مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید خبرداد

رشد چشمگیر تسهیلات خرد برای ایجاد اشتغال در دولت یازدهم

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: اعطای تسهیلات صندوق کارآفرینی امید طی سه سال فعالیت دولت یازدهم نسبت به دولت قبل به ترتیب در حوزه های صنعت، خدمات و کشاورزی با رشد چشمگیر 490 ،60 و 6 درصدی همراه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، 'اصغر نوراله زاده' روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به عملکرد صندوق در دولت تدبیر و امید،افزود: صندوق در دوره سه ساله فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از360 هزار فقره تسهیلات با مبلغ 32 هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است که به لحاظ تعدادی و مبلغ تسهیلات رشد چشمگیری را نسبت به عملکرد صندوق طی سه سال پایانی دولت دهم نشان می دهد.
وی ادامه داد: میانگین پرداختی سالیانه تسهیلات صندوق طی سال های دولت دهم (پرداختی های صندوق و بانک های عامل)، 94 هزار فقره وام با مبلغ 6هزار و 800 میلیارد ریال در سال بود در حالیکه این میانگین سالیانه در طول دولت یازدهم 120 هزار فقره وام با مبلغ قریب به 11هزار میلیارد ریال می باشد که به لحاظ تعدادی، 28 درصد رشد و به لحاظ مبلغی 62 درصد رشد را نشان می دهد.
نوراله زاده بیان داشت: همچنین طی سه سال آخر دولت دهم، بخشی از تسهیلات اعطایی از طریق بانک های عامل پرداخت می‌ شد که به دلیل مشکلات و انحراف قابل توجه این دسته از وام ها، از ابتدای شروع دولت یازدهم مقرر شد با عنایت به وجود سیستم بانکداری متمرکز و ابزار دسترسی ایجاد شده، تمامی پرداخت ها با هدف تسریع و تسهیل شرایط اعطای تسهیلات در عین ارتقای کیفی و اثربخشی تسهیلات توسط صندوق انجام شود.
به گفته مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید، مبلغ پرداختی از جانب صندوق طی سه ساله ابتدایی دولت یازدهم بسیار بیشتر از مجموع پرداختی دوره سه ساله انتهایی دولت دهم است.
وی در ادامه بیان داشت: مقایسه عملکرد صندوق کارآفرینی امید در اعطای تسهیلات به بخش های اقتصادی نیز می تواند مبین میزان توجه صندوق به بخش های اقتصادی مختلف در حوزه کسب و کارهای خرد و کوچک و خانگی باشد.
به گفته نوراله زاده،میانگین سالیانه پرداخت تسهیلات صندوق طی سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید در حوزه های اقتصادی به ترتیب به لحاظ مبلغ پرداختی در حوزه کشاورزی یکهزار و 149 میلیارد ریال،حوزه صنعت 2هزار و 302 میلیارد ریال و در حوزه خدمات چهار هزار و 318 میلیارد ریال می باشد.
وی در ادامه افزود: این در حالیست که این عملکرد در طول سه ساله آخر دولت دهم به مراتب پایین تر بوده است. به نحوی که میانگین سالیانه تسهیلات اعطایی در طول دولت دهم در بخش اقتصادی کشاورزی مبلغ یکهزار و 83 میلیارد ریال، در حوزه صنعت 390 میلیارد ریال و در حوزه خدمات 2هزار و 732 میلیارد ریال بود.

** اعطای تسهیلات ازدواج جوانان
وی با بیان اینکه تسهیلات ازدواج جوانان یکی از وظایف این صندوق محسوب می شود،افزود: عملکرد صندوق حکایت از رشد قابل توجه در اعطای تسهیلات این حوزه دارد. میانگین پرداختی سالیانه این دسته از تسهیلات در طول سه سال دولت تدبیر و امید سالیانه 71 هزار فقره وام با مبلغ سه هزار و 198 میلیارد ریال می باشد در حالیکه در دولت دهم سالیانه 18 هزار فقره با مبلغ 518 میلیارد ریال بوده است که به لحاظ تعدادی 294 درصد و به لحاظ مبلغ 517 درصد رشد را شاهد هستیم.
وی یادآور شد: تمام توفیقات صندوق در افزایش قابل توجه اعطای تسهیلات در حالی محقق شده است که صندوق به طور عملی پس از سال 90 از دریافت اعتبار در سرفصل های بودجه سنواتی بی بهره بوده و تنها از طریق بهره گیری مناسب از منابع داخلی و با رشد بهره وری از طریق کوتاه نمودن فرآیند شناسایی و اعطای تسهیلات، توانسته شاهد این رشد باشد.

**استراتژی اعطای تسهیلات صندوق
وی گفت: صندوق با اتخاذ استراتژی جلب مشارکت های مردمی در قالب ایجاد کسب و کار خرد بازار محور به شکل شبکه سازی هم افزا و حمایت از تولید محصولات بازار محور و رقابتی در کشور توانسته است نقش بسزایی در ایجاد و توسعه مشاغل و کسب و کارهای خرد، خانگی و کارفرمایی ایفا کند به گونه ای که در حال حاضر این صندوق به اصلی‌ترین و تخصصی‌ترین نهاد ارائه دهنده تسهیلات و اعتبارات خرد حمایتی قرض‌الحسنه در حوزه کسب و کارهای خرد و خانگی بدل شده و توانسته است از ابتدای دولت یازدهم خدمات ارزنده ای به جامعه هدف ارائه کند.
وی ادامه داد:در طراحی جدید صندوق که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کلید خورد،راهبردها بر اساس آسیب شناسی صورت گرفته مشخص شد؛ صندوق به عنوان یک نهاد تامین مالی خرد عمل کند. یعنی نهاد اختصاصی تامین کننده منابع مالی برای کسب و کارهای خرد و کوچک ایفای نقش کند به عبارتی کسب و کارهایی که بانک پذیر نیستند و بانک‏ها از آنها حمایت نمی کنند را مورد حمایت قرار دهد.
وی توضیح داد: براساس این مأموریت سه استراتژی محوری برای صندوق ترسیم شده است:استراتژی نخست حمایت مالی از تولید بازارمحور است با دو رویکرد بازارگرایی و منبع‌گرایی می باشد . استراتژی دوم؛ حمایت از موسسات خیریه کارآفرین و اشتغالزا و افراد خیری که در این حوزه ورود می یابند و برای افراد تحت پوشش خود به جای پرداخت نقدی اقدام به توانمندسازی و ایجاد فرصت کسب وکار می کنند.
وی با اشاره به استراتژی سوم گفت: استراتژی سوم توسعه نهاد های تامین مالی خرد و به ویژه توجه به زنجیره ارزش با ایجاد صندوق‌های خرد محلی و محصولی است که موفق به ایجاد 600 صندوق خرد محلی تا پایان شهریورماه سال جاری در روستاهای 15 استان کشور شده است.
وی تاکید کرد: با تغییر رویکرد صندوق در دولت یازدهم، آمارها بیان کننده افزایش فعالیت صندوق و رشد کم‌نظیر در مقایسه با میانگین سال‏های دولت دهم می باشد. این در حالی است که در دولت تدبیر و امید میزان قابل توجهی از اعتبارات به پرداخت تسهیلات جهت حمایت مالی از کسب و کارها،به ویژه کسب و کارهای خرد و کوچک در مناطق کمتر برخوردار و روستایی اختصاص یافته و مابقی منابع نیز به سایر سرفصل ها همچون وام ازدواج و سایر نیازهای ضروری مردم، سوق داده شده است.
وی گفت: در نهایت تاثیر و نمود اقدامات و عملکرد صندوق در محیط اجتماعی کشور که هم جهت با سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده، همواره تلاش برای توانمندسازی جامعه فعال کشور و توزیع عادلانه فرصت و ثروت با ایجاد مشارکت مردمی و بهره گیری از ظرفیت ها و مزیت ها است که ارقام و آمار ارائه شده حاکی از تحقق نسبی و قابل توجه این مهم می باشد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=124009
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه