رئیس سازمان برنامه و بودجه:

راه‌آهن زاهدان ـ خاش به‌زودی افتتاح می‌شود‌

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: راه‌آهن زاهدان ـ خاش به‌عنوان یک بخش مهم از پروژه احداث خط‌آهن چابهار ـ زاهدان به‌زودی افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، محمدباقر نوبخت صبح امروز در جریان سفر به سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: راه‌آهن زاهدان ـ خاش به‌عنوان یک بخش مهم از پروژه احداث خط‌آهن چابهار ـ زاهدان به‌زودی افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان یک پروژه مهم زیربنایی برای استان سیستان و بلوچستان و کشور محسوب می‌شود، گفت: در ماه‌های پایانی دولت تلاش داریم همه تعهداتی که به مردم شریف سیستان و بلوچستان داریم محقق شود.

وی با اشاره به اینکه  بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های سیستان و بلوچستان جزو برنامه‌های سفر یک‌روزه وی به این استان است، ادامه داد: در زمان حاضر حدود 46 پروژه به‌ارزش 5700 میلیارد ریال در سیستان و بلوچستان در حال اجرا هستند که به‌زودی به اتمام می‌رسند.

 افتتاح همزمان یک‌هزار واحد مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)  و چهارهزار و 700 واحد مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دو روستای زابل از برنامه‌های سفر محمدباقر نوبخت به سیستان و بلوچستان است. همچنین افتتاح ساختمان فرمانداری شهرستان‌های نیمروز و فنوج، مجتمع آموزشی، فرهنگی و ورزشی بانوان شهرستان نیمروز و هامون و پل افضل‌آباد از دیگر برنامه‌های این سفر است. رئیس سازمان برنامه و بودجه در این سفر از راه‌آهن زاهدان ـ خاش و خاش ـ ایرانشهر به‌صورت هوایی بازدید و در ادامه  این سفر از حاشیه شهر زاهدان دیدن خواهد کرد.

پروژه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ سرخس یکی از طرح‌های مهم ملی در حال اجرا در سیستان و بلوچستان است که تکمیل و راه‌اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند.

خط ریلی چابهار ـ سرخس به‌صورت یک‌خطه و برای جابه‌جایی کالا و مسافر در حال ساخت است، این خط ریلی 90 درصد برای جابه‌جایی کالا و حدود 10 درصد برای مسافر پیش‌بینی شده است. مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به‌طول 610 کیلومتر سال 1389 کلنگ‌زنی شد و از سال 1392 به‌طور جدی درحال اجراست.

این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان‌های کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می‌شود و پس از آن برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه به سرخس متصل می‌شود.

از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد است.

راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ میلک ـ سرخس به‌عنوان اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه‌بر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تأثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت.

ایجاد زیرساخت ریلی سبب دسترسی بهتر به معادن غنی استان می‌شود و بهره‌برداری از آن‌ها را مقرون به صرفه می‌کند، علاوه بر این مقدمات لازم برای سرمایه‌گذاری در زمینه فعال‌سازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم می‌شود./تسنیم

انتهای پیام/

 
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=209257
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه