میهن صنعت:

صندوق بین المللی پول نسبت به پروژه جاده ابریشم جدید چین هشدار داد

رئیس صندوق بین‌المللی پول هشدار داد افزایش بدهی‌ها در آسیا و آفریقا به ویژه پس از پروژه جاده ابریشم جدید چین مخاطراتی را برای اقتصاد جهانی به همراه دارد، زیرا کشورهای کوچک ممکن است بیشتر از توان بازپرداختی خود استقراض کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» به نقل از اسپوتنیک، صندوق بین‌المللی پول به کشورهای زیادی و بیش از همه به چین در خصوص استفاده بیش از حد از اهرم مالی در بنگاه‌های غیر سودآور و پروژه‌های زیرساختی پرهزینه هشدار داده است. این صندوق اعلام کرد در واقعیت اقتصادی امروز جهان که با مخاطراتی چون اختلافات تجاری و بی‌ثباتی مواجه است انباشت بدهی‌ها، استراتژی کلان اقتصادی محتاطانه‌ای نیست.

کریستین لاگارد- رئیس صندوق بین المللی پول- گفت پروژه " جاده و کمربند" چین می‌تواند باعث انباشت بدهی در بسیاری از اقتصادهای منطقه شود و این مساله در خصوص اقتصادهای مرکز و جنوب آسیا نگران کننده تر است.

لاگارد که در کنفرانسی در پکن سخن می‌گفت دیداری نیز با یی گانگ- رئیس جدید بانک مرکزی چین- داشت که وعده داده است با اصلاحات کلان اقتصادی، کشورش را با کاهش وابستگی به تجارت خارجی با ثبات تر کند.

لاگارد با بیان این که نخستین چالش این است که مطمئن شویم جاده جدید ابریشم تنها از مناطقی که لازم است عبور می‌کند، افزود: تجربیات قبلی نشان می‌دهد همیشه ریسک شکست در پروژه های کلان و استفاده نادرست از منابع وجود دارد.

پروژه " کمربند و جاده" چین یک پروژه تجاری و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها است که هدف آن تقویت همکاری ها در آسیا است. بسیاری از دانشمندان اروپایی و آمریکایی از این پروژه انتقاد کرده و آن را در راستای تلاش های چین برای افزایش نفوذ سیاسی خود می دانند و برخی به آن "دیپلماسی یوانی" لقب داده اند.

لاگارد گفت یکی از ریسک‌های بزرگ این است که تلاش چین برای گسترش و بهبود تجارت خود با اروپا، آسیا و آفریقا باعث بدهکارتر شدن کشورها شود. مساله‌ای که به گفته لاگارد با رسالت صندوق برای اطمینان از ثبات در جهان در تعارض است و به ویژه کشورهای کوچک تر جهان سوم منبع اصلی نگرانی صندوق هستند.

اظهارات رئیس صندوق بین‌المللی پول تکرار اظهارات مقامات آمریکا است که نسبت به سنگین‌تر شدن بار بدهی کشورها به چین هشدار داده‌اند. عمده منابع صندوق بین‌المللی پول را آمریکا و سایر اقتصادهای پیشرفته تامین می‌کنند و سیاست‌گذاران واشنگتن لزومی به مصرف این وجوه در بسته‌های نجات اقتصادی کشورهای بدهکار نمی‌بینند. /ایسنا/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=150981
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه