میهن صنعت:

سالیانه 15 میلیارد دلار “کالا” از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود / وجود “سرب” در برنج هاي وارداتي

میهن صنعت: معاون پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با بیان اینکه میزان کالای قاچاق شده به کشور به 15 میلیارد دلار در سال می‌رسد گفت: مهمترین علت قاچاق به کشور اعمال تعرفه‌های غیراصولی و قوانین سخت بروکراسی اداری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عليرضا بيات معاون پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز  در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس آخرین آمارهای موجود در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک چهارم کالاهای در حال عرضه در سطح شهر از طریق قاچاق وارد کشور شده است.
 
وی افزود: هم اکنون سالیانه 15 میلیارد دلار کالا از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه عمده اقلام کالایی که از طریق قاچاق وارد کشور شده شامل وسایل صوتی تصویری، تجهیزات فنی، لوازم خانگی می‌باشد اظهار داشت: همچنین مقدار قابل ملاحظه‌ای لوازم آرایشی و بهداشتی و نیز برنج به صورت قاچاق وارد کشور شده است.
 
وی ادامه داد: 20عمده برنج هاي وارداتي به كشور 10 تا 20 برابر حد معمول سرب و مواد سمی دارند،اظهار داشت: با همکاری وزارت بهداشت و اصناف به طور جدی با واحدهایی که کالای قاچاق عرضه می‌کنند برخورد می‌شود.
 
حقیقی با بیان اینکه 150 تن برنج قاچاق از کشور پاکستان و عراق وارد کشور شده اظهار داشت: متأسفانه وجود قوانین سختگیرانه در واردات و اعمال تعرفه‌های غیر‌اصولی و نیز ماندن بیش از حد کالاهای وارداتی در انبار گمرکات از دلایل اصلی مقرون به صرفه بودن کالای قاچاق برای برخی سودجویان و وارد کنندگان می‌باشد.
 
وی با تأکید بر روان‌سازی قوانین و مقررات گفت: درصدد هستیم زمان ماندن کالا در انبار گمرکات را که هم اکنون به دو ماه می‌رسد به 25 الی 15 روز کاهش دهیم.
 
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص خروج غیرقانونی میزان قابل توجهی سوخت از کشور نیز گفت: علت اصلی قاچاق بی‌رویه سوخت از کشور تفاوت فاحش قیمت‌های داخلی سوخت با قیمت‌های جهانی و خارجی است.
 
وی ادامه داد: سالانه نزدیکه با 5 میلیارد دلار سوخت از کشور به صورت قاچاق خارج می‌شود.
 
حقیقی با اشاره به اینکه عمده سوخت قاچاق به افغانستان و نیز کشتی‌های در حال حرکت آبهای خلیج فارس اظهار داشت: اثرگذارترین راهکار برای جلوگیری از قاچاق سوخت ساماندهی توزیع سوخت بین مصرف کنندگان است.
 
به گفته حقیقی اگر بتوانیم با ساماندهی توزیع سوخت 20 درصد از سهمیه‌هایی اعطایی به متقاضیان را مدیریت کنیم رقم قابل ملاحظه‌ای در خروج  سوخت صرفه‌جویی می‌شود.
 
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ایران دومین کشور بزرگ مصرف کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در منطقه خاورمیانه است اظهار داشت: نزدیک به 1 میلیارد دلار از لوازم آرایشی و بهداشتی وارد شده به کشور قاچاق است.
 
به نقل از باشگاه خبرنگاران وی ادامه داد: البته بخش قابل ملاحظه‌ای از لوازم آرایشی مورد استفاده در جامعه همراه مسافر به کشور وارد می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=44081
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه