«میهن صنعت»:

راهکارهایی برای داشتن رژیم غذایی مناسب در ماه رمضان

روزه داری در کنار اجرای برنامه غذایی صحیح این دوران در پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر بسیار مفید و کمک  کننده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مریم مهارت رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: پس از افطار، داشتن تحرک و فعالیت با شدت متوسط، برای مصرف شدن کالری توصیه می شود. نماز خواندن در اوقات مختلف روز با حرکت هماهنگ تعدادی از مفاصل و ماهیچه ها، ایجاد توازن و تعادل بدن، مصرف کالری، کمک به جریان خون و کمک به متابولیسم غذا را به همراه دارد.

او، بیان کرد: مصرف بیشتر از هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و آب سبزی ها و صیفی ها مانند آب هویج، آب گوجه فرنگی و آب کرفس که سبب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی می شود، در فاصله افطار تا سحر ضمن حفظ ایمنی در شرایط کنونی، برای پیشگیری و کنترل بیماری کووید ۱۹، بدن را از کم آبی در طول روزه داری حفظ می کند.

مهارت، تصریح کرد: خوردن غذاهای چرب و شور، همچنین انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، شورها، انواع سوسیس، کالباس و سایر فست فودها، با تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی همراه است که توصیه می شود به جای نمک از سبزی های خشک و معطر و محلی برای طعم دار کردن غذا استفاده شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، ادامه داد: محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار، شام و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک کننده است.

او، افزود: دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش کرده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود.

مهارت، اضافه کرد: به علاوه در افرادی که مستعد افزایش فشار خون و یا مبتلا به این بیماری هستند باید در این زمینه احتیاط بیشتری داشته باشند که توصیه می شود از کمترین میزان مقدار نمک در تهیه غذاها استفاده شود. 

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، اظهار کرد: خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون است.

مهارت، گفت: مواد خیلی شیرین مانند زولبیا، بامیه و گوش فیل، حلوا و شله زرد در وعده سحری که سبب افت سریع قند خون در ساعات اولیه روز می شود، مصرف نشود.

او، بیان کرد: مصرف آب زیاد در وعده افطار میان صرف غذا سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، تصریح کرد: بسیاری افراد با ترس تشنگی در طول روز، زمان صرف سحری به مقدار فراوان آب می نوشند که عادت صحیحی نیست و در عوض برای برطرف شدن تشنگی در طول روز توصیه می شود از زمان افطار تا سحر صیفی و میوه های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی و مرکبات را مصرف کنند.

مهارت، ادامه داد: اگرچه برای تامین بخشی از انرژی موردنیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های محلول در چربی باید در طی روزه داری از روغن ها و چربی های خوراکی در حد متعادل استفاده شود، اما مصرف مواد غذایی سنگین، دیر هضم، پر چرب و سرخ شده مانند الویه، سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا، انواع کوکو و کتلت های چرب به هنگام افطار مناسب نیست و توصیه می شود از انواع روغن مایع مانند کلزا، ذرت، سویا، کنجد یا روغن آفتابگردان و به مقدار کم در تهیه غذا و به جای غذاهای چرب و سرخ کرده، از غذاهای آب پز و بخارپز بیشتر استفاده شود.

او، افزود: تمام چربی های قابل رویت گوشت قبل از طبخ گرفته شود و هنگام طبخ مرغ سعی شود ابتدا پوست را جدا کرده و به جای سرخ کردن، از روش آب پز استفاده شود./باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=209959
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه