود 3 درصدی در سال 93 درحال کاهش است دولت بلافاصله بسته سیاستی ضد رکودی را به‌صورت کوتاه‌مدت ارائه کرد.

نوبخت ادامه داد: 7 هزار و500 میلیاردتومان منابع دولتی برای فعال کردن طرح‌های عمرانی و همچنین منابعی برای کمک به صنعت خودرو در نظر گرفته شد.

سخنگوی دولت افزود: مرکز آمار گزارش سه ماهه رشد اقتصادی سه ماهه چهارم سال 94 را ارائه کرد که نشان داد رشد اقتصادی کشور به مثبت 2 درصد افزایش یافته و رشد منفی صنعت، مثبت شد و خدمات هم به همین ترتیب.

نوبخت به افزایش رشد تولید پس از برجام اشاره و اضافه کرد: پس از برجام موفق شدیم میزان صادرات و تولید را دو برابر افزایش دهیم که با این کار در سه‌ماهه چهارم سال 94 رشد اقتصادی مثبت 2 درصد حاصل شد.

وی گفت: رشد اقتصادی مثبت 2 درصد که در سه ماهه چهارم سال 94 اتفاق افتاد از طریق افزایش پایه پولی نبود و بخشی از آن مربوط به بیش از 7هزار و 500 میلیارد تومان تزریق منابع مالی از سوی دولت برای طرح‌های عمرانی بود و برای تحریک تقاضا هم از سیاست‌های پولی و هم مالی استفاده شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه نظام بانکی هر سال 300 تا 350 هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا می‌کند، افزود: صندوق توسعه ملی هم از سال گذشته حدود یک میلیارد دلار یعنی معادل 3هزار میلیارد تومان به بخش صنعت و کشاورزی تسهیلات داد و رشد بخش کشاورزی از 3.5 به 5.5درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: مردم باید آثار رشد اقتصادی را در زندگی خود احساس کنند اما در حالی این مهم انجام می‌شود که رشد اقتصادی بیش از 5 تا 6 درصد باشد.

نوبخت افزود: همین که پارسال در این شرایط توانستیم رشد منفی را به مثبت تبدیل کنیم، معقول بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: مرتب هیات‌های بلند‌پایه خارجی به کشور می‌آیند و تاکنون بیش از 9 رئیس‌جمهور، 5 نخست‌وزیر، 3 رئیس مجلس سنا، بیش از 19 وزیر امور خارجه و هیأت‌های مختلف به ایران آمده‌اند و قراردادهایی را منعقد کرده‌اند. نوبخت افزود: از 27 دی پارسال تاکنون بیش از 3 میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی روی 41 طرح انجام شد.

وی تاکید کرد: این پیشرفت‌ها ادامه دارد و مردم آثار آن را در زندگی خود احساس خواهند کرد.

نوبخت گفت: بیش از 4 هزار واحد صنعتی اکنون وجود دارند که تکمیل شده‌اند و تجهیزات و ماشین آلات هم دارند اما چون سرمایه در گردش ندارند تعطیل هستند.

وی افزود: برای فعال کردن واحدهای صنعتی بیش از 16 هزار میلیارد تومان تامین منابع مالی کردیم و بیش از 800میلیارد تومان یارانه برای آنها قرار دادیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: گزارش همه اینها را قبل از پایان امسال به تفکیک استان و شهرستان بیان خواهم کرد. وی با اشاره به اینکه شرط لازم این کار برداشتن تحریم‌ها بود، گفت: دولت این کار را انجام داده است و در راستای آن تلاش می‌کند. نوبخت تاکید کرد: دولت تلاش می‌کند به جای تزریق پول بین مردم زیرساخت‌ها را آماده و اشتغال مولد ایجاد کند.

وی گفت: قطعا تا پایان امسال بیش از 660 طرح عمرانی در سراسر کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

نوبخت با بیان اینکه صنعت ما رشد مطلوبی ندارد و واحدهای تولیدی و صنعتی باید فعال شوند، افزود: بخش عمده تولید ما در کشاورزی بود که در چهار فصل سال گذشته رشد مطلوبی را در این بخش داشتیم.

نوبخت درباره قانون بودجه و حذف 24میلیون نفر افراد پردرآمد و دو نرخی‌شدن بنزین گفت: آن مواردی را که مجلس شورای اسلامی در قالب حذف 24 میلیون نفر افراد پردرآمد مطرح کرد در دستور کار ما و جزو 3 میلیون نفری که یارانه آنان حذف شد بود.

وی افزود: طبق این قانون دولت اجازه تشخیص نیازمند را دارد ضمن اینکه پول‌های ناشی از حذف یارانه دهک‌های پردرآمد به دولت می‌تواند کمک کند.

نوبخت ادامه داد: سالانه حدود 42هزارمیلیارد تومان و هر ماه3 هزار و 400میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کنیم که رقم سنگینی است.

وی با تاکید بر اینکه دولت نمی‌تواند از سفره مردم بزند و از پول آن استفاده کند، گفت: اجازه نداریم یارانه نیازمندان را حذف کنیم.

نوبخت افزود: ‌دولت یارانه هر کسی را که تشخیص دهد درآمد بالایی دارد و مستحق این دریافت نیست قطع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قانون افراد ثروتمند را کسانی دانسته که درآمد بالای 35میلیون تومان در سال دارند، گفت: افرادی که این درآمد را دارند اما در شهرهای بزرگ مانند تهران زندگی می‌کنند و دانشجو دارند و مستاجر هستند، نمی‌توان ثروتمند قلمداد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه به اقتصاد رقابتی وحضور بخش خصوصی معتقد هستیم، افزود: اینکه قیمت یکی از عوامل تعیین‌کننده است بخشی از اصول ما است اما دولت باید نظارت لازم را داشته باشد و ضمن حمایت از تولید‌کنندگان باید حمایت از مصرف‌کنندگان را هم جزو وظایف خود بداند.

نوبخت با اشاره به اینکه نهادهای قیمت‌گذار، سوسیالیستی نیستند و در همه جای جهان وجود دارند، اضافه کرد: مالکیت و مدیریت باید بر عهده بخش خصوصی باشد و دولت باید در جایگاه سیاست‌گذاری و نظارت باشد./tvwj hlv,c/

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع داخلی کشور و همچنین تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران از طریق تلگرام به کانال اختصاصی میهن صنعت (https://telegram.me/mihansanat ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=85022
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه