میهن صنعت:

رابطه قیمت دلار با بازار ارزهای خارجی

در روزهای اخیر، نوسانات قیمت دلار در بازار داخلی، عده زیادی را به سمت مغازه های صرافی و صف بستن جلوی آنها کشانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در روزهای اخیر، نوسانات قیمت دلار در بازار داخلی، عده زیادی را به سمت مغازه های صرافی و صف بستن جلوی آنها کشانده است.

بازار خرید و فروش دلار در ایران با ریسک همراه است چرا که نمی توان به شکل دقیقی، قیمت آینده آن را پیش بینی کرد. در عوض در بازار ارزهای خارجی یا Forex که برگرفته از عبارتForeign Exchange Market است، می توان با به دست آوردن دانش سرمایه گذاری و معامله گری اصولی، به راحتی ارزش دلار و قیمت آینده آن را پیشبینی کرد و بر اساس آن معاملات موفقی در این بازار انجام داد.

در بازار بین المللی فارکس، محدودیتی برای ثبت نام افراد وجود ندارد و ایرانی ها می توانند به جای خرید و فروش اسکناس های دلار که سختی های زیادی دارد، از معاملات دلار در این بازار دوطرفه استفاده کنند. مزیت مهمی که این بازار نسبت به بازار داخلی دلار دارد، این است که با کاهش قیمت ها، سرمایه‌گذاران می توانند معاملات فروش باز کنند تا با پیش فروش کردن دلار در قیمت های بالا و بازخرید آن در قیمت های پایین تر، سود کنند اما در بازار داخلی با کاهش قیمت دلار، ممکن است خریداران بسیاری دچار ضرر شوند.

البته نکته مهم این است که زمان کاهش قیمت یا افزایش آن پیش از موعد و یا در ابتدای روند صعودی و نزولی پیشبینی شود. برای این که قدرت پیشبینی قیمت را به دست بیاورید می توانید از آموزش رایگان فارکس استفاده کنید. در این آموزشها، جنبه های مختلف معامله گری مثل تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، مدیریت سرمایه، مدیریت ریسک و روان شناسی معاملات آموزش داده شده است.

در ابتدای کار استفاده از این آموزشهای رایگان و کاربردی، بسیار مناسب است اما در نهایت برای انجام معاملات در بازار جهانی ارزهای خارجی باید از یک نقشه یا استراتژی جامع استفاده کنید. در ادامه به معرفی استراتژی موفق فارکس و علت محبوبیت آن می پردازیم. استراتژی Comprehensive Trading Strategy یا به طور خلاصه، استراتژی CTS، یک استراتژی جامع معاملاتی است که در آن تمام جنبه های معامله گری برای داشتن یک معامله موفق لحاظ شده است. در این استراتژی موفق که سوددهی آن به اثبات رسیده است، نه تنها بهترین نقاط ورود به معامله و خروج از آن مشخص شده بلکه تکنیک های بسیار مهم مدیریت ریسک و روان شناسی معاملات هم به هنگام خرید و فروش جفت‌ارزها، در نظر گرفته می شوند.

بسیاری به اشتباه تصور می کنند با یادگیری یک تکنیک از تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال می توانند به صورت همیشگی از این بازار سود بگیرند اما بیشترِ این افراد نه تنها نمی توانند از این بازار سود بگیرند بلکه مدام در حال ضرر کردن هستند. در استراتژی CTS، با ترکیب مفاهیم تحلیل تکنیکال و بنیادی، مدیریت ریسک و روان شناسی، انجام معاملات موفق در بازار ارزهای خارجی به صورت بلندمدت امکان پذیر می شود.

در بازار تبادل ارزهای خارجی یا همان فارکس، ارزها به صورت جفتی در برابر یکدیگر معامله می‌شوند. برای مثال ارز دلار در برابر دلار کانادا (USDCAD)، فرانک سوئیس (USDCHF)، ین ژاپن (USDJPY) و … سنجیده می شود. البته ارزهای دیگر به جز دلار هم به صورت جفتی در برابر یکدیگر می شوند که از میان آنها می توان به جفت ارز یورو به دلار (EURUSD)، پوند به دلار (GBPUSD) و پوند به ین (GBPJPY) اشاره کرد.

سرمایه گذاران این بازار برای معامله کردن جفت ارزها از روشهای مختلفی مثل مقایسه عملکرد اقتصادی دو کشور مربوط به جفت ارز، قدرت ارزها، مفاهیم مربوط به تحلیل تکنیکال و استراتژی معاملاتی استفاده می کنند. برای این که با نحوه معامله کردن در این بازار آشنا شوید از یک مثال ساده استفاده می کنیم. فرض کنید که می خواهید جفت ارز دلار به ین ژاپن را بخرید چون عملکرد اقتصادی کشور آمریکا نشان دهنده رشد بیشتر نسبت به کشور ژاپن است. اگر تحلیل شما درست باشد با افزایش قیمت و در نهایت خروج از معامله سود به دست می آورید.

حالا فرض کنید بعد از گذشت چند ماه ارزش ین ژاپن از دلار آمریکا پیشی می گیرد. در نتیجه روند جفت ارز دلار به ین، با کاهش قیمت مواجه می شود. در چنین حالتی شما معامله فروش باز می کنید و از کاهش قیمت دلار نسبت به ین هم سود به دست می آورید.

وجود چنین مزیت هایی باعث شده است تا سرمایه گذاران بسیاری به جای خرید اسکناس های دلار، کار تحلیل کردن و معامله‌گری در بازار تبادل ارزها را یاد بگیرند تا بتوانند از این طریق سود بیشتری به دست بیاورند.

در این بازار غیرمتمرکز و بسیار بزرگ، امکان دستکاری قیمت ها وجود ندارد و خوشبختانه علم معامله کردن در آن هم از طریق مراجع معتبر این رشته قابل یادگیری است. علاوه بر این موارد، وجود عاملی به نام ضریب اهرمی یا لوریج (Leverage) باعث شده تا جذابیت این بازار دوچندان شود.

لوریج، قابلیتی است که سرمایه گذاران می توانند با استفاده از آن با مبلغی بیشتر از سرمایه اولیه خود معامله می کنند. برای مثال اگر شما 100 دلار سرمایه داشته باشید، با استفاده از لوریج 10، سرمایه شما به اندازه 1000 دلار در نظر گرفته می شود. حال اگر یک معامله خرید انجام داده باشید که 10 درصد سود نصیب شما کند، سود شما برابر با 100 دلار خواهد بود. به عبارت دیگر، سود شما نسبت به سرمایه واقعی تان، 100 درصد است.

برخی معامله گران ناشی به امید کسب سودهای زیاد، از لوریج های بسیار زیاد مثل 1000 استفاده کرده و بدون تعیین حد ضرر، در بازار فارکس معامله می کنند و بدین طریق بخش زیادی از سرمایه خود را از دست می دهند.

از طرف دیگر، افراد موفقی هستند که با استفاده از استراتژی جامع معاملاتی، در عین استفاده از لوریج‌های مناسب، با تعیین حد ضرر به اندازه یک درصد از کل سرمایه شان، خطر ضرر کردن را بسیار کوچک نگه می دارند. چنین افرادی می توانند به صورت بلندمدت از بازار ارزهای خارجی سود بگیرند. در این میان، فرقی هم نمی کند که این افراد، جفت ارزها، طلا، نفت، ارزهای دیجیتال و یا سایر موارد را معامله کنند. به دلیل تعهد این افراد و پایبندی شان به استراتژی جامع معاملاتی، کسب سود در هر دارایی مالی برای آنها امکان پذیر می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=255242
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه