میهن صنعت :

صنعت ،معدن و تجارت در هفته ای که گذشت

میهن صنعت : اعلام برنامه 100 روزه وزارت صنعت ، معارفه رئیس جدید سازمان ایمیدرو و کاهش صادرات غیر نفتی ایران از مهمترین های این هفته در حوزه صنعت ، معدن و تجارت هستند...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مهمترین خبرهای این حوزه در هفته جاری به شرح زیر است :

مسائل ارزی دلیل عدم ترخیص کالا نیست
در حالی که دبیر انجمن صنایع لبنی از انباشت ۱۲ هزار تن کره و ۶۰۰۰ تن شیر خشک در گمرک خبر داده بود، روز سه شنبه علی پورکاوه مدیر کل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت از ترخیص ۱۰ هزار تن کره در دو هفته اخیر خبر داد و گفت: عدم ترخیص کالا از گمرک به دلیل مسائل ارزی نیست بلکه فرآیندی است که باید طی شود.

کاهش قیمت برخی از کالاها در هفته گذشته
اداره کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی روز سه شنبه  قیمت 11 گروه کالایی را در هفته منتهی به اول شهریور ماه منتشر کرد.
در گروه لبنیات قیمت پنیر و شیر پاستوریزه افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ افزایش داشت و شانه‌ای ٧٦٠٠٠ الی ١٠٥٠٠٠ ریال فروش می رفت. در گرو ه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو اندکی افزایش یافت. در گروه حبوب، قیمت لوبیا سفید ثابت بود. بهای لوبیا قرمز افزایش جزئی ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت.در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می‌شد. میوه فروشی های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه های تازه بهای هلو، انگور و طالبی افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای سیب زمینی، لوبیاسبز و سبزی‌های برگی کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه افزایش داشت.
در این هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود و قیمت گوشت مرغ کاهش یافت. در هفته مورد بررسی، بهای قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی ثابت بود.

تکلیف دولت با مصوبات خودرویی دولت قبلی
دو مصوبه دولت قبلی در رابطه با تعویق اجرای استاندارد آلایندگی یورو ۴ و کیسه هوا با مشکلاتی در اجرا مواجه شده است.
دولت قبلی در اواخر فعالیت خود تصویب کرد به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و مشکلات تامین برخی قطعات خودرویی، اجرای دو استاندارد نصیب کیسه هوا و ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها به یورو ۴، یک سال به تعویق افتاده و به ابتدای سال ۹۳ موکول شود. این وضعیت در حالی است که هر دو مصوبه در همان زمان با امضای معاون اول رییس‌جمهوری وقت به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است. هنوز دولت جدید در رابطه با این مصوبات اظهارنظری نکرده است. به نظر می‌رسد تصمیمات وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت تکلیف این مصوبات را تعیین خواهد کرد.

تودیع و معارفه رئیس سازمان ایمیدرو
روز دوشنبه هفته جاری محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت در حکمی مهدی کرباسیان را به سمت رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) منصوب کرده و در این روز مراسم تودیع امینی و معارفه کرباسیان برگزار شد.

 جلسه ویژه خودروسازان با نعمت زاده
اکونیوز:جلسه خودروسازان با وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در روزهای اخیر برگزار شده است که در آن، خودروسازان ضمن گزارش آخرین وضعیت تولید خودرو، حل مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش و نیز مشکلات پیش آمده بر سر قیمت‌گذاری محصولات خود را خواستار شدند.

برنامه کاری 100روزه وزارت صنعت اعلام شد
وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به ضرورت مقررات زدایی و ساماندهی قوانین و مقررات، از اجرای این مهم به عنوان یکی از اصول جدی در برنامه کاری 100 روزه این وزارتخانه خبرداد.
محمد رضا نعمت زاده خاطرنشان کرد: کاهش مقررات زاید و دست و پا گیر در وزارتخانه ودستگاههای ذیربط،یکی از اصول جدی ماست و در این راستا در تلاش هستیم طی 100 روز اول، اغلب مقرراتی را که به تدریج وضع شده و غیر ضروری و غیر اقتصادی است از مسیر حرکت صنعتگران و سرمایه گذاران برداریم .
وی،یکی از مشکلات جدی صنایع کشور را مبحث نقدینگی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر این موضوع در زمینه های مختلف بسیار حائز اهمیت است و ما در صدد رفع این مشکلات هستیم.
وی افزود: هنگامی که واحدها کمتر تولید می کنند خود به خود سوددهی آنها کاهش پیدا کرده و به دنبال آنها مشکلات نقدینگی بروز و جلوه پیدا می کند.

تولید خودرو 46 درصد کاهش یافت
تولید انواع خودرو در ۴ ماهه اول امسال با افت 46.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۸۲ هزار و ۳۵۳ دستگاه رسید.
در 4 ماهه منتهی به تیرماه، تولید انواع سواری در کشور به 155 هزار و 425 دستگاه رسید که افت 46.8 درصدی را نسبت به 4 ماهه سال قبل نشان می‌دهد.
همچنین در این مدت، تولید وانت به 24 هزار و 501 دستگاه رسید که این رقم نیز در مقایسه با 4 ماهه اول سال گذشته 37.7 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
در 4 ماهه اول امسال، تولید مینی‌بوس و میدل‌باس تنها 25 دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 62.7 درصد کاهش داشته است. تولید اتوبوس نیز در این مدت 147 دستگاه بود که نشان‌دهنده افت تولید 60.3 درصدی نسبت به 4 ماهه اول سال 91 است.

ترخیص نهاده های دامی و روغن با ارز مرجع
رئیس مجمع عالی واردات از ترخیص نهاده های تولیدات دامی ، گندم ، جو ، ذرت ، کنجاله سویا و روغن خام با ارز مرجع خبر داد.
"محمد حسن برخوردار"با بیان این مطلب افزود: گوشت قرمز و واردات روغن برای تولید شیرینی و صادرات با ارز مبادله ای صورت می گیرد.
برخوردار با بیان اینکه از یک میلیون و دویست هزار تن گوشت مصرفی در داخل کشور گفت: حدود 110 هزار تن گوشت وارداتی داریم و ضرورتی ندارد با ارز مرجع وارد شود.
وی گفت: اختصاص ارز مرجع به واردات گوشت قرمز و کاهش قیمت محصولات این بخش به زیر هزینه تمام شده سبب نابودی صنعت دامداری کشور می شود و نباید صنعت دامداری کشور تضعیف شود.
برخوردار اظهار داشت : قیمت برنج هم با نرخ ارز مبادله ای تعیین می شود و نباید ارز مرجع اختصاص یابد چون باعث رانت خواری می شود.

توقف تهاتر گندم با برق
به دلیل اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران مبادله پایاپای را با این کشور لغو کرده است، تلاش‌های دولت پاکستان برای صادرات گندم به ایران، با هدف پرداخت صورتحساب واردات برق از این کشور بی‌نتیجه ماند.
به گفته منابع آگاه، این موضوع در جلسه کمیته هماهنگی اقتصادی(ECC) در تاریخ 15 اوت مطرح شد که طی آن قرار شد ایران 30،000 تن گندم از پاکستان وارد کند.
به گفته مقامات، پاکستان با فروش گندم به ایران به ازای 300 دلار در هر تن برای پوشش هزینه‌های برق که از طریق شرکت (NTDC)توانیر ایران منتقل می‌شود، موافقت کرده است.

واکنش صافدل به واردات خودروهای آمریکایی
حمید صافدل درپاسخ به سوال اکونیوز مبنی برواردات پرسر و صدای خودروهای امریکایی از جزیره ابوموسی گفت : اگر صرفا کالایی مجوز نمایندگی خدمات پس از فروش داشته باشد می تواند وارد کشور شود.
وی در پاسخ به این سوال که این موضوع به این معنی است که خودروهای امریکایی مجوز خدمات پس از فروش دارند ، اظهار داشت : آقای رادمرد پاسخ این پرسش را داده اند.

اعلام قیمت جدید ال ۹۰ و پژو ۲۰۶،هفته آینده
رئیس شورای رقابت با اعلام این که تعیین قیمت ال ۹۰ و پژو ۲۰۶ به کمیته مرکز ملی رقابت محول شده است، افزود: شورای رقابت در جلسه هفته آینده پیشنهاد کارگروه مذکور را بررسی و پس از تأیید نهایی، قیمتهای جدید را اعلام خواهد کرد.

شورای سیاست‌گذاری خودرو احیا شد
دبیر انجمن خودروسازان ایران از آغاز به کار شورای سیاست گذاری خودرو برای تدوین سیاست های کلان این صنعت خبرداد و اظهاردشت: این شورا هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه خواهد داد.
"احمد نعمت بخش" روز گذشته  با بیان این مطلب افزود: در جلسه اخیر خودروسازان با نعمت زاده وزیر جدید صنعت ، معدن و تجارت برای تدوین سیاست های کلان حوزه صنعت خودرو توافقات لازم بر آغاز به کار آن صورت گرفته است.

قیمت‌ شیر خام امسال گران نمی‌شود
وزارت صنعت اعلام کرد: مفاد تفاهم نامه خرید شیر خام از دامداران ، تامین و توزیع نهاده های دامی و محصولات لبنی ، بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاههای ذیربط تمدید شد.
این تفاهم نامه در صدو چهارمین جلسه کارگروه کنترل بازار بین شرکت پشتیبانی امور دام کشور ، اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی دامداران ایران ، انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران و معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت،‌معدن تجارت به امضاء رسیده بود.
براین اساس ؛ تمامی مفاد تفاهم نامه و ابلاغیه‌های سال 91 با رعایت تمامی تغییرات اعمال شده در مصوبات کارگروه کنترل بازار در سال 92 معتبر می باشد.

کاهش8درصدی صادرات غیرنفتی در5ماه
رئیس کل گمرک از کاهش ۸ درصدی صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی و همچنین کاهش ۲۶ درصدی واردات در ۵ ماه اول سال جاری خبر داد. 
عباس معمارنژاد  در باره آمار تجارت خارجی در 5 ماهه اول سال جاری اظهار داشت: صادرات غیرنفتی در 5 ماهه با احتساب میعانات گازی به 35 میلیون تن رسیده است که ارزش آن 15.2 میلیارد دلار است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=24070
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه